Rymlig som fÄ.
Med en helt ny badrumslösning, högt i tak och ett kök som hÄller sig undan Àr detta en av de rymligaste alkovbilarna pÄ marknaden. Utan att funktion eller komfort blir lidande! Faktiskt Àr det en av de intressantaste nya husbilarna i instegsklassen.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Sun Living har sedan Adria köpte fabrikatet för snart ett decennium sedan varit förenklade Adria modeller. Samma bilar i grunden men med enklare möblemang, kortare utrustningslista och dÀrmed lÀgre prislapp. Inget fel i det, god kvalitet till lÄgt pris Àr alltid intressant. Men bilarna har knappast fÄtt pulsen att slÄ snabbare och har absolut inte kÀnts unika.
Men nu Àr det nya tider hos det slovenska instegsfabrikatet. MÀrket stÄr frÄn sÀsongen 2018 pÄ helt egna ben och hela programmet Àr nytt.
För att sÀkerstÀlla att bilarna fÄr en egen identitet har man anstÀllt ett nytt designteam. Ett team som verkligen lyckats med sin uppgift. Det enda ombord som andas Adria Àr lösningen för att hÄlla sittdynorna i dinetten pÄ plats.
Sortimentet bestÄr av inredda skÄpbilar, halvintegrerade och alkovmodeller. Inalles tio modeller tas in till Sverige. Alla med konkurrenskraftig prisnivÄ och en basutrustning anpassad för vÄr svenska marknad.
Sitter bÀttre Àn vanligt
Jag har valt att testa alkovmodellen med tvÀrbÀdd bak. En version uppskattad av uthyrningsföretag och barnfamiljer. Motorn Àr pÄ 130hk kopplad till en manuell sexvÀxlad lÄda, en mycket beprövad drivlina som gör ett gott jobb.
Men vore jag köpare valde jag den starkare 150 hk versionen av samma motor. Den har ett betydligt högre vridmoment, nÄgot som kan behövas nÀr fyra personer med semesterpackning ska ut pÄ vÀgarna.
Det första jag noterar Àr att jag sitter bekvÀmare Àn vanligt. Inte för att Sun Living valt en extra bekvÀm stol, det Àr Fiat original. Den bÀttre komforten kommer sig av att stolen Àr lÀgre Àn vanligt. Den Àr nÀmligen inte snurrbar. Snurrplattan bygger cirka fem centimeter, en klart mÀrkbar skillnad.
Det andra jag noterar Àr avsaknaden av antisladd och antispinnsystem, inte lika positivt. Det finns som tillval men ska sjÀlvklart vara standard. SÄ vitt jag vet Àr man enda fabrikat pÄ svenska marknaden som snÄlat in pÄ detta.
Alkovbilar har ett rykte om sig att vara törstiga och sidvindskÀnsliga. LÄt mig lugna er oro.
I 90 km/h skiljer det nÀstan ingenting i brÀnsleförbrukning mellan en modern alkovbil och en halvintegrerad i samma viktklass. Det Àr över tio Är sedan alkovbilarnas törst var ett problem, moderna motorer har kraft nog över hela varvtalsregistret för att inte slicka i sig extra droppar p.g.a. förhöjt luftmotstÄnd.
SidvindskÀnslighet har mer att göra med överhÀng och hjulbas Àn alkoven. Testbilen har en hjulbas pÄ dryga fyra meter och gÄr stadigt Àven en byig dag som denna.
PÄ det hela taget Àr detta en lÀttkörd kamrat.
LjudnivĂ„n Ă€r imponerande lĂ„g. Möblerna skramlar inte det minsta och frĂ„n den invĂ€ndiga trappan kommer heller inget missljud. Det enda som stör Ă€r att i hastighet mellan cirka 70km/h och dryga 80 km/h uppstĂ„r ett ljud i bilen. Som om ett fönster inte Ă€r riktigt stĂ€ngt. Men alla fönster Ă€r stĂ€ngda. KĂ€llan till ljudet Ă€r alkovens undersida. Den Ă€r nĂ„got mjuk och i just denna hastighet gör vindmotstĂ„ndet att den âpumparâ upp och ner vilket Ă€ndrar lufttrycket ombord och ger denna ljudeffekt. NĂ€r man nĂ„r 90 km/h försvinner ljudet. Troligen för att vindmotstĂ„ndet Ă€r sĂ„ pass högt att det hĂ„ller undersidan intryckt hela tiden.
Sun Living har meddelats detta och arbetar pÄ en lösning. Samtliga bilar kommer ÄtgÀrdas, Àven de redan tillverkade.
Garderobsrekord
Det Àr generöst med stuvutrymmen ombord. Garaget Àr stort och öppnar, glÀdjande nog, lika stort frÄn bÄda sidor. Inte en sjÀlvklarhet ens i betydligt dyrare husbilar.
ĂverskĂ„pen Ă€r rejĂ€lt tilltagna och det ryms en hel del om man utnyttjar dem maximalt.
Det som imponerar mest Àr dock garderoberna. TvÄ i fullhöjd och en mindre under sÀngen.
Att en familj om fyra har nog med utrymme att stuva undan sitt pick och pack Àr tveklöst. Lastvikten i grundutförande (utan extrautrustning) Àr 564 kg, inte illa för en sÄ pass stor husbil. Behövs mer lastvikt gÄr bilen att bestÀlla med upp till 4 400 kg totalvikt, dÄ blir lastvikten över 1,3 ton.
Utrustad för vÄrt klimat
Detta Àr en instegsbil. Planen har aldrig varit att den ska vara vinterduglig. Men den svenska importören har valt en basutrustning som gör att den vid elstolpe kommer klara sig bra i kyla. Elektriskt vÀrmegolv, isolerad och elektriskt uppvÀrmd spillvattentank, frostfritt placerad tömningskran till spillvattentanken och en 6 kw luftburen vÀrmare med elpatron hÄller allt och alla ombord varma. Köp till ett bra utvÀndigt tÀcke till förarhytten sÄ Àr vinterpaketet komplett.
Det luftburna vÀrmesystemet Àr vÀlplanerat. SjÀlva vÀrmaren Àr centralt placerad under dinettens framÄtvÀnda soffa, det gör att vÀrmen kan spridas jÀmnt i bodelen.
Runt bÄda sÀngarna löper hÄlstucken vÀrmeslang. Det Àr distanser mellan madrass och vÀgg som lÄter den varma luften stiga och jaga vÀck kallras. Bra!
In i överskĂ„pen nĂ„r dock inte varmluften, sĂ„ dĂ€r Ă€r det risk för kondens och i vĂ€rsta fall isbildning. Ăr det riktigt kallt bör luckorna hĂ„llas öppna. Â
Jag tycker
Designteamet har prioriterat korrekt i mina ögon. Sparat in pÄ sÄnt som inte Àr vÀsentligt för boendekomfort eller bilens livslÀngd och istÀllet lagt krutet pÄ att fÄ en bekvÀm och komfortabel bil för fyra boende. Visst, man kan bo och Äka sex personer, men dÄ krÀvs ideliga ommöbleringar och att man Àter i skift. I mina ögon Àr detta en bil för fyra.
Det nya âhide-awayâ badrummet Ă€r genialiskt. Inte för att det blir ett bra badrum utan för att det ger sĂ„ mycket extra golvyta dĂ„ det inte anvĂ€nds. Vilket Ă€r 99% av tiden.
Att fricampa vintertid Ă€r förvisso inte att rekommendera, men vid elstolpe Ă€r det inga problem att spendera sportlovet vid en skidbacke. â
Att man inte har antisladd som standard Àr dumsnÄlt! Importören Àgs av Kabe, ett företag med mycket högt sÀkerhetstÀnk. SjÀlvklart ska detta tÀnk genomsyra hela koncernen.
Sammanfattningsvis Ă€r Sun Living A75DP en av de mest intressanta alkovbilarna pĂ„ marknaden idag och bör vara pĂ„ intresselistan hos alla som letar alkovbil. Â
Fakta
- Modell Sun Living A75DP
- Ursprungsland Slovenien
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 130 hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 / 3 650 / 4 400 kg
- Max last 564 / 714 / 1 364 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 740 x 232 x 308 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 90 liter
- GrÄvattentank 85 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 6
- Pris frÄn: 623 900 kr
- www.sun-living.com
- Vi lÄnade bilen av Kabe Adria Center i Tenhult
Vi gillar
- Badrumslösningen
- Sittgruppen â bekvĂ€m, stabilt bord, stort fönster
- VĂ€rmesystemets utformning
- VÀlutrustad pÄ komfortsidan
- Trivsam alkov â ljus, bra takhöjd
- TvÄ fullhöjdsgarderober
- Golv utan nivÄskillnader
- 5 Ärs tÀthetsgaranti
Â
Vi önskar
- LĂ€gre toasits
- LÀslampor vid sÀngen bak
- Fönster i bodelsdörren
- Mer lÀttjobbat gasolutrymme
- Antisladd och antispinn som standard
- USB uttag i bodelen, nu Àr det bara ett i förarhytten
- Smidigare insynsskydd i förarhytten
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, farthÄllare, elhissar, AC motor, Truma Combi 6kw vÀrmare med elpatron, kyl, frys, gasolspis, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank, vÀrmegolv 230V, myggnÀtsdörr