Att stÀlla ut en ÀventyrsplÄtis baserad pÄ Mercedes Sprinter pÄ Caravan Salon Àr kaxigt. Det finns gott om tyska tillverkare som förÀdlar Sprinter i fyrhjulsdriven version. Alla hÀvdar att de gör det pÄ ett seriösare och bÀttre sÀtt Àn andra.
Men svenska Dovra gjorde just detta och fick den uppmÀrksamhet bilen förtjÀnar.
Â
Av Stefan Janeld
Â
MÄnga tillverkare av ÀventyrsplÄtisar prioriterar flexibilitet i bodelen. Man kan ofta flytta runt möblemanget pÄ skenor, plocka ur eller in utrustning efter behov. Bilarna signalerar ett enkelt campingliv dÀr fokus Àr pÄ att ta sig till en plats och njuta av platsen. Bilen Àr ett medel för att nÄ mÄlet.
Â
Dubbelnatur
Dovra Àr inte denna typ av ÀventyrsplÄtis. Kompetensen finns dÀr, attityden likasÄ. Men inne i bodelen Àr det en lugn atmosfÀr prÀglad av solitt hantverk, funktionalitet och komfort. Det senaste har man varit extra noga med. Grundarna förstÄr komfort, de har en bakgrund inom möbelindustrin. De vet exakt hur man gör en bekvÀm soffa och en skön sÀng.
Planlösningen mÄ vara mall 1A, men utförandet Àr lÄngt ifrÄn ordinÀrt. Bara gedigna material, hög finish, god kÀnsla i allt du tar i. FrÄn textilierna till beslagen. I denna Àventyrshusbil dricks det inte Red Bull, det sippas cognac och single malt.
Â
Byggd för alla Ärstider
Alde designade och installerade vÀrmesystemet och vittnar om att det Àr ett vÀlgjort vÀrmesystem med hela 16 meter konvektorer. Isoleringen Àr i fibrer frÄn Ätervunna PET-flaskor. 80 mm i vÀggarna och 40 mm i golv och tak.
Â
Upp till bevis
Den utstÀllda bilen Àr företagets förstlingsverk. Det finns en lÀngre modell pÄ ritbordet, RIG X-730 som mÀter 754 cm.
De sÀger sjÀlva att de sÄlt en handfull som ska byggas under vintern och levereras lagom till sommaren 2024. Ett ambitiöst mÄl som jag hoppas de nÄr med kvaliteten i behÄll.
Om de lyckas kommer det surras under markiserna och ryktet om denna skapelse skapa ett habegÀr hos mÄngen Àventyrslysten herrgÄrdsÀgare.
Â
Kortfakta
Mercedes Sprinter 4×4, 2,0L turbodiesel 190 hk, automat, LxBxH 610 x 219 x 305 cm, hjulbas 3670 mm, totalvikt 4 100 kg, lastvikt 470 kg, tĂ„gvikt 7 100 kg, Warn winsch, elmarkis, 400W solpaneler, 400 Ah litium, 3000W inverter, 105 L fĂ€rskvattentank, 100 L spillvattentank, med mycket mera.
Kvalitet och utrustning av denna dignitet Àr inte gratis. PÄ prislappen lÀser jag 217 450 Euro, det blir en bit norr om 2,5 miljoner kronor.
Â