Att plåtisar är populära är inte konstigt. De är husbilsvärldens tusenkonstnär och kan användas till så mycket mer än semesterbostad. På senare år har marknaden formligen exploderat och det finns en uppsjö fabrikat att välja bland. Vilka är bra begagnatköp?
Av Stefan Janeld
I Sverige var vi relativt sena att upptäcka plåtisarnas förtjänster. Länge ansågs de vara för dyra i förhållande till vad de erbjöd i boendekomfort. Idag har man insett att det inte är boendekomforten som är anledningen att välja en inredd skåpbil som fritidsfordon. Det är mångsidigheten och smidigheten som är lockelsen.
Att vi var sena att vakna i Sverige påverkar begagnatutbudet. Det är relativt skralt. Särskilt jämfört med den tyska marknaden. Det kan därför krävas både tålamod och flexibilitet för att hitta rätt.
Generellt god kvalitet
Att inreda en plåtis har fördelen att man har något stabilt att fästa möblerna i. Inte som andra husbilar där möbler och bodel stöttar varandra och tillsammans ger stabilitet. Därför är det som regel en god kvalitetskänsla i plåtisar. Även efter flera år på vägen.
Kvalitetsskillnaden ligger i materialval, installationer, utrustning och med vilken omsorg bilen är byggd. Våra artiklar, tester, köpguider och fabriksreportage ger viss ledning.
Två planlösningar dominerar
Ingen husbilskategori är mer uppfinningsrik än plåtisarna. Det är här vi hittar innovationerna och de kluriga lösningarna. Det finns en mängd mer eller mindre unika planlösningar på marknaden. Kort sagt finns det en plåtis för varje behov, tycke och smak.
Men mitt i denna mångfald dominerar två planlösningar stort. Utan att ha bevis för mitt påstående skulle jag säga att de två planlösningarna står för 80% av marknaden när vi pratar om försäljning. Jag talar om tvärbädds- och långbäddarsbilar. Det är dessa du finner gott om på begagnatmarknaden och det är dessa vi tipsar om i denna artikel.
Man kan dock variera dessa planlösningar en hel del. Dels genom längden på bilen, höjden på sängarna, hur man förvandlar sovrum till lastrum, badrummets utformning och såklart utrustningen ombord. Även vilket fabrikat av skåpbil man väljer att inreda.
Om du vill sätta dig in mer i detalj är vår Allt om plåtisar en bra artikel att läsa.
Mina kriterier
Bilarna jag tar upp i denna artikel är sådana jag känner väl. Har testat dem alla. Därför kan det hända att du saknar en del vanliga fabrikat. Jag har helt enkelt inte testat dem.
Målet är att det ska vara modeller som med viss frekvens dyker upp på begagnatmarknaden. Men då plåtisar först på senare år blivit volymsäljare i Sverige är det generellt ont om begagnade bilar. Därför är det ett hopplöst mål att uppfylla.
Flera av mina favoritmodeller tar inte plats i denna artikel, de är för nya och därmed betydligt dyrare än en halv miljon som begagnade. Fabrikat som exempelvis Dreamer, Affinity, Kabe, LMC och Westfalia har på senare år visat stor uppfinningsrikedom och tagit fram modeller jag verkligen uppskattar.
Håller värdet
Plåtisar, och andra husbilar, har stigit kraftigt i pris de senaste 3-4 åren. Bilarna i denna genomgång är generellt 7 år eller äldre för att klara artikelns pristak.
För tio år sedan kostade en plåtis mellan 500 000 och 650 000 kronor. I princip får man tillbaka pengarna idag. En helt otrolig situation som gör bilarna till en god affär för sina ägare. Även för dig som köper bilen i andra hand är det högst troligt en god affär. Nya plåtisar kommer inte bli billigare. Eftersom begagnade husbilar följer nya husbilar i pris förutspår jag ett fortsatt stabilt värde för begagnade plåtisar.
Detta är sista delen i vår artikelserie om bra begagnatköp under 500 000 kronor.
De andra kan du hitta via dessa länkar:
Modellnamnet är en länk till vårt test av bilen, klicka och läs.
Adria har sålt plåtisar i Sverige långt innan de blev populära. Därför är de relativt vanliga på begagnatmarknaden. 2021 gjorde jag ett begagnattest av en sex meter lång tvärbäddsmodell från 2007 och på många vis tyckte jag bättre om den än flera av dagens. Den var mer intuitiv, mer tidlös i möbeldesignen.
Du kan finna en liknande för långt under denna artikels pristak.
Starka sidor
- Enkel att ta till sig
- Tidlös möbeldesign
Svaga sidor
- Utanpåliggande fönster
- Det exemplar jag testade saknade varmvattenberedare
Hobby var relativt sena att erbjuda plåtisar. Deras Vantana serie lanserades först 2014. De har dock varit innovativa och tagit några nya grepp. Som att ha kylen i överskåpet ovanför köket. En finess som dock blev kortvarig.
Vantana serien såldes i Sverige i ett välutrustat grundutförande till bra pris. Det gav dem en god start. Att de kändes mer lyxiga än prislappen gav sken av skadade inte heller. Sällan ute på begagnatmarknaden, men hittar du en är det värt att ta en titt.
K65 är långbäddarsversionen, men det finns även tvärbäddsvariant.
Starka sidor
- Välutrustad
- Bra värmesystem
- Rymligt garage
Svaga sidor
- Mycket vindbrus från takluckan
- Trångt gasolutrymme
Karmann var från början specialiserade på kompakta halvintegrerade husbilar och små alkovbilar, ofta baserade på Volkswagen. Kvalitetsryktet var lika grundmurat som välförtjänt. När marknaden för dessa nischbilar krympte övergick man till att bygga plåtisar istället. Ett lyckat beslut har det visat sig.
Bilarna är välisolerade med en särskild isolering som är mjuk och gör det möjligt att isolera utan köldbryggor.
Karmanns plåtisar har genom åren funnits i många versioner och du hittar dem ofta på begagnatmarknaden. Tekniskt delar Karmann mycket med sina syskonfabrikat inom Trigano Gruppen – Ci/RollerTeam, McLouis, Challenger/Chausson mfl.
Just denna modell är relativt ny och du ska ha tur om du finner ett exemplar för en halv miljon eller mindre.
Starka sidor
- Flexibelt garage tack vare höj/sänkbar tvärbädd
- Välisolerad
- Välutrustad
Svaga sidor
- Vissa detaljer känns billiga
La Strada bygger med en omsorg som få, om någon, kan matcha. De är inte flashiga eller fulla med trollerilösningar. Bara funktion och hög kvalitet. Det är inte ofta bilarna hittar till Sverige, hemmamarknaden sväljer produktionen och fabriken vägrar bygga i snabbare takt av rädsla att tappa i kvalitet.
80% av deras produktion är på Fiat/Citroën, resterande på Mercedes Sprinter. Av de Fiat baserade är 80% Avanti EB. Det är en långbäddarsplåtis med så mycket funktionella lösningar att det tar ett tag att sätta sig in i alla. Hittar du en begagnad är du lyckligt lottad.
Starka sidor
- Byggkvaliteten
- Enkel att leva med
- Dubbelgolv ger tyst färd
Svaga sidor
- Sällan isolerad och uppvärmd spillvattentank
Franska Pilote har satsat en hel del på plåtisar senaste tio åren. Både under eget varumärke och under koncernbrodern Frankias namn där modellserien Yucon blivit ett eget plåtisfabrikat.
Det som utmärker Pilote V630J är att den är mer inriktad på boendekomfort än mångsidighet. Något stort garage för Ikea paket har du inte. Men du har stuv för campingmöblerna och en hel del annat smått och gott. Garagegolvet är i två nivåer vilket för att sängarna blir bekvämt låga att ta sig i och ur.
Starka sidor
- Tyst färd utan brusig taklucka
- Ovanligt hög lastvikt för en plåtis
- Dieselvärmare vanligt
- Vinterbonad spillvattentank
Svaga sidor
- Trångt gasolutrymme
Troligen den mest sålda plåtisen i Europa. En riktig klassiker som genom åren funnits i en mängd versioner. Receptet är välkänt – tvärbädd bak, kök och badrum midskepps och en halvdinette fram. Men man kan variera receptet på en mängd vis. Oftast är det badrummet man ”leker” med. Men även materialval, utrustningsnivå och motorisering.
Eftersom modellen funnits i många år och är så pass populär finns det gott om dem på begagnatmarknaden.
Starka sidor
- Kvalitetskänslan
- Prisvärd
- Gott om överskåp
Svaga sidor
- Vanligen säljs den med utanpåliggande husvagnsfönster (ibland är det dock ramfönster)
Den må heta ”För två” och vara specialdesignad för resande par. Men jag fann den vara en mer eller mindre perfekt plåtis även för ensamresande. Faktiskt är det en av de husbilar jag testat som sitter kvar i minnet som lite av en drömhusbil. Mycket för att Fords chassi bjuder en mjukare och komfortablare färd än plåtisar på Fiat/Citroën. Men också för att planlösningen med U-soffa passar Fords smalare skåp mycket väl.
Starka sidor
- Hög åkkomfort
- God lastvikt
- Planlösningen
Svaga sidor
- Trångt att ta sig till förarhytten
När Roadcruiser lanserades för cirka 15 år sedan slog den ner som en bomb på marknaden. För första gången kunde en plåtis konkurrera med fullstora husbilar. Det man lyckats med var att få till ett rymligare badrum genom att placera duschen i passagen vid köket. Med kluriga jalusiväggar ordnade man duschkabinen. Idag är lösningen så vanlig att man tar den för given. Alla tillverkare har kopierat den.
Numera är Roadcruiser en hel serie husbilar. Det finns en version där man kan hissa sängen bak, en med extra ståhöjd och faktiskt en med ett kompaktare badrum. Alla är 636 cm långa och man sover på längden i dem.
Vi har testat den två gånger, 2009 och 2021.
Starka sidor
- Kvalitetskänslan
- Prisvärd
- Gott om stuv
- Flexibel
Svaga sidor
- Ofta har den utanpåliggande fönster (ibland är det dock ramfönster)
- Sällan dieselvärmare (men det förekommer)
Summit är en högre modellserie i Pössls sortiment. Mer påkostade versioner av deras populäraste planlösningar. Plus versionen är den lyxigaste. Runda former i möblemanget, exklusivare materialval.
600 versionen har tvärbädd i sovrummet. Men det finns även långbäddarsversion. Här är det ett trolleribadrum som antingen är en toalett eller en duschkabin. Köket är avrundat på ett sätt som trollar fram mer svängrum ombord samtidigt som bänkytan är större än vanligt i plåtisar.
Starka sidor
- Hög kvalitet
- Gott om stuvutrymme
- God lastvikt
Svaga sidor
- Tveksam, men effektfull, garderobslösning som förstör bäddningen
(Carado Vlow 600)
Cliff var ingen större succé vid lanseringen. Inte för att den var dålig. Tvärtom, den var för påkostad för att passa in i Sunlights instegsprofil. Man hade gjort det enkelt för sig och helt enkelt döpt om Bürstner City Car, en mellanklassplåtis. För att passa Sunlights instegs
Detta gynnar dig som köper bilen begagnad. Du får en välbyggd husbil till en vettig slant.
Starka sidor
- Kvalitetskänslan
- Välplanerat värmesystem
- Inga tillkrånglade lösningar
Svaga sidor
- Aktiva säkerhetssystem som ESP var tillval vid introduktionen, snålt och orsak till prut