Om man vill ha en rymlig premiumhusbil redo för svensk vinter kan man göra betydligt sÀmre köp Àn denna halvintegrerade Carthago C-Tourer med lÄngbÀddar och stor sittgrupp.
C-Tourer mĂ„ vara företagets billigaste serie, men maxutrustad och baserad pĂ„ Mercedes med AL-KO chassi kostar den Ă€ndĂ„ en hygglig slant. Ăr den vĂ€rd pengarna?
Â
Av Stefan Janeld
Â
Det Àr en riktigt grÄ och bister höstdag. Vinden viner, temperaturen nÀrmare noll och Ärets första snö tÀcker grÀsytorna utanför Enköping. NÄja, det Àr i alla fall myggfritt.
Â
Avslappnad fÀrd
Med tanke pĂ„ vĂ€dret tar jag det lugnt. Vilket passar bilen vĂ€l. Den rullar med vĂ€rdighet. LjudnivĂ„n Ă€r lĂ„g, mycket lĂ„g. Inte ens pĂ„ dĂ„lig vĂ€g gör sig inredningen pĂ„mind. Det Ă€r en av de tystaste fĂ€rderna i en husbil jag kan minnas. Man hör motorn, men den stör inte. VĂ€gljudet Ă€r det som dominerar. SĂ€rskild pĂ„ grusig vĂ€g. DĂ„ skickar dĂ€cken upp grus som slĂ„r mot bilens undersida. Eftersom det Ă€r sĂ„ tyst i övrigt upplever jag ljudet som ovanligt skarpt och högt, nĂ€stan metalliskt. Troligen för att underredet Ă€r tĂ€ckt av en glasfiberskiva. En hĂ„rd yta. Nu Ă€r det i grunden positivt med glasfiber undertill. Eftersom det skyddar frĂ„n fukt. Att dubbelgolvet Ă€r helt tomt kan ocksĂ„ bidra till ljudet. Med packning i âkĂ€llarenâ minskar resonanserna.
Jag sitter riktigt bra i stolar med bra sidostöd och en sittdyna jag justerat vinkeln pÄ sÄ jag fÄr gott lÄrstöd. Lite synd att det inte Àr ett lÄngtidstest, hade gÀrna avverkat nÄgra hundra mil bakom ratten.
FjÀdringen Àr Ät det mjukare hÄllet. Komfortinriktad, men inte svampig. Man tar det lugnt i rondeller och tvÀra kurvor. Motorn pÄ 170 hk har mer Àn nog med kraft och vÀxellÄdan vÀxlar sÄ pass mjukt att endast varvrÀknaren indikerar vÀxelbyte. Alla moderna förarassistans- och aktiva sÀkerhetssystem finns ombord.
Â
LĂ€ttviktsbygge
Ska man bygga bilar i premiumklassen kan man inte snÄla pÄ saker som beslag, madrasser, dynor. Allt man tar i mÄste kÀnnas gediget. Inge förtroende. Dessutom krÀver kunderna en vÀlutrustad husbil. Allt detta vÀger.
Man kan se hur Carthago jobbat hÄrt för att fÄ ner vikten. Man har frÀst bort onödigt material i plywwodskivor, anvÀnder lÀttviktsmaterial i lÄdorna och genom att anvÀnda luftburen vÀrme istÀllet för vattenburen sparar man ocksÄ vikt. AL-KO chassiet drar sitt strÄ till stacken.
Nu Àr detta inte en 3,5 tons husbil. Totalvikten Àr 4 500 kg. Men tack vare att man arbetat hÄrt med att fÄ ner vikten kan man lasta över 1,1 ton. Och utrymme finns. Garaget Àr stort, överskÄpen mÄnga, tvÄ rymliga garderober svÀljer en hel del och i dubbelgolvet finns gott om plats att stuva in saker.
Om du absolut vill ha en 3,5 tons husbil med rimlig lastvikt fÄr du vÀlja ett kortare syskon till testbilen. Under sju meter och utan taksÀng.
Garaget har en högsta tillÄtna lastvikt pÄ 350 kg. En hög siffra. SÄ pass att jag mÄste avrÄda att lasta in sÄ mycket vikt bakom bakaxeln. Det kommer pÄverka bilens köregenskaper sÄvida du inte lastar lika tungt nÀra framaxeln, vilket blir svÄrt. Men det vittnar om en robust konstruktion. Gott sÄ.
Â
Byggd för vinter
Carthago Àr kÀnda för sina goda vinteregenskaper. VÀlisolerade, bodelskonstruktion utan köldbryggor, uppvÀrmt dubbelgolv till tankarna, luftspalter bakom alla möbler, tak och vÀggar klÀdda med kondensavvisande microfibertapet. Kjolar i aluminium klarar kyla bÀttre Àn kjolar i plast. VÀrmekÀllan Àr en gasoldriven Truma Combi luftburen vÀrmare pÄ 6 kW med elpatron. Den Àr placerad under kylskÄpet, vilket Àr en gynnsam placering för att fÄ jÀmn vÀrme i bilen.
Det löper hÄlstucken vÀrmeslang runt sÀngarna som motar kallras frÄn fönstren. Det saknas dock skydd som hindrar sÀngklÀder frÄn att blockera den stigande varmluften. NÄgot att vara medveten om.
Med ett tÀcke över bilens hytt kan du fricampa Àven nÀr kung Bore Àr riktigt bister.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med C-Tourer T148 LE H. Klicka för större bilder och informativa bildtexter.
Â
Jag tycker
Första gÄngen jag testade en halvintegrerad C-Tourer var pÄ premiÀrvisningen sommaren 2011. DÄ var det en betydligt enklare skapelse Àn denna. C-Tourer av 2023 Ärs modell Àr en fullfjÀdrad premiumhusbil för de som vill ha ett komfortabelt husbilsliv. PÄ vÀgen och stÀllplatsen.
Mest imponeras jag av hur enkelt jag rör mig i bilen. Det Àr gott om golvyta, inga trÄnga passager. Och med den ljusa interiören, döpt till Casablanca, blir det en luftig och modern kÀnsla ombord. Jag trivs helt enkelt.
Det Ă€r inte en perfekt husbil, sĂ„dana finns inte, men kompromisserna Ă€r fĂ„. Ăr man tvĂ„ resenĂ€rer eller tvĂ„ vuxna och en junior som letar husbil i premiumklassen bör man ha C-Tourer pĂ„ listan av bilar att titta nĂ€rmare pĂ„.
SĂ„ till svaret pĂ„ frĂ„gan i ingressen. Ăr detta en prisvĂ€rd husbil? Med tanke pĂ„ den prisstegring som varit pĂ„ husbilar senaste Ă„ren Ă€r det en svĂ„r frĂ„ga att svara pĂ„. TvĂ„ miljoner Ă€r ett rejĂ€lt lass slantar. Men tittar man pĂ„ konkurrenter med samma komfort och kvalitet Ă€r bilen konkurrenskraftig. Och man kan komma billigare undan om man inte kryssar för lika mycket i tillvalslistan.
Fakta
- Modell Carthago C-Tourer T148 LE H Comfort
- Ă rsmodell 2023
- Ursprungsland Tyskland (Slovenien)
- Chassi Mercedes 415 / AL-KO
- Motor 2,2L 170 hk
- Vridmoment 400 Nm
- VÀxellÄda 9 vxl automat
- LxBxH 762 x 234 x 294 cm
- InvÀndig höjd 198 cm, 184 cm vid sittgruppen
- Totalvikt 4 500 kg
- Lastvikt 1 155 kg
- Hjulbas 4 243 mm
- Diesel 92 liter
- AdBlue 22 liter
- FĂ€rskvattentank 150
- GrÄvattentank 140
- Toatank 17 liter
- Grundpris 1 721 600 kronor
- Pris testbil 2 020 300 kronor
- Hemsida https://www.carthago.com/sv/
- Vi lÄnade bilen av Lindströms Husbilar www.lindstromshusbilar.se
Jag gillar
- KvalitetskÀnslan
- Körupplevelsen
- Kompetensen
- Lastvikten
- Sittgruppen
- Â
Jag önskar
- Fler steg i bodelstrappan
- Att litiumbatteri var standard
- Att man kunde öppna garaget med en hand
Utrustning (urval): ABS, 2 airbags, ESP, antispinn, sidvindsassistent, bromskraftförstĂ€rkare, filassistent, vĂ€gmĂ€rkeslĂ€sare, helljusassistent, klimatanlĂ€ggning motor, aktiv farthĂ„llare, elhissar, centrallĂ„s, aluminiumfĂ€lgar 16â, LED strĂ„lkastare, elektrisk parkeringsbroms, plissĂ©gardiner förarhytt, markis, Truma Combi 6EH gasoldriven luftburen vĂ€rmare, kyl med separat frys, spis med tre brĂ€nnare, kaffe kapselmaskin, 32â TV, 10â MBUX multimedia med backkamera och navigator, gasolomkopplare, uppvĂ€rmt dubbelgolv
Â
Vill du lÀsa mer om Carthago hittar du vÄra artiklar hÀr
En video av testet finns hÀr: https://youtu.be/TdcmMVcibFg