Inför säsongen 2025 kastade Bürstner ut hela sitt modellprogram och ersatte med 3 nya modeller. 2 plåtisar och en halvintegrerad. Den halvintegrerade heter Signature och är en av mässans mest omtalade, hyllade och sedda modeller.
Av Stefan Janeld
Bürstners omstart har varit vida omtalad. Särskilt som den halvintegrerade Signature ryktats vara en halvintegrerad version av Niesmann+Bischoff iSmove. När jag på mässan ser bilarna kan jag nog bekräfta ryktet som en sanning. Det är en bil med lyxig känsla och pricksäker design. Saker vi förknippar med Niesmann+Bischoff.
Ett rejält tilltaget pris är en annan sak vi förknippar med Niesmann+Bischoff. Men Bürstner har inte fläskat på. I Tyskland börjar priserna på 77 000 Euro och de välutrustade bilarna på mässan passerade precis 100 000 Euro. Svenska priser vet jag inte ännu, de får vi veta på Elmia.
På mässan är bilarna märkta ”prototyp”. Så måste man göra i Tyskland om serieproduktion inte startat. Men detta är fullt färdiga bilar.
God lastvikt
Signature baseras på Fiat med AL-KO chassi. Den är 717 cm lång, 230 cm bred och 284 cm hög. Totalvikten är på 3,5 ton. Kan låta lite för en husbil av denna dignitet, men det är ett lättviktsbygge. Lastvikten är 476-764 kg beroende på hur man utrustar.
Den som vill kan få modellen med 120 liter svartvattentank istället för kassettoa. Vattentanken är på 200 liter. Värmesystemet är valbart Truma Combi 6. kW luftburen värme (standard) eller Alde vattenburen värme. 150 Ah litiumbatteri är standard.









