En av de vanligaste frågorna vi får är vilken som är den bästa husbilen. En fråga som sällan leder till ett svar utan till ett resonemang utifrån personliga behov och budget. Men i denna artikel ska jag besvara frågan.
Varning! Det blir lite flummigt.
Av Stefan Janeld
Svaret är enkelt. Den bästa husbilen är den du har råd med och som finns att få tag i.
Helt enkelt för att husbilar utanför din budget finns inte för dig. De är en dröm. Drömmar är inte verklighet. Lev i verkligheten.
Det är lika vacker solnedgång, lika god mat, lika soligt och lika regnigt oavsett vilken husbil du har. Mina bästa upplevelser i husbilar har sällan handlat om själva husbilen. Sällan, inte aldrig, det finns undantag där husbilen faktiskt varit det bästa med resan. Men under femton år har detta hänt en handfull gånger.
Det jag minns är människor jag träffat, mat jag ätit, vyer, känslor. Kort sagt upplevelser.
Lätt att fixera sig
Det är lätt att fastna vid saker när man letar husbil. En viss dinettelösning, automatlåda, sängarnas orientering, antal lågor på spisen, antal USB uttag.
Men har detta egentligen någon verklig betydelse?
Blir solnedgången vackrare, maten godare eller människorna trevligare?
Jag finner det enklare att anpassa mig själv än att hitta en husbil som anpassat sig efter mina önskemål. Jag bryr mig inte nämnvärt om ifall jag sover längs eller tvärs i bilen, om soffan jag sitter i är i vinkel eller inte. Det är betydligt viktigare att sängen är bekväm och soffan likaså.
Därför är planlösningen sällan en avgörande faktor när jag tittar på husbilar. Men storleken på fönstren är det, mängden fönster likaså, ty jag vill kunna se min omgivning.
Högt upp på min trivsellista är en komfortabel färd, särskilt viktigt är att färden är tyst. Att med en stereo försöka överrösta en bullrig husbil gör mig trött. Även att behöva höja rösten när jag pratar med min medresenär sabbar upplevelsen.
Leta inte efter vad som inte finns
Ofta får vi frågor om varför ingen tillverkare bygger en viss modell. ”Det är ju den perfekta husbilen”. Frågan bottnar ofta i att man anser att tillverkarna inte fattat vilka behov som finns. Men sanningen är att frågeställaren inte förstått vilken verklighet tillverkarna lever i.
Deras verklighet är att med så få modeller som möjligt tillfredsställa så många kunders önskemål som möjligt. Kunder med olika designpreferenser, som lever i olika klimat, med olika nationella lagar att förhålla sig till.
Det vanligaste man saknar på marknaden är plåtisar baserade på Iveco Daily. Jag vet inte hur många gånger detta efterlysts. Varje gång är mitt svar detsamma:
”Det har i omgångar visats dylika modeller på mässor runt om i Europa. Men de har inte sålt. För det första är de betydligt dyrare, för det andra ger de inte mer invändig volym, för det tredje är vitsen med Iveco Daily att den har en hög totalvikt som kräver ett körkort med C1 eller C behörighet. I Sverige kan man komma runt körkortsfrågan via vår farfarsregel som gör att många får köra tyngre husbilar på B-kort. Men tillverkare bygger inte husbilar för svenska marknaden, de bygger för hela Europa.”
Att vilja ha det som inte finns är naturligt. Jag drömmer också om saker som inte tillverkas. Särskilt drömmer jag om transportören från Star Trek filmerna. Men jag väntar ju inte med att resa i väntan på att den ska bli verklighet.
Kompetens, komfort och kvalitet
Tre K:n som ligger till grund för hur vi bedömer husbilar i våra tester. Jag kunde lagt till prisvärdhet, men det börjar inte på K och blir därför en sämre rubrik.
Med dessa kriterier kan man objektivt bedöma en husbil. Om vi tar bort prisvärdhet finns det ett fabrikat som slår alla andra när det gäller de tre K:na. Jag pratar då om Volkner Mobil. Fullständigt kompromisslösa husbilar med en byggkvalitet som överglänser vilken lyxyacht som helst.
Men de kostar en hygglig slant. Priserna startar på ca 10 miljoner kronor och kan enkelt nå det dubbla och däröver.
Volkner Performance S är enligt en enig presskår på båda sidor om Atlanten världens bästa husbil. Exemplaret på bilderna visades på Caravan Salon 2021 och kostade då ca 22 miljoner kronor. Beställarens Bugatti som bor i garaget mellan hjulaxlarna betingar det dubbla.
Olika verkligheter
Nu förstår ni att min flummiga inledning av denna artikel kanske inte var så flummig ändå. Utan rotad i monetär verklighet. Den bästa husbilen för en person med välfyllt bankkonto är inte samma bil som för den som tänjer sin ekonomi till det yttersta för att få leva husbilsliv. Inte heller är paret som gillar slottsmiddagar i franska vinregioner ute efter samma bil som paret som klättrar i berg eller forsränner.
Därför står jag fast vid mitt tidigare svar: Den bästa husbilen är den du har råd med. Och som på ett hyggligt vis låter dig leva det husbilsliv du drömmer om.