Meny

.

Adria Coral Supreme 670 SL

Uppdaterad pÄ himla mÄnga punkter.

Nya Coral har ingen av den tidigare modellens svagheter. Alla försÀndringar som gjorts Àr till det bÀttre. Hur ofta kan man sÀga det om en ny husbilsmodell?

Men tro för den skull inte att det bara strös ros över bilen, det blir lite ris ocksÄ.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Coral 670 SL Ă€r en klassisk husbilsmodell. I Sverige en av de bĂ€st sĂ€ljande genom tiderna. Hittills har den varsamt förfinats frĂ„n Ă„r till Ă„r. Men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r det ”ut med det gamla, in med det nya” som gĂ€ller.

De mest uppenbara nyheterna Àr att man valt en vÀlvd taklinje, precis som pÄ sina modeller med taksÀng, och att golvet numera Àr utan nivÄskillnader.

I det vĂ€lvda taket ovanför sittgruppen Ă€r det tvĂ„ stora, öppningsbara, takfönster. Adria kallar det ”Blue Sky Thinking” och sittgruppen benĂ€mns ”Sky Lounge”. Namnen mĂ„ klinga flygplats men kĂ€nslan ombord Ă€r mer Ă„t det kyrkliga hĂ„llet. Även en grĂ„ dag som denna Ă€r det ljust ombord och luftigheten gör att bilen kĂ€nns större Ă€n den Ă€r.

Coral finns i tre versioner – Axess, Plus och Supreme. Axess byggs pĂ„ CitroĂ«n medan de andra tu byggs pĂ„ Fiat. Det mesta Ă€r identiskt mellan CitroĂ«n och Fiat. De byggs i samma fabrik. Men avgasreningen skiljer sig. Fiat anvĂ€nder en teknik med dubbla EGR ventiler som gör att man brĂ€nner avgaserna en extra gĂ„ng och dĂ€rmed nĂ„r Euro 6 utslĂ€ppsnivĂ„.

Citroën har valt att anvÀnda AdBlue för att nÄ samma reningsgrad. En lösning som vÀger lite och som krÀver pÄfyllning. Man kan heller inte fÄ automatlÄda till Citroën.

Testbilen Àr i maxade Supreme utförandet, signaleras av silverlacken som alla Adrias Supreme modeller har som standard.

Adria Àr ett av fÄ företag som fortfarande bygger husbilar med trÀreglar. Motiveringen Àr att trÀ Àr starkare Àn de plastreglar som vanligtvis anvÀnds. Men pÄ de mest utsatta stÀllena, dÀr fuktskador riskeras, anvÀnds plastreglar.

Lite förenklat kan man sÀga att de blandar trÀets vridstyrka med plastens fukttÄlighet. De kallar sitt system för Comprex och uppenbarligen litar man pÄ det för man ger sju Ärs garanti mot fuktskador.

LastÄsna med bra ljudkomfort

Innan testet var jag orolig att de stora takluckorna skulle generera vindbrus i högre hastigheter. Men min oro visar sig obefogad. Bilen Àr en av de tystare jag kört. Till och med motorljudet Àr mer dÀmpat Àn vanligt. Om det beror pÄ att Adria monterat extra ljuddÀmpning eller om det Àr textilierna i den stora sittgruupen som absorberar ljudet vet jag inte, men tyst Àr det.

UtrustningsmÀssigt finns allt jag förvÀntar mig utom stereo och backkamera. Klimatkontroll, farthÄllare, elhissar, elspeglar, centrallÄs inklusive bodelen.

Den aktiva sĂ€kerheten hĂ„ller god nivĂ„ – antispinn, Traction+ antisladd (ett bĂ€ttre system Ă€n simpla ASR), ABS bromsar, hjĂ€lp för start i backe, en funktion som i kraftigt nedförslut hĂ„ller en jĂ€mn lĂ„g fart sĂ„ du kan fokusera pĂ„ att styra. Även backsensorerna rĂ€knar jag in i sĂ€kerhetsutrustningen.

Detta exemplar stÄr pÄ maxichassi med totalvikt 4 400 kg. Adria anger en fordonsvikt i körklart skick pÄ ca 3 000 kg. Men det gör de för alla Coral, oavsett om det Àr en Axess, Plus eller Supreme. Med all den extrautrustning som testbilen har Àr bilen sÀkerligen ett par hundra kilo tyngre.

VÀrt att kÀnna till: Numera kan man fÄ Adrias husbilar med 3 800 kg totalvikt pÄ lightchassi.

I den olastade testbilen Àr det lite skumpigt över tvÀra ojÀmnheter. Det krÀvs vikt för att de tvÄ bladfjÀdrarna ska agera mjukt. PÄ landsvÀg Àr fÀrden vÀrdig, det finns en tyngd i bilen som Àr angenÀm. Om du vill fÄ bÀttre komfort kan du kryssa i hjÀlpluftfjÀdring pÄ bakaxeln i tillvalslistan, kostar 5 900 kronor och Àr vÀrd varenda krona.

Motorn pÄ 150 hk Àr kopplad till en manuell sexvÀxlad lÄda. En beprövad drivlina som passar bilen vÀl. Att betala ytterligare 30 000 kronor för 180 hk motorn kÀnns inte motiverat.

För svenskt klimat

Sverige har lÀnge varit Adrias största marknad. Och de vet vad som krÀvs av en husbil för att fungera Àven vintertid hÀr i Norden.

Isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, luftspalter utmed vÀggarna och vÀrmesystemet Àr draget sÄ kallras motas runt sÀngarna. Spillvattentankens tömning regleras med ett vred i garaget, ingen risk att den fryser.

Standard Ă€r en luftburen vĂ€rmare frĂ„n Truma. Men i Plus och Supreme modellerna kan man fĂ„ Aldes vattenburna vĂ€rme för en merkostnad pĂ„ ca 20 000 – 35 000 kronor beroende hur utbyggt man vill ha systemet.

Den vattenburna vÀrmen Àr tyst, drar mindre gasol och man kan med en vÀrmevÀxlare anvÀnda motorns överskottsvÀrme att under fÀrd vÀrma bodelen.

Testbilen Àr försedd med Alde. Och systemet Àr riktigt vÀlplanerat och inkluderar vattenburen golvvÀrme i hela bilen Ànda fram till pedalerna.

Den som vill kan kombinera Alde systemet med en dieselvÀrmare frÄn Webasto.

I överskÄpen saknas sarg i bakkant, sÄ om du proppar in prylar blockerar du luftflödet.

Jag tycker

Detta Àr en mycket komfortabel husbil för tvÄ personer. De Àndringar man gjort jÀmfört med föregÄngaren lyfter bilen till en ny nivÄ.

Styrkan med bilen Àr att den inte har nÄgra egentliga svagheter. Det finns brister i detaljer och finishen Àr inte alltid pÄ topp. Men kompetensen, komforten och anvÀndarvÀnligheten Àr mycket god.

SÀrskilt lyckad Àr sittgruppen. Den Àr rymlig och bekvÀm med ett stabilt bord. Takhöjden och de stora takfönstren gör stor skillnad för trivseln.

Jag saknar dock ett fönster över lillsoffan, dels för att ge baksÀtespassagerarna en bÀttre utsikt, men Àven för att en ensam förare ska ha lite bÀttre koll vid vÀnstersvÀng.

De par som tidigare valde en bil med taksĂ€ng för att ha barnbarn med sig en helg om Ă„ret har med ”Sky Lounge” fĂ„tt en god anledning att avstĂ„ taksĂ€ngen.

Fakta

Vi gillar

  • Sittgruppen – stor, bekvĂ€m, stabilt bord
  • De stora takfönstren över sittgruppen
  • Golv utan nivĂ„skillnader
  • RejĂ€l tryckvattenpump
  • Vattenburen golvvĂ€rme i hela bilen
  • 7 Ă„rs fuktskadegaranti

 

Vi önskar

  • AL-KO chassi – det Ă€r bilen vĂ€rd
  • Fönster ovanför lillsoffan
  • En hall
  •  

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, farthÄllare, elhissar, KlimatanlÀggning motor, Alde vattenburen vÀrme inkl golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank inklusive tömning, myggnÀtsdörr, markis, förberedd för backkamera och TV, spis 3 lÄgor, kyl med frysfack, aluminiumfÀlgar, langetterade mattor

Vill du lÀsa mer om Adria? Klicka hÀr!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift