Slipp kallras!
Ett extra fläktelement gör underverk för värmekomforten. Och det bästa av allt är att du kan montera det själv.
Text: Stig Forsberg
Bilder och utförande: Lars-Erik Brodin
Våra husbilar är ofta sämst isolerade vid förarplatsen. Kallras från oisolerade glasrutor, pedalställ och draghuvudets metalldelar. Speciellt utsatta är helintegrerade bilar med sin stora frontruta. Med vändbara stolar i sittgruppen så hamnar dessvärre ofta en eller två personer just i det området.
Det går att råda bot på med tämligen enkla medel. Lars-Erik Brodin köpte sig ett extra vattenburet värmeelement med en inbyggd fläkt. Fläktens hastighet styr han med en reostat, dvs han väljer hur mycket värme han vill sprida längst fram i husbilen.
Men . . . säger någon – har inte han luftburen värme?
JO så är det, men han flyttade från sin tidigare bil med sig den extra vattenburna dieselvärmaren som han hade monterat. Han har därför ett vattenburet system när han kör bilen samt när han vid stillastående kör sin dieselvärmare mot Fiats kupéfläktpaket som är vattenburet.
I sin tidigare husbil hade paret Brodin två extra element under framstolarna. De två elementen under framstolarna gav god värme så önskemålet om att komplettera med ytterligare ett vattenburet element i framdelen hägrade. Placeringen för det nya fläktelementet blev i vinkeln vid soffan längst fram mot förarstolen.
En dags jobb
Det är inte speciellt svårt att utföra själva jobbet. Det gäller som vanlig att planera noga i förväg. Hitta den optimala placeringen och samtidig inte dra på sig för långa och krångliga vägar för vattenslangarna.
Viktigt i detta fall är även att ha tillgång till fyra klämtänger för vattenslangar. Utan dem tvingas man tömma motorns kylvattensystem och det är inte roligt.
De olika elementgrupperna ligger parallellkopplade så att båda får ordentligt varmt vatten. Att seriekoppla dem kan verka lockande för det blir enklare, men då kommer det sista elementet i gruppen få mycket kallare vatten.
Bilderna säger det mesta, men här är en kort förklaring.
- 1 Hitta en optimal position för det extra elementet och tillverkade en fäst skiva
- 2 Borra hål i golvet ner till dieselvärmaren
- 3 Klämma av vattenslangarna vid lämplig inkopplingspunkt och kapa slangarna
- 4 Koppla sig med T-rör in i den tidigare elementkretsen
- 5 Fylla det nya elementet med glykol före tängerna togs bort = minimalt att efterfylla
- 6 Montera fläkten och reostaten för varvtalsreglering i den nya väggen
- 7 Ansluta enheterna via en säkring till 12 volt
- 8 Noggrann kontroll att inte något läcker när motorn och dieselvärmaren körs
Monteringstiden var en dag inklusive den föregående och löpande planeringen. I vanlig ordning var det brist på utrymme som gjorde att det tog lite tid. ”Men att mecka med husbilen är ju en kul hobby” säger Lars Erik glatt. Och jag tror honom.
Resultatet blev lyckat
Genom att vrida väggen lite mot bakvagnen så smiter luften vidare in i sovrummet och värmer även upp det. Med reostaten ställer man in önskad temperatur genom att reglera luftflödet. Fläkten går mycket tyst och hörs knappt ens på högsta varvtal. Resultatet blev behaglig tyst värmekomfort även när utetemperaturen kryper under nollan – inget kallras längre!
Om Du har vattenburen värme
Ännu enklare att utföra eftersom det inte behövs en extra värmare. Elementet med sin fläkt kopplas in i det ordinarie värmesystemet, men fundera på om Du inte skall lägga det i parallell för att få hög temperatur på vattnet in. Om pannan befinner sig långt från inkopplingspunkten så har temperaturen redan sjunkit när det når det nya elementet.
Fakta
Följande delar har använts i exemplet i reportaget:
- Element Aerotemp xtx 120 12v 1.970:-
- Valfri vinklad/rak anslutning, Speed Fit 15mm. Svart eller rostfri front.
- Finns även i 24v 2.070:-
- Reostat med brytare 120:-
- 2 st. T-rör 50:-
- 2 st övergång 15-19m 100:-
- 60 cm pexrör 15mm 30:-
- 8 st slangklämmor 200:-
- Fakta #4
Hjälp med upplägget har Lars-Erik fått av:
Bil & Marintrim, Nacka
Anders Fransson, 08-744 27 00, bil.marintrim@telia.com