Meny

.

Sunlight Cliff 600/ Carado VLOW 600

Gör ingen besviken.

Sunlight/Carado Àr kÀnda för att tillverka enkla men vÀlbyggda husbilar. Ett recept som gjort dem till marknadsledare i det vÀxande instegssegmentet.

Den nya serien inredda skÄpbilar, kÀrleksfullt kallade plÄtisar, har dÀrför höga förvÀntningar pÄ sig. Och pÄ de flesta punkter lever de upp till förvÀntningarna, men en trafikfarlig prispolitik skaver.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Sunlight och Carado Àr Hymergruppens instegsfabrikat. Tvillingar pÄ alla vis men sÀljs via olika handlare. De byggs i en egen fabrik i tyska Neustadt. Men dÀr Àr produktionskapaciteten fylld till bristningsgrÀnsen med alkovbilar och halvintegrerade husbilar. Kapacitet att inreda skÄpbilar finns i dagslÀget inte.

Hymergruppens lösning Àr att förlÀgga inredandet av skÄpbilarna till Laikas fabrik söder om Florens i Italien. En fabrik med mycket hög produktionskapacitet. Idag bygger man nÀstan 4 000 husbilar men kan dubblera om sÄ krÀvs.

Idag byggs, förutom Laika, Ă€ven Etrusco, Sunlight Cliff, Carado VLOW och BĂŒrstner City Car i fabriken.

ESP kostar extra

PlÄtisar Àr alltid lÀttkörda, och denna Àr inget undantag. Man rÀnner runt som i en personbil. Testbilen Àr försedd med Fiats vÀlbekanta 2,3 liters motor pÄ 130 hk kopplad till en manuell vÀxellÄda. En drivlina som gör ett gott jobb. Jag hÀnger med i motorvÀgstempo utan att pressa bilen. Standard Àr 115 hk motor. I mitt förmenande Àr det vÀl vÀrt de dryga tio tusenlapparna för att fÄ lite mer kraft under huven.

LjudnivÄn Àr lÄg, motorn hörs men stör inte. FrÄn takluckan kommer en del vindbrus men inte heller det Àr störande. Testbilens mörklÀggningsgardin skramlar lite men det fÄr jag tyst pÄ genom att trycka fast lite papper i en glipa.

PÄ motorvÀgen Àr det mycket god komfort. PÄ mindre vÀg med sönderkörd asfalt Àr fÀrden lite skumpig. Det Àr bakaxeln som inte riktigt förmÄr svÀlja ojÀmnheterna. En titt under bilen visar att det Àr minimal fjÀdringsvÀg, bladfjÀdrarna Àr rejÀlt nedtyngda. I princip Àr det genomslagsgummina som stÄr för fjÀdringen. Detta Àr typiskt för plÄtisar byggda pÄ Fiat Ducato och inget speciellt för denna bil. PÄ eftermarknaden finns flera olika lösningar för att höja komforten.

PĂ„ komfortkontot Ă€r det vĂ€lfyllt – elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, AC, stereo, allt en modern komfortbilist önskar sig. Men sĂ€kerhetskontot Ă€r inte lika vĂ€lfyllt. ABS bromsar och ett enklare antispinnsystem (ASR) Ă€r vad som stĂ„r till buds nĂ€r det gĂ€ller aktiva sĂ€kerhetssystem. Att en sprillans ny husbil saknar ESP (antisladdsystem) Ă€r inte ok. Det finns som tillval men ska sjĂ€lvklart vara standard. Idag Ă€r ESP en sjĂ€lvklarhet, nĂ„got kunder tar för givet. Precis som bilbĂ€lte och ABS bromsar.

Gott om plats för prylar

Det finns plÄtisar dÀr man gör allt för att fÄ ett sÄ stort lastutrymme som möjligt under sÀngen bak. Praktiskt nÀr det ska lastas skrymmande ting. Och sÄ finns det plÄtisar dÀr lastutrymmet Àr mindre men det Àr desto fler skÄp att fylla. Denna modell tillhör den senare kategorin. Fördelen Àr att man enkelt hÄller ordning pÄ sina tillhörigheter.

Jag finner, förutom de sedvanliga överskÄpen, en fullhöjdsgarderob, tvÄ rymliga skÄp under sÀngen och i köket Àr det mer förvaringsutrymmen Àn i en del Ättametersbilar.

TvĂ„ personer fĂ„r utan vidare rum med allt som krĂ€vs för en lĂ€ngre resa. Men vikten kan bli ett bekymmer. I original sĂ€ljs bilen med 3 300 kg totalvikt. Det ger en lastvikt pĂ„ 300 kg, orĂ€knat extrautrustning. Man kan för en slant fĂ„ bilen med 3 500 kg totalvikt, en god investering. DĂ„ fĂ„r man Ă€ven 16” hjul.

Vinterutrustad

VĂ€rmaren, en 4kw gasolvĂ€rmare frĂ„n Truma, Ă€r placerad under dinettesoffan, en perfekt placering centralt i bilen som tillĂ„ter korta slangar med minimala vĂ€rmeförluster. Bak i bilen Ă€r det ett lĂ„gt placerat utblĂ„s som vĂ€rmer ”garaget” och ett högt som sprider varmluft över de sovande. Föredömligt!

Det Àr Àven vÀrmeslang framdragen under bÄda framstolarna, mycket bra.

Isolerad spillvattentank kostar extra, testbilen har detta tillval.

En titt under bilen ger vid handen att Àven tömningsventilen Àr frostfritt placerad innanför isoleringen. Bra!

Möblerna Àr inte direkt anpassade för vinter, det Àr ont om luftspalter och dÀrmed risk för kondens bakom möbler och i överskÄp. Som helhet bedöms bilen duglig för Äret runt bruk Àven pÄ vÄra nordliga breddgrader. Bra idé Àr att komplettera med utvÀndigt tÀcker för fronten.

Jag tycker

Grundpriset Àr ett orealistiskt lockrop. Det krÀvs en del kryssande i tillvalslistan för att fÄ en funktionell bil. Tidigare hade Sunlight en mer Àrlig prissÀttning. Men sedan Hymer sjÀlva tog över importföretaget har man valt samma prispolitik som i hemlandet. Det Àr synd och ger en lite besk eftersmak.

Testbilen Àr extrautrustad för nÀstan 100 000 kronor och hamnar dÄ i samma prisklass som sina konkurrenter med motsvarande utrustningsnivÄ. SÄ i praktiken Àr det ingen skillnad. Jag hade bara önskat att mer var standard.

Vad som kvalitetsmÀssigt skiljer denna instegsbil frÄn en mellanklassare Àr inte jag man att svara pÄ. Den kÀnns mycket vÀlbyggd.

Den har mer stuvutrymmen Àn mÄnga andra plÄtisar vilket gör det enklare att hÄlla ordning och reda ombord. VÀrmesystem Àr vÀlplanerat. Att bÀdda extrasÀng gÄr snabbt och resultatet Àr en bekvÀm bÀdd.

Bortser vi frÄn prispolitiken Àr Sunlight Cliff/Carado VLOW en mycket trevlig plÄtis som Àr vÀl vÀrd att ta en titt pÄ.

Fakta

Vi gillar

  • KvalitetskĂ€nslan
  • VĂ€lplanerat vĂ€rmesystem
  • Gott om stuvutrymmen
  • Enkelt bĂ€dda dinetten
  • Okomplicerade och intuitiva lösningar

 

Vi önskar

  • ESP som standard
  • USB uttag vid sĂ€ngen
  • Att soffan gick att bredda sĂ„ tvĂ„ vuxna kan sitta dĂ€r
  •  

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS bromsar, farthÄllare, elhissar, AC motor, Truma Combi 4kw vÀrmare, 90 liter kompressorkyl med frysfack, gasolspis 2 lÄgor, isolerad spillvattentank, myggnÀtsdörr, markis, förberedd för backkamera och TV

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift