Lyckat förstlingsverk
Hobby Vantana Àr ett nytt tillskott pÄ europeiska plÄtismarknaden. Vi har synat lÄngbÀddarsmodellen och har bÄde ris och ros i bagaget. Det blev mest ros!
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Hobby Àr en av de stora spelarna pÄ europeiska marknaden för campingfordon. Husvagnarna har tillsammans med syskonet Fendt 60% av marknaden. Deras första husbil, Hobby 600, sÄg dagens ljus i mitten pÄ Ättiotalet och var den första storsÀljande halvintegrerade husbilen. En klassiker!
MÄnga höjde pÄ ögonbrynen nÀr företaget förra Äret visade sin första serie inredda skÄpbilar, döpta till Vantana. Men egentligen borde ingen bli förvÄnad. PlÄtisar Àr en volymmarknad och Hobby en volymtillverkare, att de vÀntade sÄ lÀnge var snarare det som förvÄnade.
VĂ€lutrustad som standard
Vantana-seriens planlösningar bjuder inga stora överraskningar. Fem modeller, fyra med tvÀrbÀdd i lÀngderna 5,40, 5,99 och 6,36 meter och sÄ modellen för dagen, en lÄngbÀddare pÄ 6,36 meter, en modell vi finner hos alla som inreder skÄpbilar. Vilken som vinner kundens gunst hÀnger alltsÄ pÄ detaljerna, som Povel Ramel skulle ha sagt. Och hÀr har Hobby hittat nÄgra som mycket vÀl kan locka till köp.
Men vi börjar bakom ratten, en viktig position eftersom plĂ„tisar körs mest av alla husbilarâ inte bara pĂ„ semestrar och helger, de tjĂ€nstgör i mĂ„nga fall som andrabil i familjen.
UtrustningsmĂ€ssigt finns all komfort man kan önska â klimatanlĂ€ggning, farthĂ„llare, elhissar, elspeglar, stereo, backkamera, GPS (ej monterad). Testbilen saknade ESP, men det Ă€r standard pĂ„ seriebilarna som kommer till Sverige.
GĂ„r mjukt
Motorn pÄ 130 hÀstkrafter Àr kopplad till en manuell sexvÀxlad lÄda. Den som vill öka komforten vÀljer till automatlÄda.
Att hÀnga med i trafikrytmen skapar inga problem. Att jag drar av pÄ takten i motorvÀgsfart beror pÄ att vindbruset frÄn takluckan dÄ blir alldeles pÄtagligt. En vanlig Äkomma pÄ plÄtisar, inget unikt för Vantana.
Lightchassiet Àr bekvÀmt pÄ vÀgen, visst mÀrker man att det Àr en bladfjÀdrad bil, men den gÄr mjukt.
Totalvikten Ă€r 3 500 kilo, lastvikten 559 kilo, för outrustad basbil. Med den extrautrustning som i Sverige Ă€r standard krymper lastvikten med uppskattningsvis 100 kg â  ÀndĂ„ tillrĂ€ckligt kvar för tvĂ„ resenĂ€rer med sedvanlig packning. Men, garaget Ă€r stort, lĂ€tt att överlasta.
Varmt vintertid
Bilen vÀrms av en 6kw Truma med elpatron, vilket Àr overkill i en sÄ kompakt bodel. Men varför inte, det blir snabbt varmt. Elpatronen Àr guld vÀrd pÄ uppfarten nÀr man vill hÄlla bilen resklar.
UtblÄsen Àr mÄnga och vÀl spridda, det borgar för jÀmn spridning av vÀrmen. En annan vinterfördel Àr att man bara har rutor pÄ bakdörrarna, dessa kan man isolera bort med ett invÀndigt isolertÀcke (eftermarknadsprodukt). Det gör att sovrummet blir helt fritt frÄn kallras och varmare Àn i plÄtisar med rutor pÄ sidorna.
Isoleringen Àr ett styrenskum med slutna celler som inte tar upp vatten i materialet. Samma material som anvÀnds i vanliga husbilar av god kvalitet.
VÀrmen försvinner nÀr man öppnar bÄda bakdörrarna för att skifta gasolflaska. Trist, men knappast mycket att göra Ät. Lika för alla plÄtisar med gasolvÀrme. Spillvattentankens tömningskran sitter exponerad under bilen och kommer frysa vid minusgrader. Varför inte lÀmna den aningen öppen och stÀlla en balja under för att slippa bekymmer?
Jag tycker
Hobby Vantana Àr ingen revolution pÄ plÄtismarknaden. Men, föralldel vÀlbyggd, och har flera omtÀnksamma detaljer som skiljer ut:
- 1: Man kan styra vÀrmaren frÄn den centrala manöverpanelen, men ocksÄ frÄn en panel placerad vid huvudÀndan pÄ sÀngen. Kan lÄta som en petitess men Àr guld vÀrt nÀr man nattetid kan ligga kvar i sÀngen istÀllet för att behöva gÄ upp och sÀnka eller höja vÀrmen i bilen.
- 2: Gott om lÀslampor pÄ arm. Finns bÄde i sittgruppen och sÀngarna.
- 3: Ovanligt gott om utblÄs frÄn vÀrmaren för en jÀmnt spridd vÀrme.
- 4: Indirekt stÀmningsbelysning.
- Â
Ska man klaga pĂ„ nĂ„got â och det ska man om det finns fog för det â sĂ„ Ă€r det sĂ€ngarnas konstruktion som pĂ„minner om plockepinn nĂ€r de ska ut för att ersĂ€ttas av skrymmande last.
Kort och gott: En vÀlutrustad plÄtis med flera omtÀnksamma detaljer till ett konkurrenskraftigt pris.
Fakta
- Modell Hobby Vantana K65
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3MJ 130 hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 559 kg
- L x B x H 636 x 205 x 264 centimeter
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 90 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2
- Antal bÀltade platser 4
- Grundpris 579 900 kronor
- Pris som testad 600 000 kronor
Utrustning testbil
ABS, antispinnsystem, dubbla airbags, klimatanlÀggning, farthÄllare, elspeglar, CD radio, backkamera, GPS (ej monterad pÄ testbil), spis, kylskÄp med frys, eltrappsteg, Truma 6kW luftburen vÀrmare med elpatron, myggnÀt i öppningen vid skjutdörren
Vi gillar
- VĂ€lutrustad
- Gott om lÀslampor
- Rutor i bakdörrarna istÀllet för pÄ sidorna i sovrummet gör det enkelt att isolera bort kallras vintertid.
- Soffan kan breddas
- Rymligt garage
- MÄnga vÀrmarutblÄs
- Rymlig garderob
Â
Vi önskar
- NedfĂ€lld duschbalja â nuvarande Ă€r en snubbelfĂ€lla
- Lampknappar vid respektive lampa
- BÀttre sittdjup i soffan, 40 centimeter rÀcker inte för komfortabelt lÄrstöd.
Â
Vi gillar inte
- Gasolutrymmet
- Brusig taklucka