Uppdaterad information sist i artikeln
Kemikaliefri luktfrihet.
Ett tillbehör som väldigt många har, men kanske inte tänker så mycket på är avluftningssystemet för toatanken – SOG. Kanske till och med glömt bort det så pass att man inte ens byter ut kolfiltret en gång per år. På vår resa tillbaka från Portugal/Spanien stannade vi till och besökte SOG-fabriken. Vi lät där installera ett SOG-avluftningssystem på mina goda vänners husbil. Annika & Reidar hade under en längre period irriterat sig på odörerna från toatanken, trots flitigt användande av kemikalier som skulle lösa problemet.
Funkar en mekanisk avluftning med fläkt bättre blev den givna frågan?
Av Reidar Andresen och Stig Forsberg
När vi monterar olika tillbehör så brukar vårt planerande ofta ta lika lång tid som själva monteringen. På SOG-fabriken träffade vi, Patrick Sieglohr, en av fabrikens erfarna montörer. När vi körde in bilen i monteringshallen tittade han snabbt in i bilen, på toan och bakom kylens ventilationsgaller. På en minut så hade han bestämt sig hur installationen skulle gå till.
Beslutet blev: Genom väggen in bakom kylskåpet, upp i utrymmet bakom kylen och upp genom taket. Vi hade säkert behövt en timme för att komma på den lösningen!
Lösningen är den som används på exklusiva Liners från Concorde, Morelo och Cartago.
Därefter påbörjades ett imponerande snabbt montage utfört med kirurgisk precision. Vi hann nästan inte ta bilderna på de olika arbetsmomenten. Hade vi inte varit på plats och stört arbetet med våra frågor och genom att av och till stå i vägen hade det nog varit klart på en timme. Nu tog det en timme och en kvart tills bilen stod ute på gården igen. Bilderna berättar hur det gick till. Det man inte ser på bilderna är att Reidar som älskar att borra och såga i husbilar inte fick vara med. Han fick avundsjukt stå på sidan och se på.
Resultatet blev över förväntan!
Resultatet var omedelbart och nu har det gått tre veckor sedan installationen. Självklart förväntades en förbättring, men här har verkligheten överträffat förväntningarna. Utan en enda droppe kemiska tillsatser så är alla tillstymmelser till odörer borta vid toabesöken.
”Nu vågar vi till och med låna ut vår toa till besökare, det var en tämligen tveksam generositet tidigare” säger Annika.
Svaret på den tidigare ställda frågan blir således: JA, det fungerar helt över förväntan. Möjligen en liten nackdel dock – fläktmotorn sitter bakom avluftningsgallret för Gasolugnen. Den vägen hörs därför fläktljudet. Inte mycket, men så pass att vi valde att isolera den med en 40 mm rörisolering.
Klicka på bilderna för större bild och bildtext
Om företaget SOG Systeme GmbH & Co. KG
Företaget är ett familjeföretag i Löf i Tyskland som drivs av familjen Dahmann. Werner, hustrun Ruth och dottern Petra. Werner står för produktionen, Ruth står för administrationen och sköter alla bokningar. Dottern Petra har utbildat sig till skattejurist och står för alla juridiska delar. 2016 omsattes 1 miljon Euro i mer än 20 länder. Utanför Europa säljer man bland annat till USA, Australien, Japan och Nya Zealand. Största delen av leveranserna går till återförsäljare och man har ett 30-tal husbilstillverkare som kunder. Företaget har ett 15-tal anställda, varav ett 10-tal har jobbat hos SOG från mitten av 90-talet.
Egna erfarenheter lade grunden
Att det av och till luktar från toan vid besöket det är grunden till att Werner valde konstruera ett system som tar bort odörerna och som kan användas utan kemikalier. I slutet av 70-talet ägnade sig Werner åt motorkross och Enduro. Han byggde då en husbil på ett Mercedeschassi 206 som på toaletten fick en Potta Poti, en inte så lyckad lösning. Han började då fundera på problemet. Den andra husbilen blev en Hymer med en kassett-toa, men den saknade i början övertrycksventil så problemet kvarstod i högsta grad. Påsken 1994 åkte familjen till ett ovanligt varmt Grekland och problemet blev då så påträngande att Werner skaffade en vanlig datorfläkt som han tillsammans med några slangar lyckades ventilera toakassetten med. Orsaken är helt enkelt att när vi ”fyller på mer material” så då måste luften ta vägen någonstans och det blir då upp ur toan.
Väl hemma fortsatte han att utveckla idén. Han skaffade en bättre lämpad fläkt och gjorde en prototyp. Alla fläktar är idag specialtillverkade för SOG av en fabrik i Schweiz. Prototypen visade han upp för Hymer som direkt tände på produkten. Den installerades på tio av de bilar man visade upp på Husbilsmässan i Düsseldorf hösten 1994. Därmed var succén ett faktum. Första året köpte Hymer avluftningssystem och Werner som då saknade återförsäljare ägnade sin tid åt att installera system åt husbilsägare. Kontoret/fabriken/verkstaden/ var inrymt i en container hemma på gården. Fabriken med sitt lager har idag blivit för liten, men en ny rymlig fabrik är under uppförande.
Patent har gett ett försprång
Werner sökte EU-patent, en process som tog tio år. Patentet är ett funktionspatent som numera har kopierats av andra. När jag frågar om han avser jaga de som kopierar honom så småler han och säger.
”Vi har en så väl fungerande lösning att vi inte behöver använda kemikalier. De som kopierar oss säljer kemikalier så de kommer aldrig ta fram något som fungerar utan dessa för försäljningen så viktiga kemikalier”.
Jag försöker hetsa Werner om framtiden och undrar om inte förbränningstoaletter kan slå ut honom, men de anser han för komplicerade och dyra. Han ser fortsatt sin framtid i fritidsfordon och i fritidshus utan riktiga toalösningar. De har dessutom redan tagit fram ett antal lösningar för vanliga vattentoaletter som de säljer. Kanske något för de med extra känsliga näsor?
Den tekniska lösningen
Enkel i grunden med en fläkt som startas av en mikrobrytare när man öppnar toaventilen. Via ett slangsystem dras odörerna ut genom kassettens lucka, ner genom golvet eller upp genom taket. Ett mycket effektivt kolfilter ser till att det inte luktar utanför bilen, inte ens om toan sitter vid uteplatsen under markisen. I den exklusivare takmonterade lösningen behövs inte något kolfilter.
SOG har en egen ställplats
För att förenkla för sina kunder har fabriken en egen ställplats med 10 platser. Det är inte en allmän ställplats, den är till för företagets kunder och bokas i samband med att man bokar ett möte på fabriken.
Normalt bokar man sin installation i förväg och väntar på bilen. Det tar mellan 1 till 3 timmar att installera ett system beroende på hur komplicerad dragning det behövs.
Återbesök till nya SOG-fabriken
Av Stig Forsberg

Vi besökte SOG-fabriken för nästa sex år sedan. Nu på väg söderöver i Tyskland kom vi att passera dem igen i Moseldalen. Helt oplanerat kom jag på idén att svänga in och se hur det stod till med dem. Klart är att successionsordningen i företaget är säkrad När vi träffade Petra förra gången så var hon höggravid med tvillingar. Tvillingarna fyller nu sex år i juli!
Några frågor som kunde var intressant att få svar på var: De hade då planer på att bygga ut och hur har pandemin påverkat dem?
Er nya fabrik, när blev den byggd?
- Den blev färdigställd under 2018.
Har ni drabbats av pandemin på något sätt?
- Nej ”Caravansektorn” är en av vinnarna under pandemin. (Här menar man både husbilar och husvagnar.)
Har ni gjort några signifikanta ändringar i konstruktionen av ert SOG-system?
- Nej – Men vi har några nya produkter:
- SOG®TT för mulltoa.
- SOG®Compact för toaletter med knivpump (macerator)
Har marknaden förändrats på något sätt? Ökat eller minskat?
- Vi har vunnit på den positiva utvecklingen av Caravan”-industrin, SOG är en populär produkt i hela världen.
Märkte ni något ökat intresse från den svenska marknaden efter vår artikel?
- Distribution i Sverige är dessvärre fortsatt svårt. En stor del av vår produktion köps av våra tyska återförsäljare så vi vet inte vart slutdestinationen är.
- Här antar vi på redaktionen att många system når Sverige via de bilar som våra importörer tar hem.
Till hur många länder exporterar ni nu, har några nya länder kommit till?
- Vi exporterar till de flesta europeiska länderna. Vi här även börjat exportera till Nya Zealand, Australien och Korea.