För andra Äret i rad stÀller svenska Dovra ut pÄ Caravan Salon. Förra Äret visade de den mindre RIG X-610. I Är hade den sÀllskap av den större RIG X750.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Dovra specialiserar sig pÄ outlander segmentet i plÄtisvÀrlden. En vÀrld dÀr kompetens Àr allt. Men Dovra kombinerar kompetensen med komfort, design och kvalitet. Man Àr inte lika extrema i sin framtoning som en del tyska tillverkare. NÄgot jag kan tycka Àr befriande.
Â
Lyckat Ă„r bakom sig
Att man har höga ambitioner Ă€r tydligt. Det senaste Ă„ret har man sĂ„lt 12 exemplar, levererat de flesta och skaffat tvĂ„ handlare i södra Tyskland. Ett facit som Ă€r remarkabelt med tanke pĂ„ konkurrensen, sĂ€rskilt hĂ€r i Tyskland. ĂndĂ„ mĂ€rker jag viss besvikelse i mitt samtal med deras marknadschef, Fredrik Wargholm. Han tycker det gĂ„r för lĂ„ngsamt. NĂ„got jag tror alla som har en produkt de Ă€r stolta över kan identifiera sig med.
Â
LÄngt ifrÄn dyrast
NÀr Dovra för ett par Är sedan förklarade sin idé och sina ambitioner var det mÄnga, inklusive undertecknad, som tvivlade. Att sÀlja expeditionsplÄtisar för över 2 miljoner kronor Àr en svÄr marknad att slÄ sig in pÄ. Inte minst pga den höga prislappen.
Men nu har nĂ„got hĂ€nt. Dovra framstĂ„r som prisvĂ€rda, rentav billiga, nĂ€r man ser fordonen de konkurrerar med hĂ€r pĂ„ mĂ€ssan. MĂ„nga passerar 3 miljoner utan att erbjuda vare sig högre kompetens, komfort eller kvalitet. Det senare Ă€r Dovras ess i leken. Ăgarna vet att designa kvalitetsmöbler, det Ă€r vad de gjort tidigare. Man behöver bara peka pĂ„ diskbĂ€nken i bilarna sĂ„ inser man att de klarar apocalypsen.
Nyckeln till att kunna hÄlla den höga kvaliteten och förhÄllandevis lÄga priset Àr att man inte skrÀddarsyr fordonen. Man har ett koncept och det hÄller man sig till. Massproduktion i liten skala kan man sÀga.
En annan fördel med detta koncept Àr att vÀntetiden Àr förhÄllandevis kort. NÀr vÀl den tomma skÄpbilen Àr levererad tar det inte lÄng tid att fÀrdigstÀlla bilen.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med denna extremplÄtis. Klicka för större bilder och bildtexter.
Â
Dovra RIG X-750
Baseras pĂ„ Mercedes Sprinter, 4×4, 190 hk, automat, 754 x 209 x 300 cm, totalvikt 5 200 kg, lastvikt 1 050 kg, hjulbas 4 330 mm, markfrigĂ„ng diffspĂ€rr 22 cm, dragkrok 2 800 kg.
400 Ah litiumbatterier, extra 190 Ah batteri till ytterbelysningen, 400W solpanel, 3000 W inverter, 250 A generator, Wifi med yttre antenn, Alde vattenburen vÀrme med golvvÀrme, Clesana toalett, elmarkis
Pris 244Â 900 Euro
Â