Har ni hittat vår Köp & Sälj? Massor av nya och begagnade husbilar till salu. Navigera till Köp & Sälj i menyn!

.

Sun Living A75DP

Rymlig som få.

Med en helt ny badrumslösning, högt i tak och ett kök som håller sig undan är detta en av de rymligaste alkovbilarna på marknaden. Utan att funktion eller komfort blir lidande! Faktiskt är det en av de intressantaste nya husbilarna i instegsklassen.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Sun Living har sedan Adria köpte fabrikatet för snart ett decennium sedan varit förenklade Adria modeller. Samma bilar i grunden men med enklare möblemang, kortare utrustningslista och därmed lägre prislapp. Inget fel i det, god kvalitet till lågt pris är alltid intressant. Men bilarna har knappast fått pulsen att slå snabbare och har absolut inte känts unika.

Men nu är det nya tider hos det slovenska instegsfabrikatet. Märket står från säsongen 2018 på helt egna ben och hela programmet är nytt.

För att säkerställa att bilarna får en egen identitet har man anställt ett nytt designteam. Ett team som verkligen lyckats med sin uppgift. Det enda ombord som andas Adria är lösningen för att hålla sittdynorna i dinetten på plats.

Sortimentet består av inredda skåpbilar, halvintegrerade och alkovmodeller. Inalles tio modeller tas in till Sverige. Alla med konkurrenskraftig prisnivå och en basutrustning anpassad för vår svenska marknad.

Sitter bättre än vanligt

Jag har valt att testa alkovmodellen med tvärbädd bak. En version uppskattad av uthyrningsföretag och barnfamiljer. Motorn är på 130hk kopplad till en manuell sexväxlad låda, en mycket beprövad drivlina som gör ett gott jobb.

Men vore jag köpare valde jag den starkare 150 hk versionen av samma motor. Den har ett betydligt högre vridmoment, något som kan behövas när fyra personer med semesterpackning ska ut på vägarna.

Det första jag noterar är att jag sitter bekvämare än vanligt. Inte för att Sun Living valt en extra bekväm stol, det är Fiat original. Den bättre komforten kommer sig av att stolen är lägre än vanligt. Den är nämligen inte snurrbar. Snurrplattan bygger cirka fem centimeter, en klart märkbar skillnad.

Det andra jag noterar är avsaknaden av antisladd och antispinnsystem, inte lika positivt. Det finns som tillval men ska självklart vara standard. Så vitt jag vet är man enda fabrikat på svenska marknaden som snålat in på detta.

Alkovbilar har ett rykte om sig att vara törstiga och sidvindskänsliga. Låt mig lugna er oro.

I 90 km/h skiljer det nästan ingenting i bränsleförbrukning mellan en modern alkovbil och en halvintegrerad i samma viktklass. Det är över tio år sedan alkovbilarnas törst var ett problem, moderna motorer har kraft nog över hela varvtalsregistret för att inte slicka i sig extra droppar p.g.a. förhöjt luftmotstånd.

Sidvindskänslighet har mer att göra med överhäng och hjulbas än alkoven. Testbilen har en hjulbas på dryga fyra meter och går stadigt även en byig dag som denna.

På det hela taget är detta en lättkörd kamrat.

Ljudnivån är imponerande låg. Möblerna skramlar inte det minsta och från den invändiga trappan kommer heller inget missljud. Det enda som stör är att i hastighet mellan cirka 70km/h och dryga 80 km/h uppstår ett ljud i bilen. Som om ett fönster inte är riktigt stängt. Men alla fönster är stängda. Källan till ljudet är alkovens undersida. Den är något mjuk och i just denna hastighet gör vindmotståndet  att den ”pumpar” upp och ner vilket ändrar lufttrycket ombord och ger denna ljudeffekt. När man når 90 km/h försvinner ljudet. Troligen för att vindmotståndet är så pass högt att det håller undersidan intryckt hela tiden.

Sun Living har meddelats detta och arbetar på en lösning. Samtliga bilar kommer åtgärdas, även de redan tillverkade.

Garderobsrekord

Det är generöst med stuvutrymmen ombord. Garaget är stort och öppnar, glädjande nog, lika stort från båda sidor. Inte en självklarhet ens i betydligt dyrare husbilar.

Överskåpen är rejält tilltagna och det ryms en hel del om man utnyttjar dem maximalt.

Det som imponerar mest är dock garderoberna. Två i fullhöjd och en mindre under sängen.

Att en familj om fyra har nog med utrymme att stuva undan sitt pick och pack är tveklöst. Lastvikten i grundutförande (utan extrautrustning) är 564 kg, inte illa för en så pass stor husbil. Behövs mer lastvikt går bilen att beställa med upp till 4 400 kg totalvikt, då blir lastvikten över 1,3 ton.

Utrustad för vårt klimat

Detta är en instegsbil. Planen har aldrig varit att den ska vara vinterduglig. Men den svenska importören har valt en basutrustning som gör att den vid elstolpe kommer klara sig bra i kyla. Elektriskt värmegolv, isolerad och elektriskt uppvärmd spillvattentank, frostfritt placerad tömningskran till spillvattentanken och en 6 kw luftburen värmare med elpatron håller allt och alla ombord varma. Köp till ett bra utvändigt täcke till förarhytten så är vinterpaketet komplett.

Det luftburna värmesystemet är välplanerat. Själva värmaren är centralt placerad under dinettens framåtvända soffa, det gör att värmen kan spridas jämnt i bodelen.

Runt båda sängarna löper hålstucken värmeslang. Det är distanser mellan madrass och vägg som låter den varma luften stiga och jaga väck kallras. Bra!

In i överskåpen når dock inte varmluften, så där är det risk för kondens och i värsta fall isbildning. Är det riktigt kallt bör luckorna hållas öppna.  

Jag tycker

Designteamet har prioriterat korrekt i mina ögon. Sparat in på sånt som inte är väsentligt för boendekomfort eller bilens livslängd och istället lagt krutet på att få en bekväm och komfortabel bil för fyra boende. Visst, man kan bo och åka sex personer, men då krävs ideliga ommöbleringar och att man äter i skift. I mina ögon är detta en bil för fyra.

Det nya ”hide-away” badrummet är genialiskt. Inte för att det blir ett bra badrum utan för att det ger så mycket extra golvyta då det inte används. Vilket är 99% av tiden.

Att fricampa vintertid är förvisso inte att rekommendera, men vid elstolpe är det inga problem att spendera sportlovet vid en skidbacke. ’

Att man inte har antisladd som standard är dumsnålt! Importören ägs av Kabe, ett företag med mycket högt säkerhetstänk. Självklart ska detta tänk genomsyra hela koncernen.

Sammanfattningsvis är Sun Living A75DP en av de mest intressanta alkovbilarna på marknaden idag och bör vara på intresselistan hos alla som letar alkovbil.  

Fakta

Vi gillar

  • Badrumslösningen
  • Sittgruppen – bekväm, stabilt bord, stort fönster
  • Värmesystemets utformning
  • Välutrustad på komfortsidan
  • Trivsam alkov – ljus, bra takhöjd
  • Två fullhöjdsgarderober
  • Golv utan nivåskillnader
  • 5 års täthetsgaranti

 

Vi önskar

  • Lägre toasits
  • Läslampor vid sängen bak
  • Fönster i bodelsdörren
  • Mer lättjobbat gasolutrymme
  • Antisladd och antispinn som standard
  • USB uttag i bodelen, nu är det bara ett i förarhytten
  • Smidigare insynsskydd i förarhytten
  •  

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, farthållare, elhissar, AC motor, Truma Combi 6kw värmare med elpatron, kyl, frys, gasolspis, isolerad och uppvärmd spillvattentank, värmegolv 230V, myggnätsdörr

Dela denna artikel

Dela på facebook
Facebook
Dela på whatsapp
WhatsApp
Dela på email
Email