För romantiska EuroparesenÀrer.
Det Àr lÀtt att avfÀrda testbilen som en dussinprodukt. Den ser ut som och kostar som de flesta mellanklassbilar. Men den har tvÄ ess i hjulhuset som gör att den lockar en mycket specifik mÄlgrupp. Se rubriken.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Chausson Àr en av de mest innovativa tillverkarna av instegs- och mellanklassbilar. PÄ senare Är har man spottat ur sig ett antal uppseendevÀckande modeller med öppningsbara vÀggpartier, utomhuskök, dubbla bodelsdörrar, fyra kaptensstolar istÀllet för vanlig sittgrupp, barkök osv. Man Àr ocksÄ ensamma om att erbjuda alla sina modeller pÄ valbart Ford eller Fiat chassi.
Allt detta Àr attraktivt. Men det som lockar mig mest med Chausson Àr att man har en dieselversion av Trumas Combi panna som standard. Det betyder att gasolen endast ska anvÀndas för att laga mat och hÄlla kallt i kylen. Det blir lÄngt mellan flaskbytena och du behöver aldrig ge dig ut i foppatofflorna i natten för att skifta gasolflaska.
LastÄsna
Testbilen stÄr pÄ ett maxichassi med 4 400 kg totalvikt. Ett chassi som i en olastad bil kÀnns vÀl hÄrt. Men med last mjuknar och blir komfortabelt. Och last fÄr du ha, vÀl över ett ton kan du lassa in. Men var? Visst garaget Àr stort, men var försiktig sÄ du inte lastar för tungt dÀr bak, dÄ riskerar du vÀgegenskaperna.
Garderoberna Àr ocksÄ placerade baktill, sÄ de ska du ta med i berÀkningen nÀr du planerar lastfördelningen.
Det Àr relativt ont om överskÄp. Under lillsoffan finns ett litet stuvutrymme. Under vinkelsoffan har vattentanken sin plats.
Det finns ett utvÀndigt stuv som svÀljer en del.
För tvÄ personer rÀcker stuvutrymmena. Men bilen har fyra sovplatser och fem bÀltade platser. Ska man bo fyra ombord blir det ont om stuvutrymmen.
Harmonisk drivlina
Importören har valt att ta hem denna modell med 150hk motor och automatlÄda. Ett mycket bra val. Drivlinan passar bilen perfekt. Jag saknar aldrig kraft, inte ens för att pÄ ett sÀkert vis köra om tunga lastbilar i uppförsbackarna pÄ E20.
LĂ„dan Ă€r en robotvĂ€xlad manuell lĂ„da, ingen vanlig automat. Lösningen spar brĂ€nsle. Denna typ av lĂ„da Ă€r kĂ€nd för att vĂ€xla lite ryckigt pĂ„ lĂ„ga vĂ€xlar, men i testbilen Ă€r det försumbart. Man kan kĂ€nna att drivlinan âhĂ€mtar andanâ lite pĂ„ lĂ„ga vĂ€xlar men det stör absolut inte. FrĂ„n 3:ans vĂ€xel och uppĂ„t Ă€r vĂ€xlingarna mycket mjuka.
Jag kör pĂ„ motorvĂ€g, slingrande smĂ„vĂ€gar och ett parti med riktigt sönderkörd asfalt. FĂ€rden Ă€r stabil. Om Ă€n lite hĂ„rd, men bilen Ă€r som sagt olastad. I sidvind fĂ„r man parera en aning om man hĂ„ller lagstadgade 110 km/h, men drar man av till 90 km/h, âhusbilslunkâ, Ă€r sidvinden inget problem.
Det enda som stör fÀrden Àr ett gnisslande ljud frÄn taksÀngen. Jag kan inte riktigt se vad det Àr som gnisslar, den ligger inte emot nÄgonstans.
PĂ„ utrustningssidan, sĂ„vĂ€l komfort som sĂ€kerhet, har importören gjort det enkelt för sig â allt ingĂ„r! Utom stereo⊠Men det Ă€r förberett, du ska bara berĂ€tta vilken modell du vill ha.
Tre sÀsonger utan problem
Ăven dĂ„ det gĂ€ller vinterkomforten har importören förenklat för sig. Alla Welcome levereras med vinterpaket.
- – Spillvattentanken Ă€r isolerad och uppvĂ€rmd inklusive tömningsventilen,
- – Bodelens trappsteg Ă€r isolerat (bra Ă€ven för ljudkomforten under fĂ€rd),
- – UtvĂ€ndigt isolertĂ€cke till framrutan.
Hur vÀl isolerad tömningsventilen till spillvattentanken Àr kan jag inte med sÀkerhet avgöra, det mÄste testas vintertid.
VÀrmaren Àr placerad under sÀngen bak. Det innebÀr en ojÀmn vÀrmefördelning i bodelen. Varmluften som ska vÀrma de som sitter i sittgruppen har fÀrdats lÄngt och förlorat sÄvÀl vÀrme som hastighet. I sovrummet dÀremot Àr den varm och blÄser med bra fart. Det betyder att sovrummet blir varmare Àn förarhytten dÀr man sitter och tittar pÄ teve. OmvÀnt mot hur man önskar ha det.
Fördelen med dieselvÀrmare Àr att du med fylld dieseltank och laddning till batterierna kan campa tvÄ veckor utan att fundera pÄ om du har brÀnsle till vÀrmaren. Det Àr en svÄrslagen frihetskÀnsla.
Â
Klicka pÄ bilderna för större bilder och informativa bildtexter
Jag tycker
Jag gillar nÀr man som tillverkare fokuserar pÄ att förenkla vardagen för de som ska anvÀnda fordonen man bygger. Man kan aldrig nÄ Ànda fram, husbilar Àr rullande kompromisser. Men man kan ha en tydlig idé som signalerar vilken mÄlgruppen Àr.
I detta fall Àr mÄlgruppen glasklar: Ett par som vill sova tillsammans lika bekvÀmt som hemma och anvÀnda bilen för resor i Europa utan att planera rutten efter gasoldepÄernas placering. Det tror jag mÄnga lockas av.
Att man som kund inte behöver kryssa sÄ mycket i tillvalslistan gör inte saken sÀmre.
En lastvikt pÄ dryga 1 200 kg Àr befriande och tar bort ett av husbilistens vardagsbekymmer.
Det hÀr Àr en i princip nyckelfÀrdig husbil med utrustning anpassad för vÄrt klimat.
Vore jag spekulant skulle jag nog avstÄ taksÀngen till förmÄn för mer ljus och volym.
Fakta
- Modell Chausson 718 XLB Welcome
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat Ducato 40H
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotvÀxlad manuell)
- Totalvikt 3 500 / 4 400 kg
- Max last 382 / 1 282 kg (exklusive extrautrustning)
- L x B x H 747 x 230 x 289 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 120 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀltade platser 5
- Grundpris 700 000 kr (130 hk, light chassi 3 500 kg)
- Pris som testad: 778 000 kr
- www.chausson-camping-cars.fr
- Vi lÄnade bilen av Lindströms Husbilar i Enköping
Vi gillar
- DieselvÀrmare
- Den stora sÀngen
- Hög lastvikt
- VĂ€lutrustad
- 7 Ă„rs fuktskadegaranti
- Ramfönster
Â
Vi önskar
- Golv utan nivÄskillnader
- Centralt placerad vÀrmare
- Â
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, farthÄllare, elhissar, AC motor, backkamera, centrallÄs inklusive bodel, Truma Combi dieselvÀrmare, kyl, frys, gasolspis, backsensorer, isolerad uppvÀrmd spillvattentank, isolertÀcke framruta