På knappt tio år har produktionen hos Frankia ökats från 450 till 670 bilar per år, mycket tack vare att man nästan dubblerat antalet anställda. Men man har även ändrat en del i hur man bygger.
Text och foto Tore Afdal
Översättning och bearbetning Stefan Janeld
- – Det krävs mycket manuellt arbete för att bygga en husbil. Därför har vi två kvalitetskontroller. Förklarar exportchefen Fabrice Seignol.
Han förklarar att först går två personer igenom alla installationer. Hittar de ett fel åtgärdas det omedelbart. När de godkänt och signerat fortsätter husbilen till ännu en kvalitetskontroll. Två nya par ögon går igenom bilen med ett annat schema. Om de hittar fel som missats av de första blir det genomgång på nästa dags morgonmöte.
- – Vi måste hela tiden sträva efter att bli bättre. Misstag sker – det är trots allt människor som bygger bilarna.
Hans engelska uttal avslöjar att han är fransman. Men han pratar flytande tyska och känner fabriken i Marktschorgast mycket väl.
För individualister
Företagsfilosofin har sedan starten 1960 varit att bygga individuellt anpassade husbilar. Men fart på försäljningen blev det först när det kom in franskt kapital: Pilote Gruppen köpte denna tyska tillverkare 1990 när man i princip var konkursmässiga.
Under en lång tid därefter var det extremt fokus på kvaliteten för att få upp försäljningsvolymen till lönsam nivå. Jag får berättat för mig om den första franska chefen, ditsänd för att få ordning på produktionen.
Han tjatade om rätt attityd, detaljomsorg, ordning och reda och att kvalitet alltid går före pris. Tankegången från den tiden sitter i ryggmärgen på företaget än idag. Berättar Fabrice för mig.
När han började på företaget för sex år sedan var det en extrem flexibilitet i produktionen. Kunderna kunde påverka stort som smått bilarna. En flexibilitet som är möjlig för att Frankia bygger sina egna möbler, i samma fabrik som bilarna monteras i.
Man kan fortfarande påverka sin husbil. Men det har blivit lite mer standardiserad tillverkning. Till exempel köper man duschkabiner och köksbänkar från underleverantörer. Vilket gör att man som kund inte kan ändra dessa.
Hemlighetsmakeri
På vår rundtur i fabriken fick vi inte se ”det allra heligaste” – chassibearbetningen.
Frankia har sedan flera år specialiserat sig på att förädla Mercedes Sprinter chassiet. Bland anat genom att bredda spårvidden.
Sprinter har en smalare spårvidd än exempelvis Fiat Ducato. Det påverkar köregenskaperna när man bygger husbil och ser även illa ut. Totalt ökas spårvidden med flera centimeter både fram och bak. Men på vilket sätt man löser detta vill man inte visa.
Teknik
För några år sedan började man erbjuda väggar med insida i aluminium och utsida i glasfiber som tillval. I alla år hade man använt aluminiu på både in- och utsida.
Största fördelen med glasfiber på utsidan är att det ljudisolerar bättre. 2018 blev det standard av just denna anledning.
Jag fråga om inte användandet av olika material på in- och utsidan ställer till problem. Men Fabrice säger att de inte har haft några som helst problem. Inte ens när det är stora temperaturvariationer.
Frankia ger 11 års fuktskadegaranti förutsat att bilen fukttestas på auktoriserad verkstad varje år.
Mycket av det jag ser i produktionen hos Frankia känner jag igen från mina besök hos Concorde och Morelo. Exempelvis att man i dubbelgolvet lägger ljuddämpande material överallt där två ytor möts.
Dubbelgolv
Det är stor skillnad på olika dubbelgolv. Om vi till exempel jämför Hymers SLC-chassi och det som Frankia bygger handlar det om helt olika lösningar.
Hos Frankia är undergolvet självbärande och har full isolering. Det kan man göra för att man inte behöver ta lika stor hänsyn till bilens vikt. En Frankia med dubbelgolv är normalt inte byggd för att vara en 3,5 tons husbil. Därför kan de välja lösningar från översta hyllan.
Frankia har lång erfarenhet av vattenburen värme. Det är gott om konvektorer i de större modellerna. Värmeväxlare som att både hämta värme från motorn och värma densamma är standard. Framtill i bilen är det fläktförsedda konvektorer. Detta är den svåraste delen av bilen att hålla varm och dragfri. Dels för att det är svårt att kontrollera luftströmmarna men också för att det är den kallaste platsen i bilen. Till stor del på grund av vindrutan som enligt lag måste vara enkelglas och att torpedväggen läcker värme.
Linerproducenter som Morelo och Concorde bygger en ny torpedvägg och instrumentpanel på grund av just detta. Men det är ett dyrt och tidskrävande arbete, inget som Frankia gör.
Hemligheten är aluminium
Väggarna limmas ihop med giftfritt lim. Väggarna är träfria och för att ge mer stabilitet används aluminiumlister.
Aluminium används även på flera ställen där det inte syns. Till exempel är de flesta skåpsluckor och dörrar fästa i aluminium som fått samma ytbehandling som träet.
Det ger en enheltig och visuellt fin profil, än viktigare är att det är en mer hållbar konstruktion. Hävdar de.
Fabrice Seignol är övertygad om att ingen annan producent använder aluminium i samma utsträckning i sina möbler.
- – Detta tillsammans med kravet att alla möbler ska vara felfria gör att våra husbilar är de bästa i Europa. Hävdar han.
Skräddarsydd
Frankia har ökat sin försäljning de senaste åren. Flera avdelningar på fabriken arbetar nu i två skift. Man har även investerat i flera nya robotar, främst i snickeriet.
Alla husbilar lackas med två lager. De duschas och täthetskontrolleras också. Till sist vägs alla husbilar innan de skickas iväg.
- – Det är främst tyska kunder som känner till att vi kan skräddarsy husbilen åt dem. Nordiska kunder köper i större utsträckning bilar som specificerats av handlaren. Vi råder kunderna att beställa sin bil på hösten för att få den till sommaren. Berättar Fabrice.
Vanliga specialbeställningar är hundanpassade garage med fönster och passage in till bodelen, extra många takluckor och lägre sängar.
Klicka på bilderna i galeriet för större bilder och informativa bildtexter