Detta Är valde Monika och jag att stanna hemma i Sverige under vintern. Vi har de fem senaste Ären valt att Äka till Spanien/Portugal för att slippa skotta snö. Det Àr inte sÄ att vi lÀngtar efter snöskottning, men vi önskade lite omvÀxling. à ka pÄ julmarknader och kanske Ànnu en gÄng besöka Jokkmokks Vintermarknad. Det Àr nÄgot alla bör göra minst en gÄng i livet, eller varför inte tvÄ gÄnger? Det Àr en fantastisk marknad, mycket genuin, som sammanfaller med samernas nationaldag den 6:e februari. Inga plastankor och vattenpistoler utan verkligt genuina hantverk.
NÀr vi var dÀr 2010 var det minus 32 grader. Vi hoppas denna gÄng pÄ behagliga minus 20 grader.
Â
Text och foto Stig Forsberg
Â
Trots att de gamla vinterhjulen hade mycket bra mönsterdjup kvar var de vÀrdelösa, pÄ grund av Älder. Gummi Àr fÀrskvara. Först tÀnkte jag lÄta snÄlheten bedra visheten. Nya dÀck pÄ drivhjulen och de gamla pÄ axel 2 och 3.
Efter ett samtal med DÀck Teams Heinz-Peter Adlung(mer kÀnd som H-P), Àndrade jag mig.
Han sade det jag redan visste, men inte riktigt ville acceptera â DĂ€cken var för gamla (frĂ„n 2010) och föll för Ă„lderstrĂ€cket. Det fick bli nya dĂ€ck runt om. Dyrt, men billigare Ă€n att reparera efter en sladd eller dikeskörning. FörsĂ€kringbolaget skulle troligen med glĂ€dje avslagit mina krav pĂ„ grund av förĂ„ldrade icke funktionella dĂ€ck! Jag skojar inte â det hĂ€nder nĂ€r man bedömer olycksorsaker.
Hur skall man vÀlja?
En svÄr frÄga eftersom det finns lika mÄnga experter som mÀrken och alla erbjuder det bÀsta. Det blir gÀrna sÄ att man vÀljer det man hade tidigare för det var man ju nöjd med. Det betyder med automatik att man vÀljer en förÄldrad teknik. DÀck Àr verkligen fÀrskvara, bÄde vad av ser livslÀngden pÄ gummit och tillverkningstekniken. Utvecklingen Àr snabb sÄ jag vÀljer alltid den senaste tekniken.
I det hÀr fallet blev det Continental Vanco Viking Contact 2, 225/75 R16C 121/120N. Hur vÀl det valet slagit ut fÄr jag berÀtta om i vÄr. Första intrycket Àr mjuk, tyst och komfortabel gÄng för att vara ett vinterdÀck.
Kontrollera att det Du vĂ€ljer verkligen tĂ„l belastningen, bĂ„de för dĂ€ck och fĂ€lg. Hastighetsklassen Ă€r aldrig nĂ„gra problem, men belastningsklassen kan lĂ€tt bli för lĂ„g, pĂ„ husbil SKA det vara C-klassat. Det Ă€r lĂ€tt att vĂ€lja fel nu nĂ€r det finns SUVar med dimensioner som passar pĂ„ vĂ„ra husbilar. Glöm allt vad som kallas för âallvĂ€dersdĂ€ckâ för det finns inte! Du fĂ„r ett dĂ„ligt vinterdĂ€ck eftersom de Ă€r för hĂ„rda pĂ„ vintern och ett dĂ„ligt sommardĂ€ck eftersom de dĂ„ Ă€r för mjuka.
Hur vi gjorde nÀr vi bytte
Inte mycket att skriva om, det ger sig sjĂ€lvt. Viktigt Ă€r att vĂ€lja en proffsig verkstad som Ă€r vana att jobba med tunga fordon. Den lokala dĂ€ckhandlaren som Ă€r duktig pĂ„ personbilar rĂ€cker inte till nĂ€r det gĂ€ller husbilar. TĂ€nk pĂ„ att Du skall ha stĂ„lventiler, gummi rĂ€cker inte Ă€ven om verkstaden sĂ€ger sĂ„. Vidare skall Du lĂ€gga i ett ringtryck som motsvarar Dina axellaster enligt tillverkaren av just Ditt dĂ€ck. Eftersom det Ă€r kallt ute pĂ„ vintern sjunker trycket nĂ„got och bör dĂ€rför vara lite högre. I mitt fall sĂ„ blev det axel 1 – 4,6 bar, axel 2 – 3,7 bar och axel 3 – 3,5 bar. AnvĂ€nd aldrig ett ringtryck som Din kompis kör pĂ„.
Fakta
- DĂ€ck Continental 2.552:- kr/styck
- Montering + balansering 300:- kr/styck
- Hjulskifte 100:- kr/styck
Olika husbilsklubbar erbjuder rabatter, kontrollera med Din klubb.
Tekniskt underlag till denna artikel har jag fÄtt av: DÀck Team Prodob, Heinz-Peter Adlung (H-P)
HEINZ-PETER KOMMENTERAR
Man ska alltid vĂ€lja dĂ€ck efter behov och fordonstyp. Du gĂ„r ju knappast ut i snöovĂ€dret med badtofflor?Â
Kontakten du har med vÀgen med dina dÀck Àr inte större Àn en handflata per dÀck, titta pÄ dina hÀnder och titta pÄ husbilen. HÀr gÀller det att tÀnka till rÀtt och riktigt, de smÄ ytorna (hÀnderna) ska hÄlla din stora och tunga husbil pÄ vÀgen och se till att du kan stanna i tid och inte Äka av vÀgen.
H-P