Meny

.

Hobby Optima T 75 HGE

BÀttre Àn syrran?

Optima Àr en helt ny modellserie i mellanklassen frÄn den tyska tillverkaren med sÀte i Fockbeck, inte lÄngt frÄn Kiel. Den ligger prismÀssigt i samma hÀrad som syskonet, inropsmodellen Hobby Siesta. FrÄgan Àr: Hur mycket bÀttre Àr den?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

IstĂ€llet för att, som i alla fall jag trodde de skulle göra, toppa modellfloran med en treaxlad bil för att fortsĂ€tta företagets lĂ„nga tradition av treaxlade halvintegrerade bilar vĂ€ljer Hobby att lansera Optima. En modellserie strax över storsĂ€ljande inroparen Siesta. DĂ€rmed har Hobby tre modellserier i prisspannet 600 000 – 800 000 riksdaler. Ett spann som mĂ„nga andra fabrikat tĂ€cker in med en modellserie i olika utrustningsnivĂ„er.

Dumt?

Nej. Det Àr i det prisspannet de flesta husbilar som sÀljs ligger. Med tre serier kan man locka en bredare publik.

Allt Àr standard

Det Àr en svinkall höstdag med hög, klar luft och vinden gör sitt bÀsta för att blÄsa ner de sista gulnade löven frÄn björk, asp och ek. Jag sitter varmt och skönt i en vÀlutrustad husbil och njuter av en ovanligt tyst fÀrd pÄ E4 i riktning mot Uppsala. Trots lÄg volym kan jag utan problem följa U-bÄtsdramatiken i radion. Möblerna skramlar inte och taksÀngen Àr knÀpp tyst, vilket Àr ovanligt. Optima Àr en av de tystaste halvintegrerade husbilar jag kört.

KÀnslan pÄ vÀgen Àr att bilen Àr tung. Nej inte tung som i slö utan tung med pondus. Tyngd Àr som bekant lika med komfort i bilvÀrlden.

NÀr jag styr in pÄ en illa skött vÀg med stora potthÄl klarar bilen fÀrden utan att det studsar och hoppar. Jag har sjÀlvklart anpassat farten efter underlaget, men jag krypkör inte. HÀr kommer det mjukare satta lightchassiet till sin rÀtt, utrustad med 16 tums hjul istÀllet för de 15 tum som Àr standard.

Motorn pĂ„ 130 hĂ€star har inga problem att knuffa upp bilen i motorvĂ€gsfart. Det Ă€r lĂ€tt att underskatta den ”gamla” 130-hĂ€staren nu nĂ€r de flesta husbilar sĂ€ljs med den 150 kusar starka versionen av samma motor. Jag saknar inte kraft under min fĂ€rd.

UtrustningsnivĂ„n Ă€r hög, och allt Ă€r standard – antispinn, antisladd, hillholder, klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, elspeglar, elhissar, GPS, CD, backkamera.

BÀst för tvÄ

I basutförande vÀger bilen in pÄ 3 148 kilo, den rikliga standardutrustningen ej inrÀknad. Totalvikten Àr satt till 3 650 kilo och det rÀcker för ett resande par med disciplin pÄ vad de packar med sig. Ska man anvÀnda bilen som familjenöje, den har ju fyra vettiga sovplatser, bör man bestÀlla bilen pÄ maxichassi och fÄ upp totalvikten till 4 250 kilo.

Nu Àr inte stuvutrymmena i bodelen nÄgot att skriva hem till mor om. Fyra personers packning blir tufft att stuva undan. Ytterligare en indikation pÄ att bilen passar bÀst för tvÄ. Barnfamiljer hittar bÀttre modeller i Hobbys Siesta program.

Plus för vÀrmesystemet

Det Àr en glÀdjande trend att fler och fler tillverkare anvÀnder huvudet nÀr de planerar vÀrmesystemet. SÄ Àven Hobbys tekniker. IstÀllet för placera vÀrmaren under sÀngarna dÀrbak har den flyttats fram till höger soffa.  DÀr kommer vÀrmen Ät bilens frÀmre del, dÀr den behövs som bÀst dÄ Fiats kupé inte Àr sÀrskilt vÀlisolerad. VÀrmarens placering gör att vÀrmen kommer spridas jÀmnare i bilen, en stor komfortvinst.

För att bevara vÀrmen som leds bak i bilen Àr luftslangarna placerade i golvets isolering.

Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. Tömningen av tanken Àr frosttÄligare Àn de flesta. Reglaget Àr placerat i gasolutrymmet. Via en kabel som löper i ett hölje manövreras ventilen, klokt placerad innanför tankens isolering.

En svaghet i vinterambitionerna Àr att det saknas rejÀla luftspalter runt möblerna.

Vill man öka pÄ vinterkomforten gÄr det att bestÀlla bilen med Alde vattenburen vÀrme.

Jag tycker

Siesta och Optima Àr mer parallellserier Àn att Siesta Àr insteg och Optima mellanklass. Siestan med lite större motor och ett maxichassi blir dyrare Àn testbilen. Det som avgör valet mellan de tu Àr snarare kÀnslan man fÄr ombord, hur bra man trivs helt enkelt.

I en kÀnsloneutral bedömning avgör tre saker till Optimas fördel:

  • 1: I Siesta sitter man pĂ„ olika nivĂ„ i soffa och framstolar, det gör man inte i Optima.
  • 2: Siestas gasolutrymme Ă€r enligt mall 1A, Optimas gasolutrymme Ă€r med sin lĂ€ttarbetade slĂ€de ett ergonomiskt föredöme.
  • 3: Siesta har vĂ€rmaren lĂ€ngst bak, Optima har den i sittgruppen vilket ger en jĂ€mnare spridning av vĂ€rmen.
  •  

Men nu Àr inte Siesta den enda konkurrenten, det finns ett trettiotal fabrikat som slÄss i samma liga som Optima. Och Àven om Optima stÄr sig vÀl och Àr ett prisvÀrt alternativ Àr det tvÄ saker jag tycker Hobby snÄlat in pÄ helt i onödan pÄ: Enkla husvagnsfönster och drÀnkbar vattenpump. Idag har till och med sydlÀndska husbilar ramförsedda rutor i prisklassen och nog ska man kunna krÀva en rejÀl tryckvattenpump i en nyutvecklad husbil för 700 000 kronor.

I koncentrat: Hobby Optima T 75 HGE erbjuder en bekvÀm bodel, riklig standardutrustning och bekvÀm fÀrd till ett överkomligt pris. Det rÀcker lÄngt!

Fakta

Vi gillar

  • Gasolutrymmet
  • Sittgruppen – bekvĂ€m, stort bord
  • VĂ€rmesystemet
  • Rymlig dusch
  • Tyst fĂ€rd

 

Vi önskar

  • Tryckvattenpump
  • Ramförsedda rutor
  • KlĂ€dkrokar i entrĂ©n
  • TĂ€cklock till diskhon

 

Vi gillar inte

  • Saknar lĂ€slampor i sittgruppen
  • Draperiet till sovrummet Ă€r tunt och för kort
  •  

Utrustning testbil

Dubbla airbags, ABS, antisladdsystem, antispinnsystem, hillholder, hill descent control, klimatanlÀggning, farthÄllare, elhissar, elspeglar, centrallÄs förarhytt, backkamera, GPS, CD, TV-antenn, 6kw luftburen vÀrme med elpatron, kraschsensor gasol, markis, kyl med separat frys, myggnÀt bodelsdörr, 100% LED belysning, cykelstÀll, aluminiumfÀlgar

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift