Meny

.

Chausson Flash 617

Priset i nivÄ med sÀngarna.

LÄga lÄngbÀddar stÄr högt i kurs i Sverige. LikasÄ gör husbilar med smÄ prislappar. I Chausson Flash 617 förenas de tvÄ. Och som socker pÄ moset Àr bilen byggd pÄ rykande fÀrska Ford Transit. 

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Franska Chausson lÄter kunden avgöra. NÀr kunden hittat en planlösning som passar sker levereransen i lÄgprisutförandet Flash eller mer pÄkostade Wellcome. Steg tvÄ Àr att vÀlja chassi, Fiat eller Ford. Alla modeller byggs pÄ bÄda. BÀst just nu sÀljer Flash byggd pÄ Ford. Inte bara hÀr i Sverige, Àven i övriga Europa stÄr Ford för lejonparten av Chaussons försÀljning av modellserien Flash.

Förra generationen Ford Transit fick kritik för sin lÄga vindruta. NÀr man monterade snurrplatta pÄ framstolarna stirrade personer över 185 centimeter rakt in i det uppfÀllda solskyddet. Men motorerna fick beröm, vÀxellÄdan likasÄ och chassiet var mjukare, komfortablare, satt Àn Fiats. Undertecknad trivdes bra i förra generationen Ford Transit.

NÀr jag nu för första gÄngen ska testa en husbil byggd pÄ det nya Transit-chassiet har jag ganska höga förvÀntningar.

TillvÀnjning krÀvs

Handbromsen Ă€r av den kollapsande typen dĂ€r handbromsspaken faller till golvet nĂ€r man dragit Ă„t bromsen – bra funktion eftersom den för det mesta Ă€r i vĂ€gen nĂ€r man snurrar förarstolen.  GlĂ€djande för oss husbilister har den flyttats till vĂ€nster om förarstolen, passagen mellan framstolarna Ă€r dĂ€rmed fri.

Armstöden justeras genom att man frÄn bottenlÀget drar upp dem till önskad position. Lyfter man för högt kan man inte finjustera utan fÄr lyfta stödet till översta lÀget sÄ det faller ner till bottenlÀget igen och sedan Änyo försöka lyfta till bekvÀm höjd. Det tog sin tid att bli vÀn med den lösningen och Àven om jag nu behÀrskar den tycker jag bÀttre om nÀr man med rattar i armstödet snurrar in korrekt lÀge.

Körglad rackare

Bilen Ă€r endast sju meter lĂ„ng, med ett axelavstĂ„nd pĂ„ hela 3950 millimeter blir det en stadig fĂ€rd.. ÄndĂ„ hĂ„lls svĂ€ngradien pĂ„ smidiga tolv meter. Den hĂ€r bilen Ă€r lĂ€ttkörd bĂ„de pĂ„ motorvĂ€g och i trĂ„ng trafikmiljö.

Motorn Àr pÄ 155 hÀstkrafter och kÀnns riktigt stark. Den vÀsnas ovÀntat mycket vid gaspÄdrag, men surrar tyst vid jÀmn fart. Generellt Àr det en mycket tyst fÀrd. FrÄn möblemanget hörs inte ett knÀpp, gnek eller skrammel.

VÀxellÄdan pÄ testbilen Àr inte lika distinkt som jag Àr van vid frÄn förra generationen Transit, men lÀttjobbad och placerad pÄ bekvÀmt avstÄnd.

UtvÀxlingen gör att man fÄr jobba mer med lÄdan Àn hos Fiat, sÀrskilt i lÄg fart dÀr man inte kan ligga och segdra pÄ en högre vÀxel. NÀr man ska ivÀg gÀller det att inte snÄla med gaspÄdraget, dÄ Àr risken överhÀngande för tjuvstopp.

Chassiet sattes inte pÄ nÄgra större prov. Asfalt av olika kvalitet och en kort snutt vÀlskött grusvÀg. Det Àr lite mjukare Àn Fiats chassi vilket i mitt tycke höjer komforten.

Allt som ska finnas i en modern husbilskupĂ© finns pĂ„ plats – AC, CD stereo med bluetooth, elhissar, elspeglar, farthĂ„llare, antisladd, antispinn, ABS. Stereon Ă€r integrerad i panelen och kan inte vĂ€ljas bort.

En sak stör dock. NÀr man slagit lÀger och ska snurra framstolarna in mot bodelen följer inte justeringen med. Den Àr monterad under snurrplattan. Man mÄste alltsÄ kliva ur stolen för att flytta den sÄ avstÄndet till bordet blir rÀtt. Det hÀr Àr nÄgot man gör ofta och kommer garanterat bli ett irritationsmoment. TillrÀckligt för att avstÄ Ford till förmÄn för Fiat?

Gott om garderober

I bilar under sju meter med lĂ„ngbĂ€ddar blir det en hel del kompromissande. Men en sak har man prioriterat – garderobsutrymme.  Över sĂ€ngarnas fotĂ€ndor Ă€r tvĂ„ rymliga garderober placerade. Utmed taket löper Ă€ven överskĂ„p som svĂ€ljer en hel del. SĂ€ngarna kan lyftas och dĂ€rinunder finner vi, förutom vĂ€rmaren, Ă€ven rymliga stuvutrymmen. Faktiskt nĂ„r man garaget den vĂ€gen ocksĂ„. För tvĂ„ personer Ă€r det vĂ€l sörjt med stuv.

Testbilen Àr försedd med en extra enkelbÀdd i taket ovan sittgruppen och kan dÀrmed hÀrbÀrgera tre personer. Men med en lastvikt pÄ 508 kilo Àr det pÄ gnÀllen att man kan bo tre ombord.

Det gÄr att fÄ bilen med 4 100 kilos totalvikt, dÄ blir lastvikten 1 050 kilo. Planerar man att vara tre ombord Àr det att rekommendera.

Vinter? Non merci!

Bilen Àr byggd som sommarnöje. Nej, man fryser inte ombord vintertid. VÀrmaren pÄ 4kW rÀcker ner till Ätminstone tio minusgrader. Vid elstolpe med extra element ombord blir komforten riktigt hygglig. Chausson skickar dessutom med sÄvÀl invÀndigt som utvÀndigt isolertÀcke till kupén.

Men spillvattentanken Àr inte uppvÀrmd och kommer krokna snabbt. Det Àr heller inga luftspalter dragna bakom möblerna. Den som tÀnker anvÀnda bilen Äret om vÀljer bÀttre lÀmpade modeller i Chaussons sortiment.

Jag tycker

Den hÀr bilen vÀljer man för att fÄ de lÄga sÀngarna och en lÄg prislapp. Ingen annan tillverkare har nÄgot liknande i sitt sortiment. Och det ska sÀgas, att Àven om priset Àr lÄgt sÄ kÀnns inte bilen billigt hopsatt.

Att den byggs pÄ Ford kan sÀkert vara ett argument för de som inte gillar Fiat. Och Fords chassi har bÀttre komfort och mer utrustning som standard. Men, att man mÄste kliva ur stolen för att justera den fram och tillbaka nÀr den Àr vÀnd in mot bodelen gör att Ätminstone jag tvekar.

Om jag slog till skulle jag avstÄ taksÀngen. Bilen fungerar bÀst för tvÄ personer. Och de fÄ gÄnger man har gÀster kan de sova i den bÀddbara sittgruppen. Utan taksÀng ökar rymden och Àven ljuset eftersom man fÄr en extra taklucka.

 Varför inte bestÀlla bilen med den dieselvÀrmare som Àr standard i övriga Europa, dÄ blir det lÀngre mellan depÄstoppen.

Kort sagt – en prisvĂ€rd husbil för tvĂ„ personer som föredrar lĂ„ga lĂ„ngbĂ€ddar och kan leva utan stort garage.

Fakta

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS, antispinnsystem, antisladdsystem, AC, farthÄllare, elhiss, elspeglar, centrallÄs (ej bodelsdörr), CD radio, Truma Combi 4kW luftburen gasolvÀrme, kyl med separat frys, 100% LED belysning,

Antal bÀddar 2+1 (taksÀngen Àr för en person)

Vi gillar

  • PrisvĂ€rd
  • 5 Ă„rs fuktskadegaranti
  • Modern trĂ€fri bodelskonstruktion
  • Sovrummet
  • Körglad
  • LĂ€ttmanövrerad

 

Vi önskar

  • Fönster i bodelsdörren (standard i Welcome-utförande)
  • LĂ€slampor i sittgruppen
  • Rymligare dusch med rejĂ€lare dörrlösning
  • Mer plats Ă„t sittgruppen, sĂ€rskilt nĂ€r den ska agera baksĂ€te.
  • LĂ€gre kök, 96 centimeter Ă€r 6 centimeter för högt
  • Att gardinerna i sittgruppen gĂ„r att dra undan

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmet
  • Att framstolarnas justering framĂ„t och bakĂ„t inte snurrar med stolen

 

SÀrskild version för Norden

De Chausson som tas in till Sverige skiljer sig frÄn bilarna som sÀljs i övriga Europa pÄ ett antal punkter.

  • – Truma gasdriven vĂ€rme istĂ€llet för den dieselvĂ€rme som Ă€r standard i andra lĂ€nder.
  • – Isolering med slutna celler istĂ€llet för frigolit.
  • – Aluminiumutsida pĂ„ vĂ€ggar och tak istĂ€llet för glasfiber.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift