Meny

.

Chausson Flash 10

Piggelin för tvÄ!

Under sex meter kort med en het planlösning. Konkurrenterna Àr mÄnga. Men Flash 10 har ett par ess i hjulhusen, inte minst priset.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Chausson byggs i Frankrike i en av Europas största husbilsfabriker. Sortimentet strÀcker sig frÄn instegsbilar upp till god mellanklass. I flera lÀnder har Chausson tillsammans med tvillingfabrikatet Challenger lÀnge haft en framskjuten position. Men i Sverige har varken Challenger eller Chausson synts till. Fram till nu. Lindströms Husvagnar utanför BÄlsta Àr nybliven importör och första handlaren, Pecuna Husbilar i Mora, har hakat pÄ tÄget.

GÄr som tÄget

Ford har en historia av mjuka chassin och kupéer anpassade för personer under medellÀngd. Men det Àr historia. Testbilen stÄr pÄ ett stabilt chassi med bred spÄrvidd bak och god vÀghÄllning. I kupén sitter mina 182 centimeter bekvÀmt. SittstÀllningen Àr lÀgre Àn tidigare och idag kan Àven personer över medellÀngd ta plats bakom ratten utan att stirra in i solskyddet. Chassit Àr mjukare avstÀmt Àn Fiats, mer komfortinriktat. Vid stillastÄende Àr det mer gung i bilen nÀr man rör sig ombord, men det Àr ett pris jag gladeligen betalar för att slippa Fiats studsiga karaktÀr.

Standardmotor Àr normalt en 125 hÀstar stark diesel. Men nu har Chausson valt att sÀlja bilen till kampanjpris med 140 hÀstars motorn som standard. Den Àr rÄstark och ger bra skjuts genom hela registret. I 90 kilometer snurrar den pÄ lÄga 1 600 varv.

LÄdan Àr lÀttjobbad med distinkta lÀgen. UtvÀxlingen stjÀl lite av motorns kraft. Man gör rÀtt i att ligga kvar en aning pÄ de lÄga vÀxlarna för att locka fram motorns kraft.

Lyssna nu: Chausson Flash 10 Àr en av de piggaste husbilar jag kört. Och tystaste sÄtillvida att motorljudet Àr vÀl dÀmpat, inredningen Àr gnekfri. Men det oisolerade invÀndiga insteget till bodelen irriterar. Genom de helt öppna ventilationsgallren strömmar vÀgljud in helt odÀmpat. KÀnslan Àr som att Äka med öppen dörr. Effekten förstÀrks eftersom resten av bilen Àr sÄ tyst. Den hÀndige klÀr trappan med sjÀlvhÀftande stomljudsisolering och sÀtter skumplast för ventilationsgallren.

UtrustningsnivĂ„n Ă€r hög – AC, farthĂ„llare, CD, elspeglar, elhissar, ABS, dubbla airbags, antisladdsystem. Det enda som saknas Ă€r antispinn.

Ont om stuvutrymme

Bilen Àr liten och lÀtt, med 3 500 kilos totalvikt fÄr man lasta 679 kilo. Okej, men var? Det finns en liten garderob, ett överskÄp förutom kökets tvÄ, stort stuv under en av sofforna och ett högt och smalt utvÀndigt stuv bak vars övre halva Àven nÄs inifrÄn badrummet.

TaksÀngen gÄr Ànda ner till sittgruppens dynor, dÀrmed blir det inga överskÄp under taksÀngen. Det gÀller att packa med eftertanke och hÄlla allmÀnt god ordning.

Bra i vinterföre

VÀrmaren Àr en 4kW dieselvÀrmare. Varmvatten fÄr man genom en gasoldriven varmvattenberedare. Med dieselvÀrmare slipper man de tÀta gasolflaskbytena, tack för det! Bodelen Àr öppen. Att hÄlla vÀrmen vintertid torde inte vara nÄgra bekymmer. Men spillvattentanken Àr inte isolerad och tömningsventilen Àr helt oskyddad under bilen.

Under testet stod bilen pÄ sommardÀck. Trots ett isigt vintervÀglag tappade den aldrig fÀstet, inte ens vid start i backe. Bilens korta överhÀng Àr en förklaring, det blir ingen hÀvstÄngseffekt som pÄverkar framhjulens fÀste.

Jag tycker

Det gÄr numera tretton bilar pÄ dussinet med samma planlösning. Men Chausson Flash 10 sticker ut pÄ ett positivt vis.

Fords chassi och drivlina ger en sÀllsynt körglad husbil. Att taksÀngen gÄr ner sÄ djupt att det bara Àr att kliva i sÀng Àr en fördel som trollar bort taksÀngens alkovkÀnsla. DieselvÀrme minskar antalet irriterande gasolflaskbyten.

Vill man ha en vinterbil fÄr man leta annat fordon. För de som stÀller undan bilen pÄ vintern och söker en kompakt, bekvÀm, körglad husbil för tvÄ Àr Flash 10 ett hett alternativ.

Fakta

Vi gillar

  • Köregenskaperna – stabil fĂ€rd utan att bli stötig
  • Drivlinan – pigg, skön kĂ€nsla i vĂ€xellĂ„dan
  • Badrummet – stort, vĂ€lplanerat
  • TaksĂ€ngen – kommer djupt ner
  • DieselvĂ€rmare

 

Vi önskar

  • Ramförsedda rutor
  • VĂ€rmarutblĂ„s riktat mot kupĂ©n
  • Större fönster pĂ„ höger sida

 

Vi gillar inte

  • Det invĂ€ndiga trappsteget – slĂ€pper in vĂ€gljud
  •  

Utrustning testbil

ABS, airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd (draperi), c-lÄs (ej bodelsdörr), luftburen vÀrme 4kW diesel, CD, förberedd för TV, myggnÀtsdörr, kyl, frys, spis, sjÀlvstÀngande lÄdor, 100% LED belysning

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift