PlÄtisutmanare för barnfamilj
Korta, smidiga husbilar Ă€r i ropet. FörsĂ€ljningen av inredda skĂ„pbilar, plĂ„tisar, ökar stadigt. Ăven barnfamiljer köper plĂ„tisar. Men frĂ„gan Ă€r om inte en kort alkovbil Ă€r ett bĂ„de bekvĂ€mare och mer lĂ€ttmanövrerat fritidsnöje. Som denna Carado till exempel.
Text och foto Stefan Janeld
Testbilen bygger pÄ decennier av husbilstradition. En dubbelsÀng bak, en dubbelsÀng ovanför förarhytten och i mitten badrum, kök och sittgrupp. För tjugo Är sedan gick det tretton sÄna hÀr bilar pÄ dussinet och jag vet flera husbilister som idag Äker i stora helintegrerade lyxhusbilar som med saknad minns hur de började husbilslivet i en kort alkovbil.
Smidigare Àn en skÄpbil
Det Àr en hÀrlig höstdag nÀr jag tar plats bakom ratten. Hög frisk luft, mestadels blÄ himmel blandat med dramatiskt mörka moln. I den mycket starka vinden yr höstgula löv och de nÀstan nakna björkarna vajar i vinden.
Jag stÄlsÀtter mig lite inför motorvÀgsetappen av testet. Korta alkovbilar Àr kÀnda för att vara sidvindskÀnsliga. Men min oro visar sig obefogad. Trots kulingstyrka i byarna behöver jag aldrig korrigera kursen. Jag kÀnner vinden i bilen och vindbruset under fÀrd Àr högt. Men aldrig att jag kÀnner att jag behöver dra ner pÄ farten.
Motorn Àr pÄ 140 hk och rÀcker till. Men i motvinden har den inte helt lÀtt att hÄlla motorvÀgstempo. VÀxellÄdan Àr Fiats niovÀxlade automat. Jag testar den i alla tre körlÀgen men det slutar med att jag vÀljer normallÀget. ECO tappar fart i den starka motvinden och Power blir bara surrigare. à t andra hÄllet pÄ motorvÀgen, i medvind, Àr dock ECO lÀget riktigt trevligt. Jag ligger i 100 km/h och varvrÀknaren visar ca 1 200 varv. Hela bilen lugnar ner sig nÀr motorn gÄr pÄ sÄ lÄgt varvtal.
PÄ grusvÀg Àr det en hel del resonansljud i bodelen och tevehÄllaren gnisslar som en ilsken Parakit. Jag stannar och drar Ät hÄllaren ordentligt. Den tystnar. I övrigt Àr det tyst frÄn bodelen.
PÄ dessa smÄ ringlande vÀgar Àr bilen en fröjd att köra. Personbilssmidig! Faktiskt Àr den smidigare Àn en plÄtis eftersom hjulbasen Àr kortare.
Chassit Àr inte Fiats lÄgbyggda camperchassi. Detta Àr standardchassit. Det Àr högre och betydligt stabilare. Tillverkarna brukar vÀlja detta chassi till alkovbilar för att slippa bygga den fördyrande hjÀlpram som behövs till camperchassit. Det spar tid och dÀrmed pengar vilket Àr viktigt dÄ mÄnga alkovbilar anvÀnds i uthyrningsverksamhet och prislappen behöver vara lÄg.
Det Àr en instegsbil, men man har inte sparat in pÄ sÀkerhetssytem eller förarkomfort. Testbilen har allt man förvÀntar sig av en modern, Fiat-baserad, husbil. Antisladdsystem, antispinn, farthÄllare, elhissar, elspeglar, dubbla airbags, ABS bromsar, automatisk klimatanlÀggning och en stereo med stor skÀrm som inkluderar backkamera.
Hög lastvikt
Kompakta mÄtt och enkelt bygge gör bilen lÀtt. Lastvikten Àr hela 730 kg. SÄ Àven unga förare som inte fÄr köra tung husbil pÄ B-kort kan ta med sig familjen utan att riskera överlast.
Garaget Ă€r inte jĂ€ttestort. Men rymmer det som krĂ€vs. PĂ„ bakstammen ett cykelstĂ€ll för tre cyklar. Ăr man fyra ombord fĂ„r den fjĂ€rde cykeln plats i garaget.
TvÄ garderober, en bredvid köket och en under sÀngen. Rymliga överskÄp.
Hygglig vinterkomfort
Bilen Àr inte byggd för svensk vinter. Men helt oduglig Àr den inte. Trots den lilla bodelen har man valt 6 kw vÀrmaren frÄn Truma, med elpatron. UtblÄset till alkoven har visserligen en pÄ tok för lÄng slang, men vÀrme stiger och alkoven blir bilens varmaste plats.
Spillvattentanken Àr isolerad och vÀrms av bilens vÀrmare, inklusive tömningsventilen.
En kanske ovÀntad vinterfördel Àr chassit, eftersom fram- och bakhjul gÄr i samma spÄr tar sig bilen fram lÀttare i snö.
Med ett vintertÀcke över förarhytten Àr det inga problem att spendera sportlovet vid skidbacken
Jag tycker
Carado A132 Àr inte innovativ, inte lyxig och kommer knappast vÀcka beundrande blickar frÄn omgivningen. Men den har allt som krÀvs för att tvÄ personer eller en barnfamilj ska trivas. Med barn ombord Àr det enligt mig en fördel om det inte Àr allt för lyxigt, det blir mer avkopplande om man slipper vara rÀdd att de ska ha sönder nÄgot dyrt.
Det Àr skillnad pÄ kvalitetskÀnsla och verklig kvalitet, det testbilen saknar i kÀnsla tar den igen i byggkvalitet. Carado husbilar har ett vÀlförtjÀnt rykte att vara problemfria.
Det hade varit trevligt med en rejÀlare bodelsdörr och mer plats i sittgruppen. Men i denna storleks- och prisklass ska man ha realistiska förvÀntningar och fÄr acceptera kompromisser.
Testbilens ramfönster och automatiska vÀxellÄda Àr mycket vÀl valda tillval. Jag rekommenderar alla att vÀlja dessa.
En sak slÄr mig nÀr jag summerar detta test. Det Àr mycket ombord som Àr ovanligt pÄkostat för att vara en husbil under 700 000 kronor.
Jag gillar
Smidig att köra
AutomatlÄdan (tillval)
Ramfönster (tillval)
IsoFix fÀsten för barnstol
Spillvattentankens tömningsventil Àr frostskyddad
SĂ„nt som i andra lĂ€nder kostar extra Ă€r standard i Sverige â bl.a. ESP, KlimatanlĂ€ggning, backkamera
Jag önskar
Mer plats i sittgruppen
Bredare sÀng bak
RejÀlare bodelsdörr
Fakta
- Modell Carado A132
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3 MJ, 140 hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda 9 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 kg / 3 650 kg
- Max last 730 kg / 880 kg
- L x B x H 595 x 232 x 314 cm
- AxelavstÄnd 3 450 mm
- StÄhöjd 196 cm bak, 237 cm vid alkov
- BrÀnsletank 75 liter
- AdBlue tank 15 liter
- Vattentank 122 liter
- GrÄvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Grundpris 576 000 kr
- Pris som testad: 668 302 kr
- Hemsida: carado.com/sv
- Vi lÄnade bilen av Erwin Hymer Group Sweden AB
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, farthÄllare, elspeglar, automatisk klimatanlÀggning, backkamera, CD radio, kylskÄp med frysfack, spis med 3 gasolbrÀnnare, Truma Combi 6E luftburen gasolvÀrmare, isolerad och av vÀrmesystemet uppvÀrmd spillvattentank.