Nej! Detta är inte en artikel om status, motorer, växellådor, åkkomfort eller designen av förarmiljön. Sådant många framhåller som anledning att köpa husbil baserad på Mercedes.
Det är heller ingen diss av andra chassin, alla chassin har sina för- och nackdelar. Även Mercedes. Chassival är på många vis en fråga om tycke och smak.
Men det är en sak som Mercedes gör som andra chassileverantörer inte gör. En sak jag önskar att alla chassitillverkare gjorde.
Av Stefan Janeld
Sedan Mercedes lanserade framhjulsdrivna Sprinter har de börjat användas av i princip varenda premiumtillverkare och även en del mellanklasstillverkare. Anledningen att det lossnade först när de erbjöd framhjulsdrift tillskrivs av flera tillverkare det faktum att de kan använda samma AL-KO chassi som till deras Fiatbaserade modeller. Det var helt enkelt lätt att anpassa sin produktion.
Under och efter pandemin var chassibrist pga komponentbrist en faktor som bidrog till att Mercedes blev ett vanligt chassi på husbilsmarknaden.
Många tillverkare tröttnade på Mercedes
Bygga husbilar på Mercedes Sprinter har man gjort i decennier. Hymers S-Klass modeller är klassiker. Märken som Pilote, Rapido, Frankia, Le Voyageur, LMC, Nordic, Bürstner, Eura Mobil, Dethleffs, Adria, ja till och med instegsfabrikatet Rimor, har haft modeller baserade på MB Sprinter.
De flesta slutade dock efter en tid. Eller snarare tog ett uppehåll. Efter några år utan modeller på Mercedes blev trycket från kunder och marknadsavdelningar för stort och man återupptog produktionen. I några år, sedan slutade man igen.
Varför detta velande?
Svaret är att Mercedes helt enkelt anses för jobbiga att ha att göra med. De ställer en mängd krav på tillverkarna innan de får bygga en modell. Dessa krav gör utvecklingsprocessen långsam och arbetsintensiv. Resurskrävande.
Däri ligger svaret
I husbilsvärlden brukar man i Europa ta 3-6 månader på sig att ta fram en ny modell inom en existerande modellserie. En från grunden ny modell kan få ta ett år, kanske ett och ett halvt. Denna utvecklingstakt är svår att hålla om man ska uppfylla alla krav på tester och dokumentation som Mercedes ställer.
Denna mödosamma utvecklingsprocess är skälet till att husbilar på Mercedes som regel är bättre än husbilar på andra chassin. De högt ställda kraven gör att bilarna helt enkelt är färdigutvecklade när de väl lanseras.
Dessutom med alla aktiva säkerhetssystem inkluderade. Ytterligare ett krav från Mercedes. Ett krav andra chassitillverkare inte ställer.
Hantverksbyggda bilar
Tro nu inte att alla Mercedes-baserade husbilar är problemfria. I min nära umgängeskrets har jag flera exempel på riktigt exklusiva bilar med rent löjliga fel. Alla härrör från slarv i tillverkningen följt av undermålig kvalitetskontroll på fabriken. Den mänskliga faktorn. Husbilar är inte byggda av robotar så som personbilar.
Men jämfört med husbilar på andra chassin är de på Mercedes mer färdigutvecklade. Helt enkelt för att Mercedes värnar sitt varumärke och vägrar kompromissa.
Om alla chassitillverkare vårdade sitt varumärke på samma vis som Mercedes skulle våra husbilar vara bättre. Det har faktiskt inget att göra med om man bygger en prispressad instegsmodell eller en exklusiv premiumhusbil. Att ställa krav som gör att bilen är säkrare och färdigutvecklad innan den börjar säljas gynnar alla – kund, handlare, importör, tillverkare – eftersom det helt enkelt blir färre problem att hantera.