Rekordbilligt familjenöje.
För fyrahundratusen riksdaler kan denna sprillans nya husbil stÄ pÄ uppfarten till barnfamiljens radhus. Den Àr Sveriges billigaste husbil, men Àr den nÄgot att ha?
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
XGO Àr ett fabrikat inom RimorsfÀren, en Italiensk tillverkare som profilerat sig med ett brett sortiment alkovbilar. XGO, Àr företagets instegsfabrikat med en prislapp som fÄ andra instegsfabrikat kan hÄlla jÀmna steg med. Jag har svÄrt att förstÄ varför XGO marknadsförs som ett eget fabrikat nÀr det lika gÀrna kunde vara en modellserie i Rimors sortiment. Men, att ha mÄnga varumÀrken Àr ett sÀtt att sprida sina produkter pÄ flera handlare och dÀrmed ta marknadsandelar.
Att fabriken behöver fÄ upp sina volymer Àr helt tydligt. Krisen i Italien har slagit hÄrt. Fabriken har en kapacitet pÄ trettio fordon om dagen. Idag Àr tempot tretton, fördelat pÄ varumÀrkena Rimor, Blue Camp, Kentucky Camp och XGO.
Renault imponerar
Testbilen stÄr pÄ ett Renaultchassi med en 2,3 liters 125 hÀstar stark diesel under huven. Motorn Àr kopplad till en manuell sexvÀxlad lÄda. En bra drivlina visar det sig. Kraften rÀcker gott och vÀl bÄde för att hÄlla fart i uppförslut och för att accelerera bilen till marschhastighet. LÄdan Àr distinkt och lÀtt att komma överens med.
Chassit matchar drivlinan vÀl, det gÄr bekvÀmt över korta ojÀmnheter. Bakvagnen kÀnns mer kontrollerad Àn Fiats motsvarighet. Helt klart Àr det hÀr ett komfortinriktat chassi. Nu testar vi bilen tom; med last kommer chassit tryckas ner och en del av komforten gÄr troligen förlorad.
Ergonomin i kupén Àr god. Jag sitter bekvÀmt med tillrÀckligt lÄrstöd Àven för lÀngre turer; vÀnster arm fÄr dock inget stöd. DumsnÄlt.
UtrustnigsnivÄn Àr okej men har brister pÄ sÀkerhetssidan. FarthÄllare, AC, elspeglar, elhissar, dubbla airbags och ABS, men varken antispinn eller antisladd. Stereo med blÄtand för handsfree till telefonen Àr en ovÀntat lyxig finess.
För fyra
Man kan Äka sex personer i bilen och sova lika mÄnga om sittgruppen bÀddas. Men till bords ryms blott fyra och lastvikten pÄ 580 kilo Àr i underkant för sex personer. Med sex personer ombord bör den bakÄtvÀnda soffan kompletteras med högre ryggstöd för att inte vara direkt livsfarlig vid en kraftig inbromsning.
Slutsats: det hÀr Àr en husbil lÀmplig för fyra oavsett vad sÀljare, broschyr eller registreringsbevis sÀger.
För familj om fyra rĂ€cker stuvutrymmena till Ă€ven om det krĂ€vs disciplin vid packning. En rejĂ€l garderob har vi bak vid vĂ„ningsĂ€ngen. Ovan kylen finns ett skafferi, som gĂ„r att anvĂ€nda som garderob eller linneskĂ„p. Under den bakĂ„tvĂ€nda soffan finns ett utrymme stort som halva soffan, resten tas upp av gasolutrymmet. ĂverskĂ„p? SnĂ„lt tilltagna: tvĂ„ över köket och tre över sittgruppen.
Med tre medlemmar i familjen ljusnar det. DÄ viker man upp underslafen bak och fÄr ett rejÀlt garage som svÀljer det mesta. Men lasta inte mer Àn 150 kilo i garaget, dÄ Àventyras vÀgegenskaperna.
Sommarnöje
Spillvattentanken Àr isolerad. Det Àr den enda anpassningen till vinterklimatet jag kunde se. Dock sitter tömning oskyddad och fryser obönhörligen. VÀrmaren Àr av Àldre snitt och saknar elpatron. Inga luftspalter runt möblerna jagar bort kondens. Att bilen Àr byggd för att vara ett sommarnöje Àr solklart.
Jag tycker
Vet ni vad? Den enkla inredningen gör att bilen kÀnns rymlig. Stora rutor slÀpper in massor med ljus. Att takluckorna saknar ljusinslÀpp stör inte nÀmnvÀrt; att de ventilerar rÀcker.
Visst kÀnns det lite naket ombord, sÀrskilt vid entrén. HÀr och var syns snett skruvade skruvar och kantlister som glipar i hörnen. Badrummet Àr plastigt som pÄ en nittiotalsbil. Detaljkvaliteten lÀmnar kort sagt en del övrigt att önska.
Granskar vi dÀremot det som fÄr husbilen att ticka och gÄ blir kvalitetsbilden en annan. Chassit Àr komfortabelt, drivlinan toppmodern. Kyl, kök och vÀrmare Àr beprövade modeller som hÄller Àven om de kÀnns omoderna. Vattenpumpen Àr en trekammars tryckvattenpump av god kvalitet. Fabriken lÀmnar fem Ärs fuktskadegaranti. Tryggt. Det lÄga priset gör att andrahandsvÀrdet kommer att stÄ sig lÄng tid framöver.
Sammantaget Àr det hÀr ett bra köp för barnfamiljen som vill ha en okomplicerad husbil med lÄg prislapp.
Fakta
- Modell XGO Dynamic 27
- Ursprungsland Italien
- Chassi Renault Master
- Motor 2,3Dci 125hk
- Vridmoment 310Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 580 kg
- L x B x H 683 x 234 x 300 centimeter
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 130 liter
- Toatank 15 liter
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris: 399 000 kronor
- Pris som testad: 406 000 kronor
- Vi lÄnade bilen av Solhem Husbilar i BÄlsta
Utrustning testbil
ABS, airbags, farthÄllare, elhissar, elspeglar, AC kupé, insynsskydd (draperi), c-lÄs (ej bodelsdörr), luftburen vÀrme 4kW, varmvattenberedare, CD, Bluetooth handsfree, kyl med frysfack, spis, markis
Vi gillar
- Drivlina och chassi
- Stort kök
- Priset
- 5 Ärs tÀthetsgaranti
Â
Vi önskar
- Fönster i bodelsdörren
- RejÀlare bodelsdörr
- LÄdor i köket
- Ett fönster Àven i undre sÀngen bak
- Takluckor som slÀpper in ljus
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet
- Det invĂ€ndiga trappsteget â slĂ€pper in vĂ€gljud
- Saknar bÄde antispinn och antisladdsystem
- Â