Prisvärt familjenöje!
Alkovbilar är inga storsäljare på nybilsmarknaden. Men begagnade är hett villebråd för frihetstörstande barnfamiljer. Den här sex år unga italienaren har klarat åren betydligt bättre än dåtidens förståsigpåare spådde.
Text och foto Stefan Janeld
När den här bilen såldes hade krisen i Europa slagit till med full kraft. Husbilstillverkarna stod med hundratals osålda husbilar på sina gårdar. Fabriker stängdes och prognoserna var dystra. Men inget ont som inte har något gott med sig. Det blev mindre stress på fabriksgolvet hos volymtillverkarna. Från att bygga typ 10-15 husbilar per dag skars tempot ner till hälften och kanske ännu mer. Det gjorde att bilarna som rullade ut fick en mer omsorgsfull montering. De var helt enkelt bättre byggda. Jag misstänker att denna sex år unga italienare sattes ihop i lugn och ro, för bilen har klarat åren med bravur. Bättre än vad många belackare hävdade att den skulle göra.
Inget camperchassi
Motorn är den första generationen av den slitstarka 2,3MJ på 130 hästar. En fullt modern diesel med commonrail insprutning. Lådan är samma sexväxlade manuella låda som monteras idag. Med en skillnad: dagens låda har en lägre utväxling på backväxeln. Det sparar kopplingen när man backar i uppförslut.
En annan skillnad mot senaste Ducaton är avsaknaden av progressiv styrservo, en finess som förärades 2,3 liters-motorn vid senaste ansiktslyftet. Den progressiva servon är superlätt i låg fart men stramar till sig i högre fart.
Det enda som visuellt avslöjar att jag sitter i en instegsbil med sex år på nacken är att stolen inte är klädd med samma textil som sittgruppen, att instrumentpanelen är ljusgrå och att det finns bara en airbag. Original levererades bilen utan farthållare, men tidigare ägare har köpt farthållare på eftermarknaden.
Jag har inga som helst problem att hänga med i trafikrytmen och kan hålla motorvägstempo utan problem, men färden blir trivsammare i husbilslunk, 90 km/h.
Senaste inkarnationen av Ducato har bekvämare stolar, men det är egentligen allt man försakar vad gäller åkkomfort.
På kullerstensgatan genom Dalsjöfors centrum rister det en hel del i inredningen, men inte värre än på dagens husbilar.
Chassiet är högre än vad vi är vana vid på dagens husbilar, det vill säga ett vanligt Ducato-chassi, inte det lägre camperchassiet med bredare spårvidd bak. Ett högre insteg ger som bekant en något svajigare bil, men i gengäld förblir golvet plant utan nivåskillnad. Det snudd på obligatoriska steget vid sittgruppen behövs inte för att alla ska sitta på korrekt höjd i förhållande till bordet.
Stort garage, klen lastvikt
En familjebil med fyra fasta bäddar ska vara rustad med utrymmen för pick och pack. I bodelen har vi här en garderob under höger långbädds fotända. Lite trixig att komma åt då sängen inte kan lyftas – knäna böj! är det som gäller. Ytterligare en garderob är placerad på bakväggen mellan sängarna. Rymlig, visst, men även den kräver lite gymnastik. Vid sittgruppen finns tre överskåp och en hylla. I sovrummet löper en låg och ganska grund hylla utmed väggen istället för ett överskåp. Liten prislapp får konsekvenser.
Det som gör att bilen, trots skralt med stuv invändigt, ändå kan tjänstgöra som familjenöje är garaget. Det är enormt och sväljer det mesta. Men var försiktig, bilen är stor och därmed tung. Lastvikten utan extrautrustning är satt till 388 kilo. Knappast nog för en familjehusbil.
Byggd att fira jul söderöver
Några vinterambitioner har McLouis inte haft när man byggde. Värmaren är på 4kW och saknar elpatron, inga luftspalter bakom möblerna, ingen uppvärmning av spillvattentanken. Ska man njuta av den året om blir det att dra mot Medelhavet när Kung Bore vaknar.
Jag tycker
En trevlig alkovbil som klarat åren förvånansvärt väl. Inte flärdfull, men trivsam. Känns öppen tack vare kökets placering på höger sida och frånvaron av skiljevägg mot sovrummet.
Att ha långbäddar i en alkovbil är inte helt vanligt, men är en idealisk lösning för familjer där barnen inte vill dela säng. Mamma och pappa kramas i alkoven medan ungdomarna chattar i sina mobiltelefoner i långbäddarna. Är barnen små tjänstgör alkoven som barnkammare. Man växer inte ur en alkovbil med långbäddar på samma vis som en med våningssäng eller tvärbädd.
Såld idag hade den försetts med bättre vinteregenskaper, men blivit tyngre med ännu sämre lastvikt. Så man ska vara glad att den inte är mer påpälsad än den är.
För familjen som letar sin första husbil är den ett bra alternativ. Fullt i nivå med vad som säljs på nybilsmarknaden idag.
Fakta
- Modell McLouis Steel 537
- Årsmodell 2009
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3MJ, 130 hk
- Vridmoment 320 Nm
- Växellåda 6 vxl manuell
- Mätarställning 4 512 mil
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 388 kg
- Bränsletank 90 liter
- Vattentank ingen uppgift
- Gråvattentank ingen uppgift
- Toatank 17 liter
- L x B 726 x 235 x 310 centimeter
- Pris 415 000 kr
- www.mclouis.com
- Vi körde bilen hos Mobilen i Borås
Håller än:
- Drivlina
- Golv utan nivåskillnad
- Garaget
- Planlösningen
- Kompakt men modernt kök med helautomatisk kyl
Hopplöst ute
- Gasolutrymmet
- Bodelsdörren – vek, saknar fönster
- Ej LED-belysning
Utrustning testbil
ABS, CD stereo, AC motor, backkamera, elspeglar, Truma 4kW luftburen värme, kyl med separat frys, spis, duschkabin, markis, LCD TV