Meny

.

Dethleffs Esprit RT 7094 från 2008, begagnattest

För paret som vill ha allt

Utan att spendera en förmögenhet

Det är med osedvanligt stor entusiasm jag sätter mig bakom ratten på denna elva år gamla husbil. Jag har kära minnen om hur det är att sitta bakom ratten på en Renault-baserad husbil med 145 hk motorn.

Dessutom är detta en synnerligen välutrustad husbil med tilltalande prislapp. Förväntningarna är skyhöga. Kan bilen leva upp till dem, eller har tiden kommit ikapp?

Av Stefan Janeld

2005 lanserade Dethleffs en husbil byggd på Renault Master. Modellen hette Esprit RT och hade, med dåtidens mått mätt, närmast sportiga köregenskaper. Det blir succé. Inte minst här i Norden där vattenburen värme är uppskattat.

Dethleffs är dock inte ensamma. Bürstner Delfin och Knaus Sun Ti är bakade efter samma recept. Alla tre modeller förekommer flitigt på svenska begagnatmarknaden.

Två planlösningar dominerar för Esprit RT – låga långbäddar med badrum bak eller fransk hörnsäng i två versioner. Med badrum bakom eller jämte sängen. Testbilen har badrummet bakom sängen och det har sina fördelar.

2009 var Esprit RT sagan all. Modellen lades ner till förmån för Fiat baserade Magic Serien.

Milslukare

Förarmiljön känns plastig men ergonomin är det inget fel på. Det är en rymlig hytt att sitta i. Instrumentpanelen håller sig undan, utan den skrymmande mittkonsol som andra fabrikat envisas med.

Ratten är stor och tyvärr inte ställbar. Men jag sitter ändå riktigt bekvämt och rattar bilen med lätthet. Servon är inte lika lätt i låg fart som jag vant mig vid från dagens Fiat modeller.

Lådan är sexväxlad och lättjobbad. Påfarten till E4:an avverkas snabbt och jag har inga problem att ansluta till den ganska uppskruvade trafikrytmen.

De 145 hästarna under huven är inga ponnyer, det är urstarka Ardennerhästar. Att hålla 110 km/h är inget problem. Men som med alla husbilar är 90 km/h en bekväm fart. Då snurrar motorn nästan ljudlöst i 1800 varv. Eller ljudlöst… Man hör den knappt för det är en del väg- och vindljud. Även bodelen gör sig påmind med ett knirr eller knarr ibland.

I vindbyarna känner jag att jag behöver styra emot lite. Det rejäla överhänget är troligen boven.

Komforten är hög. Bilen går mjukt och fint och stolarna är mycket bekväma. Det är ett AL-KO chassi med individuell hjulupphängning bak. Det gör sitt jobb väl.

Säkerhetsutrustningen är inte i nivå med dagens bilar. Men det finns två airbags och ABS bromsar. Standard i de flesta husbilar vid denna tid var blott en airbag till föraren.

Farthållare, elhissar, AC, stereo och backkamera är vad dagens komfortbilister förväntar sig. De blir inte besvikna. Lite kul är att backkameran har ljud, så om man står bakom bilen kan man hjälpa till att dirigera med både handtecken och verbala kommandon.

Ingen laståsna

Som jag antyder i rubriken är detta en bil för två personer. Främst för att det bara är en dubbelsäng ombord. Visserligen är sittgruppen enkel att bädda så teoretiskt kan man vara en familj om tre ombord. Men med en lastvikt på 360 kg är det bäst att bara vara två.

Under sängen är det ett stort utrymme. Man kommer åt sakerna antingen genom att lyfta sängen, som hålls uppe med gasdämpare, eller via den yttre luckan.

Bredvid sängen är det en vägg av förvaringsutrymmen – garderob, tvättkorg, linneskåp, lådor, hyllor. Detta är vinsten med att ha badrummet längst bak.

I kombination med överskåpen är det enkelt att finna en plats för det man vill ha med sig, även småsaker som annars kan vara svåra att hitta bra plats åt.

Seriöst värmesystem

Testbilen är försedd med vattenburen värme från Alde. Det var inte standard men är vanligt på bilar sålda i Sverige.

Systemet är draget ända fram till förarhytten och in i instrumentpanelen så värme kan stiga upp och mota kallraset från vindrutan.

Bakom möblerna är det luftspalter och konvektorer eller rör som låter varm luft stiga.

Luften tar sig även in i överskåpen och en bakre vägg i skåpen ser till att luftströmmen inte störs av det man pular in i skåpen.

Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd. Dock är tömningskranen placerad utanför isoleringen. Det är den enda plumpen i vinterprotokollet. Håll kranen öppen och ha en balja under så fungerar det.

En inte oväsentlig detalj vintertid är att kjolarna är i aluminium istället för plast. Plast blir skör i kyla. Aluminium håller.

Det långa överhänget kan bli ett problem i hala uppförsbackar genom att tyngden bak riskerar att minska de drivande framhjulens grepp. Men i mindre utsträckning än en bil med tungt lastat garage.

Jag tycker

Måste erkänna att körupplevelsen inte riktigt lever upp till mina högt ställda förväntningar. Det har hänt en del på tio år. Men det är fortfarande en mycket trevlig bil att köra, känns fullt modern. Det är en Euro 4 motor så den är inte välkommen överallt. Men i allt övrigt kan den mäta sig med dagens husbilar.

Detta exemplar har rullat över tiotusen mil på tolv år och har klarat det bra. Det finns en del slitage. Men i stort är det bara att tvätta och smörja så är allt som nytt igen. Förarstolen är lite sliten och sängens madrass är smutsig vid passagen vid köket eftersom man gnider mot den när man passerar.

Utrustningen är klart i nivå med dagens husbilar, den har till och med AC i bodelen.

För de som letar en fullt modern husbil som även klarar svensk vinter är Esprit R/T lite av ett begagnatfynd.

Håller än

Köregenskaperna

Motorn

Värmesystemet

Gott om praktisk förvaring

Köket

Runtomsikten i sittgruppen

Hopplöst ute

Smal säng

Låg lastvikt

Saknar antispinn och -sladd

Fakta

Fakta

ABS, farthållare, CD stereo, elhissar, AC motor, backkamera, kylskåp, frys, spis med 3 gasolbrännare, ugn, köksfläkt, Alde vattenburen värme, AC bodel,  cykelhållare, markis

Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift