En av de populäraste
Under ett antal år var detta Sveriges mest sålda husbilsmodell. Av två huvudsakliga anledningar. Planlösningen var eftertraktad men endast en handfull tillverkare hade den i sitt program. Priset var lågt och utrustningsnivån hög. Till och med solpanel ingick.
Hur är den som begagnatköp? Har den klarat åren eller känns den hopplöst daterad?
Text och foto Stefan Janeld
Det är en av årets första vårdagar. Överallt möter jag olika ”Broddway” ekipage som sopar gatorna fria från vinterns grus. Solen öser ner från en klarblå himmel och på radion ger man en pollenrapport.
Jag sitter bakom ratten i en McLouis Mc4-75 med taksäng över sittgruppen. Bilen är från 2013 men kunde lika gärna rullat ut från fabriken i Poggibonsi förra veckan. Motorn på 130 hk kopplad till en sexväxlad manuell låda pinnar på bra. Skillnaden mot dagens version av motorn går inte att förnimma under körning. Inte så konstigt heller, det enda som skiljer är avgasreningen. Detta är en motor som uppfyller utsläppsnormen Euro 5, dagens husbilar uppfyller Euro 6. Växellådan känns även den som ny.
Idag är 150 hk versionen av motorn den vanligaste i husbilar. Stora skillnaden är vridmomentet, 320 Nm mot 380 Nm. Skillnaden märks när du ska köra fullastad husbil brant uppför. Båda klarar det, skillnaden är att man får växla ner en extra växel på 130 hk versionen.
Jag har farthållare, airbags, ABS bromsar och det avancerade Traction+ antispinnsystemet som även inkluderar hjälp för start i backe, bromsarna håller kvar bilen ett par sekunder så du i lugn och ro kan hitta dragläget och åka iväg. Även ESP antisladdsystem finns.
Mediaenheten från Kenwood är även GPS och backkamera.
Jag saknar ingenting jämfört med en husbil från 2019.
Ljust ombord
Parkerar och snurrar runt stolen mot dinetten. Bordet hamnar lite lågt för god ”ätkomfort”. Sätter mig i soffan istället. Nu är ergonomin bättre. McLouis har i sin iver att ha ett golv utan nivåskillnad avstått tröskel vid dinetten, istället har man förlagt den vid skarven till förarhytten. Jag förstår tanken men hade föredragit att man höjt golvet i hela sittgruppen så alla sitter på samma höjd i förhållande till bordet.
2013 var första året man kunde få taksäng i bilen. Den stjäl ett takfönster men det gör inte så mycket. Det är gott om fönster, även på höger sida där det på dagens billiga bilar ofta saknas fönster helt.
2013 var också året då McLouis i Sverige lanserade All-Inclusive konceptet. Tidigare hade man ett attraktivt tillvalspaket som gjorde bilen i princip fullutrustad. 95% av kunderna valde paketet så det kunde lika gärna bli standard. Två saker tillkom med All-Inclusive – värmegolv och solpanel.
Bäst för två
Modellen med taksäng kanske lockar en och annan barnfamilj. Men jag skulle inte rekommendera bilen till en barnfamilj. Helt enkelt för att det inte ryms tillräckligt med prylar ombord. Under sängarna finns stuv, men hjulhusen stjäl utrymme och likaså gör värmaren. När man packat campingmöblerna är det överskåpen och en garderob kvar att packa i.
Se taksängen som en barnbarnbinge så kommer förväntningarna inte på skam.
Med så mycket utrustning som standard blir bilen ganska tung. Testbilen har en totalvikt på 3 650 kg och en lastvikt på 585 kg. Det räcker gott åt två personer.
Har man ett nyare B-körkort (efter 1 juli 1996) och inte får köra tyngre bil än 3 500 kg krymper lastvikten till 435 kg. Fortfarande en lastvikt som två kan leva med, men man får packa med eftertanke.
Dubbla spillvattentankar
Vi har testat syskonbilar till Mc4-75 vintertid och kan konstatera att de klarar köldgrader hyggligt. De svaga punkterna är värmaren och plastkjolarna.
Värmaren är placerad långt bak i bilen, det ger ojämn värme – varmt sovrum, sval sittgrupp. Tvärtemot det önskvärda.
Plastkjolarna blir väldigt spröda i kyla. Att byta gasolflaska i minusgrader riskerar att resultera i att man kommer åt plasten med flaskan med sprickor som följd.
På denna modell har McLouis valt dubbla spillvattentankar. En bak till badrummet och en främre för diskvatten. Den bakre är isolerad och värms av värmaren, inklusive tömningskranen som är placerad innanför isoleringen.
Den främre tanken värms elektriskt. Dess kran är inte skyddad mot kyla. Bör lämnas på glänt så den inte fryser.
De starka sidorna vintertid är just att den bakre spillvattentanken värms av värmaren och det elektriska värmegolvet. Utan garage bak är dessutom viktfördelningen fördelaktig så de drivande framhjulen har goda förutsättningar att få fäste i vinterväglag.
Med ett utvändigt täcke över förarhytten kan man använda bilen från tidig vår till sen höst utan problem. Ett sportlov vid elstolpe är knappast en strapats.
Jag tycker
Den som väljer en begagnad Mc4-75 får en fullt ut modern husbil. Man offrar egentligen ingenting. Det är till och med 100% LED belysning ombord.
Genom åren har modellen ändrats i detaljer. Vissa år har den till exempel haft husvagnsfönster istället för ramfönster.
Det finns gott om objekt eftersom den i många år sålt väldigt bra. Du behöver inte knipa ett exemplar i flykten.
Att alla objekt har riklig utrustning gör att man inte behöver lusläsa utrustningslistan, man kan utgå från att bilen har vad som behövs och mer därtill. Möjligen att det finns ett antal sidoimporterade som inte följer All-Inclusive konceptet. En titt i registreringsbeviset avslöjar detta. Jag hade undvikit ett sånt exemplar.
Detta exemplar kostade ca 650 000 kronor 2013, sex år senare vill man ha 529 000 kronor. En sensationellt låg värdeminskning.
Håller än
- Drivlinan
- Planlösningen
- Träfri bodelskonstruktion
- Fullutrustad
- 100% LED
Hopplöst ute
- De små stuvutrymmena under sängarna
- Plastiga luckan till gasolutrymmet
Fakta
- Modell McLouis Mc4-75
- Årsmodell 2013
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat camper
- Motor 2,3MJ 130 hk
- Vridmoment 320 Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Mätarställning 3 300 mil
- Totalvikt 3 650 kg
- Max last 585 kg
- L x B x H 738 x 235 x 287
- Invändig höjd sittgrupp 190 cm, kök 208 cm, sovrum 208 cm
- Bränsletank 90 liter
- Vattentank 110 liter
- Gråvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Pris: 529 000:-
- Vi lånade bilen av Autohallen Husbilar i Kungsängen,
Utrustning testbil
ABS, ESP, Traction+ antispinn, hillholder, HDC, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås hytt, CD radio, backkamera, GPS, kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, ugn, taklucka med fläkt, draperi för insynsskydd, Truma 6kw luftburen värme med elpatron, 230 V golvvärme, uppvärmda spillvattentankar, TV