Meny

.

Instegsbil att byta upp sig till.

Carado, som Àr Hymers inropare, fortsÀtter vÀxa. Sedan den första husbilen rullade ut frÄn produktionsbandet 2006 har produktionen vuxit till cirka 9000 per Är (fördelat pÄ Carado och tvillingbilen Sunlight). Och med ett sÄnt resultat i bakfickan var det dags att lansera en helintegrerad version för Carado Àgarna att byta upp sig till.

TvÄ planlösningar finns. BÄda 7,43 cm lÄnga. Antingen tvÄ lÄngbÀddar eller en fristÄende dubbelsÀng, sÄ kallad queensbed. Vi Àr nyfikna pÄ vad den hÀr primören har att erbjuda och beslutar oss för att syna versionen med queensbed. Den Àr tvilling till Sunlight i69L, samma bil, annan fanér och dekaler.

 

Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet

 

Carados dekaler i guld och grĂ„tt ger en stilig look. Även fronten tycker vi ser bra ut. Skulle du sĂ„ önska kan du kryssa för ett specialpaket med champagnefĂ€rgade sidovĂ€ggar.

Som grund har man valt att anvÀnda ett Fiat Ducato light chassi med en Euro-6-motor. Taket och bakstammen Àr av polyester och de 34 mm tjocka vÀggarna Àr klÀdda i aluminium.

Den smarta placeringen av busspeglarna begrÀnsar till stor del den döda vinkeln.

Caradon har ett rymligt garage som ocksÄ rymmer gasskÄp med plats för tvÄ stora gasflaskor. Dessutom Àr garaget försett med spÀnnbandsfÀsten sÄ att du kan surra fast cyklar och annat. 

En Truma 6-combi Àr placerad pÄ vÀnstra sidan under queensÀngen, fÀrskvattentanken hittar du  i dinettebÀnken och grÄvattentanket framför bakaxeln. Den Àr inte isolerad, sÄ det gÀller att akta sig vid minusgrader!  Kanske detta Àndras pÄ de bilar som kommer importeras till Sverige.

Eftersom husbilen Ă€r ganska magert utrustad som standard Ă€r det nödvĂ€ndigt att köpa till ett eller fler paket för att kunna nĂ„ en acceptabel standard.  Carado erbjuder fyra extrapaket. Ett ’Basic’-, ett ’Chassi’-, ett ’Chassi Comfort’- och ett ’Emotion’-paket. De tvĂ„ första Ă€r faktiskt ett mĂ„ste eftersom bl.a. ESP, Traction Plus, farthĂ„llare, förardörr, airbag pĂ„ passagerarplatsen och AC ingĂ„r.
Ett snĂ€pp mer lyx fĂ„r du med ’Chassi Comfort’-paketet med fĂ€lgar i lĂ€ttmetall, lĂ€derklĂ€dd ratt och vĂ€xelspak samt kromade detaljer i instrumentpanelen. ’Emotion’-paketet Ă€r grĂ€dden pĂ„ moset. ChampagnefĂ€rgade sidovĂ€ggar med specialdesignad striping och en lyxig akter, kort och gott en riktig snygging! Om du vĂ€ljer alla fyra paketen ligger prislappen pĂ„ ungefĂ€r sjutusen euro. SĂ„ det Ă€r bara att vĂ€lja.

Interiör

Skönt med det lÄga insteget nÀr du kliver in. De ljusa tonerna i möblemanget ger rymd i interiören. Inredningen Àr basic, det Àr uppenbart att detta Àr en sÄ kallad instegsmodell. Extra detaljer och finesser saknas. PÄ förarsidan Àr dörren klÀdd med vit plast och vid passagerarstolen finns bara ett öppet förvaringsfack. Sittgruppen Àr bekvÀm för fem personer. Det lÀtt vridbara bordet har en bordsskiva i marmor-look. Med tvÄ fÀrgsÀttningar pÄ klÀdseln finns det i alla fall lite att vÀlja pÄ.

PĂ„ köksskivan – ocksĂ„ i marmorlook – Ă€r blickfĂ„ngaren spisenhĂ€llen med sina tre gasbrĂ€nnare. Förvisso utan elektrisk tĂ€ndare men dock utrustad med stilfull kastrullhĂ„llare i gjutjĂ€rn. De mjukstĂ€ngande överskĂ„pen och luckorna ger viss lyxkĂ€nsla! Dessutom har hörnskĂ„pet i köket plats för tillrĂ€ckligt med husgerĂ„d och man har till och med lyckats med ett underskĂ„p för sophinken. Det stora Thetford-kylskĂ„pet med separat frys, placerat mittemot köksbĂ€nken, har gott om plats.

Bodelsgolvet Àr inte plant utan har tvÄ förhöjningar vid sitthörnan och vid sovrummet. SÀngen kan förlÀngas med en lös, 10 centimeter bred, madrassbit och mÀter dÄ 150 x 190 cm. TvÄ integrerarde spotlights med separata strömbrytare ger bra lÀsljus och var och en har sin egen privata garderob. Under fotÀndan hittar vi ett extra förvaringsutrymme och det djupa golvfacket har plats för mÄnga skor. Synd att det inte finns nÄgra el- och/eller USB-uttag i sovrummet. Vill du ha det fÄr du som husbilsÀgare dra fram plÄnboken! Gardinerna framför sidofönstrena ser lite pÄvra ut.

En extra taksÀng över förarstolarna Àr standard (150 x 200 cm). Uppsteget via tvÀrbÀnken Àr i högsta laget (75 cm) sÄ det Àr bÀttre att anvÀnda den bifogade stegen.
Bra Àr att dusch- och toalettutrymmena Àr separerade. Placerade som dom Àr vid sovrummet Àr rörelsefriheten vid besök nÄgot begrÀnsat, men de Àr funktionella och vÀlutrustade. Toaletten stÀngs med en vit trÀdörr som du ocksÄ kan stÀnga av bodelen med. Bra med den stora spegeln i toalettdörren och spegeln ovanför diskbÀnken. NÄgot som sÀrskilt kvinnor brukar bli glada av! SkÄpskapaciteten för toalettartiklarna Àr förvÄnansvÀrt bra. Vid dusch mÄste du först plocka bort golvdelen. Duschkabinen stÀnger du sedan av med en vikdörr i plast.

PÄ det hela taget har vi hÀr en stadigt byggd husbil vars prisnivÄ Àr gynnsam för mÄnga.

Installationer

I mer Ă€n tio Ă„r har Carado byggt husbilar som stĂ„r sig bra tekniskt sett och Ă„tnjuter ett gott kvalitetsrykte. Hur man dragit kablar och ledningar skulle sĂ€kert kunna skyltas med ’made in Germany’. Men för en modern husbil hĂ„ller det snĂ„la antalet uttag inte mĂ„ttet.

Inte mycket finess i möblemanget. Men Carado bygger med erkÀnt hög kvalitet. Sittgruppen Àr bekvÀm för fem personer.
Bred sÀng Àr bra. 150 x 190 cm. Rymliga garderober!
TaksÀngen fram kunde gott kommit ner lite djupare. DÄ hade man sluppit stegen.
Gasolflaskorna i garaget Àr ingen optimal lösning ergonomiskt.
Rymligt garage med gott om fÀstpunkter.
Köket Àr inte stort. Men det Àr bra med förvaringsutrymmen.

Fakta

Utrustning testbil

Airbag till förare, ABS, EBD, Fix & Go-kit (inget reservdÀck), Truma Combi 6 kW luftburen vÀrme, spis med 3 gasolbrÀnnare, kassetto med 17 liters tank, 95 AH Gel bodelsbatteri, 2 gasflaskor pÄ 11 kg, elektriskt insteg.

Vi gillar

  1. Designen
  2. Badrummet med separat toalett- och duschutrymme
  3. Bra lastvikt Àven med 3 500 kg totalvikt

 

Vi önskar

  1. Golv utan nivÄskillnader
  2. Ramfönster
  3. Generösare standardutrustning
  4.  
Den skÀms inte för sig.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift