Meny

.

La Strada Avanti EB

PlÄtis i premiumklassen!

Ett knippe inredda skÄpbilar frÄn La Strada Àr det senaste tillskottet pÄ husbilsmarknaden. I Tyskland och Frankrike har mÀrket skördat framgÄngar i decennier. Har de vad som krÀvs för att lyckas Àven i Sverige?

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Bilen Ă€r hög. Modellen byggs pĂ„ Fiats högsta skĂ„p för att ge ett dubbelgolv plats. Normalt associeras dubbelgolv till lastutrymme, plats för teknik och varmt golv. HĂ€r fĂ„r det ytterligare en funktion. Ljudisolering. FĂ€rden Ă€r knĂ€pptyst. Vindbrus och motor hörs, men varken vĂ€gljud eller slammer frĂ„n hjulstĂ€llen. Även möblemanget hĂ„ller tyst.

Komforten i övrigt Àr Fiatstandard. Jag sitter för högt och bakvagnen Àr för studsig för min smak. SÀrskilt i medelfart över lite lÀngre ojÀmnheter blir komforten lidande. Med full last och i hög fart uppskattas den strama chassisÀttningen.

Utrustningen Àr fullgod, bÄde vad gÀller komfort och sÀkerhet: AC, farthÄllare, c-lÄs, elhissar, elspeglar, CD, ABS, Traction+ antispinnsystem, antisladd, dubbla airbags.

Testbilens motor Àr pÄ 150 hÀstar. Jag kör omkring som vore det en personbil jag satt i. Jag kan ta gift pÄ att Àven Fiats 130 hÀstars motor duger gott.

Rymmer en hel del

La Strada Avanti EB lastar ett halvt ton. Och plats finns: bak under sÀngarna och i de stora överskÄpen (oskickligt nog saknar de hyllor och Àr svÄra att utnyttja fullt ut), en garderob och grund lÄda under höger sÀng och tvÄ lÄdor under vÀnster. I dubbelgolvet finns grunda stuvutrymmen för det som sÀllan anvÀnds. Kökets mÄnga lÄdor svÀljer utan vidare sÄvÀl utensilier som torrvaror.

SÀngens huvudÀnda kan lyftas och dÄ fÄr lastutrymmet bak fullhöjd.

För tvÄ personer Àr det inga problem att fÄ med sig semesterpackningen.

VĂ€lisolerad

VÀggarna Àr isolerade med slutna celler och alla innervÀggar klÀs med en formgjuten plastskiva försedd med skumisolering. Rutorna Àr ramförsedda isolerfönster. Under madrassen höjer FrolifjÀdrar komforten och lÄter varm luft cirkulera, det vÀrmer madrassen och jagar bort fukt. Dubbelgolvet bidrar till god vÀrmekomfort.

Standard Àr 4kW gasolvÀrmare utan elpatron. Mot ett pristillÀgg finns dieselvÀrmare, som par gasol och man slipper öppna de stora bakdörrarna för att skifta flaska, annars ett mycket effektivt sÀtt att kyla ur en varm bil pÄ vintern.

Att bilen klarar svensk vinter Àr det ingen tvekan om. Det enda trista med skÄpbilar vintertid Àr den stora skjutdörren som slÀpper ut en hel del vÀrme. Kan man istÀllet anvÀnda framdörrarna sparar man energi och vinner komfort.

Jag tycker

La Strada tÀnker premium, tar inga genvÀgar vad gÀller material eller utförande. De bemödar sig om en detaljomsorg de flesta husbilar saknar.

DÀrmed inte sagt att bilen Àr felfri. Soffan i sittgruppen kan pÄ mÄnga fabrikat idag breddas vid behov, sÄ icke testbilens. Badrummet Àr knappast modernt; hÀr har Pössl bildat skola genom att anvÀnda passagen genom bilen som en del av badrummet och pÄ sÄ vis fÄtt storbilskomfort Àven i hygienutrymmet. Andra fabrikat har kopierat, varför icke La Strada?

Tar man priset med i ekvationen Àr La Strada Avanti EB en svÄrslaget prisvÀrd plÄtis.

Fakta

Utrustning testbil

ABS, airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd plissé, c-lÄs, luftburen gasolvÀrme 4kW, varmvattenberedare, CD, kyl med frysfack, spis, markis (ej monterad pÄ testbilen)

Vi gillar

  • KvalitetskĂ€nslan
  • MĂ„nga smarta detaljer
  • Dubbelgolvet – unikt för en skĂ„pbil
  • BekvĂ€ma sĂ€ngar
  • Köket – för att vara en plĂ„tis
  • Enkel lösning pĂ„ myggnĂ€t

 

Vi önskar

  • LĂ€ngre sĂ€ngar – en decimeter rĂ€cker
  • DieselvĂ€rmare – finns som tillval
  • Elpatron – om man nu vill ha den gasolvĂ€rmare som sitter i testbilen
  • Att man kan bredda soffan för bĂ€ttre komfort nĂ€r man sitter tvĂ„ i den

 

Vi gillar inte

  • Gasolutrymmets placering krĂ€ver att man öppnar bakdörrarna och dĂ„ kyls hela bilen ut vintertid

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift