.

Byte till vinterhjul

Detta år valde Monika och jag att stanna hemma i Sverige under vintern. Vi har de fem senaste åren valt att åka till Spanien/Portugal för att slippa skotta snö. Det är inte så att vi längtar efter snöskottning, men vi önskade lite omväxling. Åka på julmarknader och kanske ännu en gång besöka Jokkmokks Vintermarknad. Det är något alla bör göra minst en gång i livet, eller varför inte två gånger? Det är en fantastisk marknad, mycket genuin, som sammanfaller med samernas nationaldag den 6:e februari. Inga plastankor och vattenpistoler utan verkligt genuina hantverk.

När vi var där 2010 var det minus 32 grader. Vi hoppas denna gång på behagliga minus 20 grader.

 

Text och foto Stig Forsberg

 

Trots att de gamla vinterhjulen hade mycket bra mönsterdjup kvar var de värdelösa, på grund av ålder. Gummi är färskvara. Först tänkte jag låta snålheten bedra visheten. Nya däck på drivhjulen och de gamla på axel 2 och 3.

Efter ett samtal med Däck Teams Heinz-Peter Adlung(mer känd som H-P), ändrade jag mig.

Han sade det jag redan visste, men inte riktigt ville acceptera – Däcken var för gamla (från 2010) och föll för åldersträcket. Det fick bli nya däck runt om. Dyrt, men billigare än att reparera efter en sladd eller dikeskörning. Försäkringbolaget skulle troligen med glädje avslagit mina krav på grund av föråldrade icke funktionella däck! Jag skojar inte – det händer när man bedömer olycksorsaker.

Hur skall man välja?

En svår fråga eftersom det finns lika många experter som märken och alla erbjuder det bästa. Det blir gärna så att man väljer det man hade tidigare för det var man ju nöjd med. Det betyder med automatik att man väljer en föråldrad teknik. Däck är verkligen färskvara, både vad av ser livslängden på gummit och tillverkningstekniken. Utvecklingen är snabb så jag väljer alltid den senaste tekniken.

I det här fallet blev det Continental Vanco Viking Contact 2, 225/75 R16C 121/120N. Hur väl det valet slagit ut får jag berätta om i vår. Första intrycket är mjuk, tyst och komfortabel gång för att vara ett vinterdäck.

Kontrollera att det Du väljer verkligen tål belastningen, både för däck och fälg. Hastighetsklassen är aldrig några problem, men belastningsklassen kan lätt bli för låg, på husbil SKA det vara C-klassat. Det är lätt att välja fel nu när det finns SUVar med dimensioner som passar på våra husbilar. Glöm allt vad som kallas för ”allvädersdäck” för det finns inte! Du får ett dåligt vinterdäck eftersom de är för hårda på vintern och ett dåligt sommardäck eftersom de då är för mjuka.

Hur vi gjorde när vi bytte

Inte mycket att skriva om, det ger sig självt. Viktigt är att välja en proffsig verkstad som är vana att jobba med tunga fordon. Den lokala däckhandlaren som är duktig på personbilar räcker inte till när det gäller husbilar. Tänk på att Du skall ha stålventiler, gummi räcker inte även om verkstaden säger så. Vidare skall Du lägga i ett ringtryck som motsvarar Dina axellaster enligt tillverkaren av just Ditt däck. Eftersom det är kallt ute på vintern sjunker trycket något och bör därför vara lite högre. I mitt fall så blev det axel 1 – 4,6 bar, axel 2 – 3,7 bar och axel 3 – 3,5 bar. Använd aldrig ett ringtryck som Din kompis kör på.

De gamla vinterdäcken monteras av
Nya däck monterade för balansering
Noggrant studium av ringtryckstabellen av Heinz-Peter och Stig
Klart för nya säkra vinteräventyr

Fakta

Olika husbilsklubbar erbjuder rabatter, kontrollera med Din klubb.

Tekniskt underlag till denna artikel har jag fått av: Däck Team Prodob, Heinz-Peter Adlung (H-P)

 www.prodob.se

HEINZ-PETER KOMMENTERAR

Man ska alltid välja däck efter behov och fordonstyp. Du går ju knappast ut i snöovädret med badtofflor? 

Kontakten du har med vägen med dina däck är inte större än en handflata per däck, titta på dina händer och titta på husbilen. Här gäller det att tänka till rätt och riktigt, de små ytorna (händerna) ska hålla din stora och tunga husbil på vägen och se till att du kan stanna i tid och inte åka av vägen.

H-P

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email