Varsam evolution.
Det Ă€r mer Ă€n fem Ă„r sedan vi tog en titt pĂ„ Carthago Chic C-Line. Sedan dess har modellen pö om pö uppdaterats och nu signalerar en ny front större förĂ€ndringar. Vi har testat den största modellen i serien â som faktiskt har sin huvudmarknad hĂ€r i Sverige.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Carthago Chic C-Line fyller tio Ă„r i Ă„r. En succĂ©modell som betytt lika mycket för Carthago som B-Klass för Hymer. NĂ€r Chic C-Line föddes byggde Carthago trehundra husbilar per Ă„r och hade vĂ€xlat frĂ„n att inreda folkabussar till att bygga stora lyxiga premiumbilar i linerklass. Byggda med mycket exklusiv teknik â inga reglar i vĂ€ggarna, ankarlister i höghĂ„llfast aluminium fogar samman vĂ€ggar och tak. Konstruktionen Ă€r sjĂ€lvbĂ€rande och krĂ€ver inget möblemang för stabilitetens skull.
Nyckeln till C-Lines framgĂ„ng Ă€r att den byggdes med samma teknik som de större och dyrare bilarna. SuccĂ©n var omedelbar. Carthago vĂ€xte Ă„r efter Ă„r. Ăven under den djupaste lĂ„gkonjunkturen Europa skĂ„dat sedan trettiotalet lyckades man vĂ€xa och ta marknadsandelar.
Pengarna man tjĂ€nade anvĂ€ndes för att bygga nya fabriker med effektivare tillverkning â tid Ă€r pengar. Idag sĂ€ljer Carthago 3 000 husbilar om Ă„ret och stĂ„r vĂ€l rustade inför framtiden med tvĂ„ av Europas modernaste husbilsfabriker. Man kan, utan att bygga ut, producera 5 000 husbilar Ă„rligen.
Den framgÄngssagan har sin grund i C-Line. Inte sÄ konstigt att den bara putsats lite pÄ Är frÄn Är, man Àndrar inte ett vinnande koncept. Tills nu!
Nya grillen Ă€r iögonfallande. Stor och kromtyngd. Mer dollargrin Ă€n europeisk husbil. VĂ„gat! Men designen har fĂ„tt marknadens godkĂ€nnande, intresset och försĂ€ljningen för C-Line har tagit fart sedan premiĂ€ren pĂ„ Caravan Salon i DĂŒsseldorf i slutet av augusti.
TystlÄten milslukare
Bakom ratten Àr det mesta sig likt. Carthago har marknadens bÀsta förarmiljö i Fiatbaserade husbilar mycket tack vare att vindrutan Àr djupt nerdragen för körkÀnslans skull och för örnkoll pÄ bilens nÀromrÄde. PÄ den nya modellen har man dessutom höjt rutan i överkant för att lÀttare se nÀr rödljusen slÄr om.
Backspeglarna Àr större och stabilare Àn för fem Är sedan, men ger ocksÄ en stor död vinkel i korsningar och rondeller; det blir en hel del uggletittande innan man vÄgar ge sig ivÀg.
Med tre hjulaxlar Àr fÀrden stabil pÄ motorvÀgen, trots kraftig sidvind. Men nÀr jag Äker av motorvÀgen och manövrerar i tÀtare trafikmiljö kÀnner jag hur bakaxlarna motarbetar mig i tvÀra kurvor.
Testbilen har trelitersmotorn pÄ 177 kusar och automatlÄda, en drivlina som passar bilen som handen i handsken. Motorljudet Àr vÀl dÀmpat, likasom vind- och vÀgljud. Ingenting avslöjar att det gÄr undan. Jag anvÀnder farthÄllaren för att inte fÀrden ska bli allt för rapp. Det knirrar lite frÄn taksÀngen, i övrigt Àr bodelen knÀpptyst. Jag vill Äka lÀnge, jag vill kÀka mil efter mil. Eller för att uttrycka det minde kÀnslosamt: den hÀr landsvÀgskryssaren Àr byggd för lÄngfÀrd.
Testbilen saknar antisladdsystem. HĂ€r ligger AL-KO efter â det har varit ovĂ€ntat trixigt att fĂ„ till ett antisladdsystem för chassin med tandemaxlar.
1 600 kilos lastvikt!
Bilen mÀter 835 centimeter frÄn nos till svanstipp. Gott om plats att bygga en bekvÀm bodel pÄ. Och kompromisserna Àr fÄ. Det mesta har fÄtt den yta som krÀvs för god funktion. Stuvutrymmena duger med rÄge: garaget Àr enormt, tre rejÀla garderober, rymliga överskÄp (men inte sÄ mÀnga). Dubbelgolvet frigör utrymme under sofforna i sittgruppen dÀr normalt teknik och vattentank har sina platser. Och trots att all teknik Àr flyttad ner i kÀllaren finns det plats över att stuva in sÄdant man inte vill/behöver ha inne i bodelen.
I den hĂ€r bilen kan en familj packa in allt de önskar inför lĂ„ngresan. Inte ens lastvikten begrĂ€nsar packandet â vad sĂ€gs om nĂ€rmare 1 600 kilo. Nu Ă€r testbilen extrautrustad sĂ„ siffran ska justeras ned med hundratalet kilo. Men lastförmĂ„gan imponerar hur som helst.
Vinter? Ja tack!
C-Line har alltid varit en Äretruntbil. VÀlisolerad, microfibertapet förhindrar kondens,  luftspalter runt alla möbler, tankarna bor i det varma dubbelgolvet dÀr Àven tömningen till spillvattentanken hÀrbÀrgerar. Sandwichen i vÀggar och tak Àr klÀdd med aluminium Àven pÄ insidan och reflekterar vÀrmen. som alltsÄ stannar kvar inomhus. Dessutom har det vattenburna vÀrmesystemet dragits fram till instrumentpanelens översida. Fyra konvektorer ser till att mota kallraset frÄn de stora glasytorna dÀr framme. Bilen gör sig lika bra pÄ Malagas varma strÀnder som pÄ Jokkmokks iskalla marknad.
Jag tycker
Komforten imponerar under fÀrd och pÄ stÀllplatsen. Allt kÀnns rejÀlt. Enda totalmissen Àr baksÀtet. DÀr Àr trÄngt för tvÄ vuxna och den som sitter innerst har ingen plats för vÀnsterbenet.
PÄ de fem Är som gÄtt sedan förra testet av Chic C-line har bland annat dubbelgolvet blivit rymligare med skiljevÀggar av metall istÀllet för trÀ vilket minskar risken för fuktskador och vÀrmesystemet Àr förbÀttrat. PÄ det hela taget kÀnns bilen idag en klass bÀttre, mer lik storebror Chic E-Line Àn vad som var fallet för fem Är sedan. Priset har gÄtt upp en del, men motiveras med högre kvalitet och mer utrustning.
För de som letar bil att Äka lÄngt med och vistas i veckor och mÄnader i strÀck Àr testbilen ett alternativ.
Fakta
- Modell Carthago Chic C-Line i5.8 XL DA Q
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 3,0MJ 177hk
- Vridmoment 400Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad halvautomat
- Totalvikt 5 000 kg
- Max last 1 625 kg
- L x B x H 835 x 227 x 289 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 170 liter
- GrÄvattentank 110 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 4
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 1 194 000:-
- Pris som testad: 1 296 250 kronor
- www.carthago.com
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge
Utrustning testbil
Dubbla airbags, ABS, antispinnsystem med hillholder, hill descent control, klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, elhiss, elspeglar, centrallĂ„s inkl bodelsdörr backkamera, CD med DVD, 19â TV, Alde vattenburen vĂ€rme, uppvĂ€rmt dubbelgolv, SOG toalettventilation, kyl med separat frys, taklucka med flĂ€kt, myggnĂ€t i bodelsdörr, 100% LED belysning,
Vi gillar
- VĂ€rmesystemet
- Byggkvaliteten â bĂ„de vad gĂ€ller möbler och kaross
- Tyst och bekvÀm att fÀrdas i
- Förarmiljön â den bĂ€sta i en Fiatbaserad husbil
- RejÀla sÀngar
- Gott om stuv och garderober
- Hög lastvikt
- Golv utan nivÄskillnader
- VÀlutrustat och vÀlplanerat kök
Â
Vi önskar
- Större duschkabin utan nivÄskillnad
- Rymligare vinkelsoffa
- En hall
- Fotsteg till förardörren (gÄr att fÄ monterad av handlaren)
- Fullstor garagelucka pÄ bÄda sidor
Â
Vi gillar inte
- BaksĂ€tet â den som sitter innerst har det inte bekvĂ€mt
- Finns inga vettiga lÀslampor i sittgruppen
- Â
Vill du lÀsa mer om Carthago? Klicka hÀr!