Dornier Delta frÄn 1955
Initiativet till detta mÀrkliga fordon kom frÄn en tysk flygingenjör vid namn Claudius Dornier, mest kÀnd för sina sjöflygplan. Han började sin karriÀr hos en viss Greve Ferdinand von Zeppelin som hade sitt kontor i Friedrichshafen nÀra Bad Waldsee. Platsen dÀr Erwin Hymer bodde och verkade.
Â
Han lÀrde kÀnna den unge Erwin Hymer och tillsammans tog de fram en mycket kompakt bil som skulle klara allt. Plats för fyra Äkande, gott om lastutrymme för lokala transporter av varor och pÄ helgen bÀddbar sÄ man kunde ge sig ut och campa.
Dornier ritade och Erwin Hymer byggde prototypen. En bil vĂ€sensskild frĂ„n allt annat pĂ„ den tiden och Ă€ven senare. TvĂ„ stora âmĂ„svingedörrarâ, en fram och en bak. Inga sidodörrar. I baksĂ€tet fĂ€rdades man med ryggen i fĂ€rdriktningen. BaksĂ€tet gick att lyfta ur och dĂ„ blev bilen en transportbil.
Motorn var en encylindrig tvÄtaktsmotor pÄ fjorton hÀstkrafter placerad mitt i bilen. Maxfart? Modiga 85 km/h.
Namnet Delta kommer sig av att bilen Ă€r deltaformad. 1957 sĂ„ldes en tillverkningslicens till motorcykeltillverkaren ZĂŒndapp som Ă€ndrade designen nĂ„got. De döpte modellen till Janus â guden med tvĂ„ ansikten. Bilen var en succĂ© och sĂ„ldes i 7 000 exemplar.
Bilen stÄr idag pÄ Erwin Hymer Museum i Bad Waldsee.
Kuriosa: KaraktĂ€ren Professor ZĂŒndapp i populĂ€ra animerade filmen Bilar 2 Ă€r en ZĂŒndapp Janus. Information att briljera med inför barnbarnen.