Meny

.

Silverdream MD9

Tyska Silverdream Àr kÀnda för sina exklusiva husbilar med bodel i moncoque. Ofta baserade pÄ Mercedes. Men MD9 Àr nÄgot helt annat.

 

Av Stefan Janeld

 

Familjen Wanner som Ă€ger Silverdream har en historia av att köpa in husbilar frĂ„n andra lĂ€nder, gĂ€rna Italien, sĂ€tta sitt namn pĂ„ dem och sĂ€lja dem i Tyskland med viss framgĂ„ng. Parallellt med mĂ€rket Silverdream har de sĂ„lt husbilar under familjenamnet Wanner, dessa var byggda i Italien. Idag Ă€r det endast en camper i monocoque som de kallar Wanner Mono 4×4 som bĂ€r familjenamnet. NĂ€stan. Ty pĂ„ Silverdream MD9 stĂ„r det Wanner lite varstans.

Om du tycker det Àr rörigt sÄ Àr jag böjd att hÄlla med. Och det blir inte lÀttare nÀr vi forskar i MD9:s bakgrund.

 

Baserad pÄ turkisk buss

MD9 Àr ocksÄ byggd utanför Tyskland. NÀrmare bestÀmt i Istanbul. Det börjar bli mÄnga turkiska tillverkare som syns pÄ mÀssorna i Tyskland. Vi kÀnner sedan tidigare Saly, Hotomobil, Stork Camper och Crawler.

Företaget bakom MD9 heter Temsa Motorlu Araclar och har i fyrtio Är varit agent för Mitsubishi Motors i Turkiet. Sedan Är 2000 tillverkar de Àven bussar för den inhemska marknaden. Man Àr ingen liten aktör, varje Är tillverkar man 11 500 bussar av olika storlekar. Temsa MD9, som man alltsÄ gjort husbuss av, Àr en stadsbuss.

 

Inte den inredningsdesign vi Àr vana vid

Att mÄlet varit att göra en prisvÀrd Liner med lyxig kÀnsla och god komfort Àr helt klart. Med motorn bak och den bekvÀma fjÀdring som busschassin brukar bjuda Àr det med all sÀkerhet en komfortabel fÀrd.

Planlösningen Àr knappast revolutionerande. Sittgrupp fram, kök och badrum midskepps och en stor, riktigt stor, sÀng bak. Utmed höger sida Àr det förvaring.

Det Àr gott om förvaring ombord och kvalitetskÀnslan övertygar. Det kÀnns vÀl hopsatt. Men möbeldesignen andas sextiotal. Retro Àr ju alltid populÀrt sÄ det finns sÀkert de som kÀnner sig hemma. Men bokhyllan med plats för teve och ett barskÄp med glasdörrar kÀnns helt enkelt passé. Jag letar efter stereostapeln med kassettdÀck och equalizer men den grÀnsen har man inte passerat.

Nu Àr jag ganska sÀker pÄ att du som kund har en hel del makt över hur bilen inreds. SÄ mitt raljerande Àr troligen onödigt.

 

Kortfakta

Temsa MD9 busschassi, LxBxH 948 x 240 x 334,5 cm, hjulbas 4600 mm, 320 hk 6,7 lit turbodiesel, vridmoment 1100 Nm, motorn placerad bak, bakhjulsdrift, ZF automat standard, Allison automat tillval.

NÄgon prislista fanns inte att fÄ. Modellen Àr en prototyp byggd för att se intresset. Men en fullutrustad version kostar ca 500 000 Euro fÄr jag veta.

 

Ta en titt pÄ bilderna i galleriet. Klicka för större bilder.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift