Meny

.

Detleffs Advantage A7871-2 från 2007, begagnattest

Tre rum och kök.

När husbilar tillåts växa både på längd och höjd kan inredningen planeras mer eller mindre kompromisslöst. Den här fem år gamla alkovbilen ger barnfamiljen ett drömboende utefter vägarna – till en rimlig peng, dessutom.

 

Text och foto: Stefan Janeld

 

Dethleffs har byggt stora familjevänliga alkovbilar i långeliga tider. Den här planlösningen har över 15 år på nacken. Modellen som lystrar till namnet 7871-2 har samlat badrum, den med modellbeteckningen 7870-2 har ett delat med dusch på ena och toalett på den andra sidan. Tvåan i modellnamnet betyder dubbelgolv.

Bodelen är i princip oförändrad genom åren. Teknik och drivlinor har uppdaterats; i köket har skåp ersatts av lådor, men i allt väsentligt var bilen ”spot-on” redan i första generationen.

Bilen har byggts som alkovmodell och på senare år också som helintegrerad. Alkoven byggs än idag i en modellserie döpt till Esprit A7870-2, den integrerade las ner för ett år sedan.

Planlösningen återfinns även i serierna Globetrotter XL och XXL. Den senare byggs på Iveco med tvillinghjul bak, både alkov och helintegrerad. Globetrotter XL byggs bara som helintegrerad.

Att planlösningen är så spridd i programmet att den nosar på översta premiumsegmentet vittnar om popularitet och tidlöshet.

Stabilt uppträdande

Det är en rejäl pjäs att ratta, 8,3 meter lång, 3,23 meter hög, totalvikt: fem ton. Fiats 3,0 liters motor på 157 hästkrafter ger kraft nog att hänga med i vilket trafiktempo som helst och uppför rejäla backar. I låg fart rattas bilen med ett finger på ratten tack vare den progressiva styrservon som är unik för 3,0 liters motorn.

Men när man ska slå på hejdarna märks storleken. Det krävs ett rejäl tryck på pedalen för att få stopp på ekipaget.

Väguppträdandet är stadigt, inget vinglande eller lutande i kurvor. De dubbla bakaxlarna sväljer ojämnheter utan knot. Att åka treaxlat är komfortabelt.

Eftersom framstolen saknar snurrplatta sitter jag lägre än i de flesta husbilar byggda på Fiat. Ratten hamnar i bekväm brösthöjd. Jag sitter utmärkt och kan gott tänka mig riktigt långa dagsetapper. Trivselfarten ligger strax över 90 km/h.

Utrustningen omfattar allt en modern komfortbilist kräver – AC, farthållare, stereo, elhissar, elspeglar, backkamera. På säkerhetssidan är bilen helt i paritet med dagens modeller – dubbla airbags, ABS, antispinn – antisladd undantaget. Treaxlade bilar på AL-KO kan än idag inte förses med ESP.

Lastar ett ton

Med jättegarage och rejält dubbelgolv lastar den allt en semester kräver. Plats finns i överflöd. Garderoben är dubbel och i fullhöjd, överskåpen rymliga och under sitsarna i sittgruppens tre soffor återfinns stora utrymmen. Köket är stort med rymliga lådor och ett smart trådkorgsskafferi.  

Lastvikten är ett ton. Då bilen har dubbla bakaxlar och rejäla chassiförlängningar kan man lasta mer än vanligt i garaget innan vägegenskaperna äventyras.

Vintern säkrad?

Treaxlade bilar har bättre fäste för framhjulen eftersom överhänget hålls i schack och minskar hävstångseffekten. En alkov väger dessutom en hel del och det ökar trycket över framhjulen ytterligare. Att bilen tar sig fram hyggligt vintertid är säkert.

Dubbelgolvet är uppvärmt och eftersom tankar och kranar är placerade där riskerar de inte att frysa. Som bonus hålls bodelsgolvet varmt.

Runt möblerna löper luftspalter som låter varm luft cirkulera och skrämma bort kondens och kallras.

Värmaren är luftburen. Det innebär att värmen sprids ojämnt i bilen. Dessutom har Trumas Combivärmare svårt att räcka till i större bilar. En elstolpe hade kunnat vara till hjälp, men det här exemplaret saknar elpatron. Tidigare ägare har monterat ett konvektorelement mitt i bilen för att ge stödvärme och minska gasolförbrukningen.

Alde vattenburen värme fanns som alternativ till den luftburna. Den som vintercampar letar reda på en bil med den värmekällan.

Jag tycker

Det är lätt att förstå att folk lockas av den kompromisslösa planlösningen – det finns till och med en riktig hall!

Bilens volym och yta gör att en familj med barn kan uthärda ett tredagarsregn utan bråk och stön. Vill barnen ha kompisar med är det snabbt gjort att bädda sittgruppen. Sex personer reser bekvämt.

Bilen har klarat åren hyggligt. Okej, plastlister i inredningen har krympt, en skiva i sittgruppen har lossnat och textilierna är lite slitna. Men vad annat att vänta efter fem år och nästan sjutusen mil.

Att för en dryg halvmiljon få denna höga komfort och kompetens är inte illa. En ny motsvarande husbil går lös på det dubbla.

Finns ingen Dethleffs i annonsspalterna är Bürstner A747-2 eller Eura Mobil 810HB alternativ.

Fakta

Håller än

  • Drivlina
  • Chassi
  • Kök
  • Sittgrupp
  • Dubbelgolvet
  • Lastförmåga

 

Hopplöst ute

  • Bara en lucka till garaget
  • Ingen elpatron till värmaren
  •  

Utrustning testbil

Elhissar, elspeglar, farthållare, backkamera, kyl, frys, spis, mikrovågsugn, köksfläkt, kassettoa, markis, CD stereo, luftburen värme 6kW, varmvattenberedare, omvandlare 1000W, dubbla bodelsbatterier à 100Ah, larm, lampor bytta till LED, säkerhetsskåp

Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift