Meny

.

Eftermontering av AL-KO ALC

AL-KO ALC, den nivĂ„reglerande stötdĂ€mparen som gör underverk för komforten. Än sĂ„ lĂ€nge har den varit förbehĂ„llen fabriksnya husbilar. Nu finns fĂ€rdiga satser för eftermontering. Vi var pĂ„ plats nĂ€r den första monterades.

 

Av Stefan Janeld

 

ALC Ă€r en automatiskt nivĂ„reglerande stötdĂ€mpare. Under gĂ„ng ”pumpar” den sig till rĂ€tt nivĂ„. NĂ€r du lastat bilen sĂ„ att bakĂ€ndan niger behöver du bara köra en kort strĂ€cka för att dĂ€mparen ska fĂ„ bilen i nivĂ„. Nej, inga kĂ€nsliga sensorer eller ömtĂ„lig elektronik svarar för bedriften, allt sker mekaniskt och automatiskt via ett snillrikt system baserat pĂ„ oljehydraulik under gastryck genom att ventiler samverkar för att hĂ„lla bilen i nivĂ„.

En husbil i nivÄ Àr alltid bekvÀmare att fÀrdas i Àn en nedtyngd, vilket Àr lÀtt att förstÄ: en nedtyngd fjÀdring har kortare strÀcka att arbeta pÄ. En bil i nivÄ upptrÀder som den ska pÄ vÀgen, vilket en bil som hasar med bakÀndan knappast gör.

Vi har vid flera tillfÀllen kört bilar med ALC och skillnaden mot standarddÀmparen Àr pÄtaglig.

  • – Stabiliteten ökar. En bil med ALC ”rinner” tryggt genom kurvorna eftersom bilen inte lutar i kurvorna pĂ„ samma vis som med originaldĂ€mparna.
  • – Komforten höjs. Inte bara för att bilen hĂ„ller korrekt nivĂ„ och lĂ„ter fjĂ€drarna arbeta under optimala förhĂ„llanden. Det finns en gaskudde i ALC-dĂ€mparen som filtrerar bort smĂ„ ojĂ€mnheter. Mycket tydligt pĂ„ grusvĂ€g och sönderkörd asfalt.
  • – Nedlastade bakĂ€ndar ger sĂ€mre grepp för drivande framhjul och det pĂ„verkar styrningen negativt. Ju mer överhĂ€ng och ju tyngre last, desto större vinst med ALC.

PÄminner om luftfjÀdring

ALC ger – nĂ€stan – samma komfortvinst som luftfjĂ€dring, men utan att man förlorar stabiliteten i kurvor, en Ă„komma luftfjĂ€dring dras med.

PÄ tvÄaxlade bilar rekommenderar jag ALC framför luftfjÀdring, sÀrskilt om de har ett lÄngt överhÀng.

LuftfjÀdring gör sig bÀst pÄ treaxlade husbilar och tvÄaxlade husbilar med lÄng hjulbas och kort överhÀng.

Redan vid lanseringen 2010 stod det klart att man skulle kunna eftermontera ALC. Tanken var att ha fÀrdiga kit redan efter ett Är, men det gick i stöpet. Varför? Man trodde först det skulle gÄ att bara byta existerande dÀmpare. Men det gav inte önskad effekt. ALC dÀmparen behöver monteras mer upprÀtt. Man var alltsÄ tvungen att ta fram helt nya fÀsten och dessutom montera ALC-dÀmparen bakom axeln.

Att eftermontera ALC tar ungefÀr en halv dag. Bilen gÄr upp ca 18 kilo i vikt. AL-KO kommer utse ett antal verkstÀder som de anser har vad som krÀvs för att göra installationen. Den hÀr installationen gjordes av Bossings Bilservice i Linköping.

Före och efter

Vi tog en tur med husbilen innan dÀmparbytet. Den har AL-KO ACS fjÀderben fram och det mÀrks nÀr man styr in i kurvor eller bromsar. Styrresponsen Àr betydligt kvickare och bilen niger inte vid inbromsning.

Komforten under fÀrd var riktigt bra. Lite för bra nÀstan, varför lÀgga pengar pÄ nya dÀmpare?

Men! Komforten hade sin förklaring i ett mycket lĂ„gt ringtryck i dĂ€cken, blott 3,4 kilo. Ett sĂ„ lĂ„gt tryck gör att dĂ€cken tar rollen som luftfjĂ€dring. BekvĂ€mt, javisst, men inte nĂ„got att rekommendera. DĂ€cken riskerar överhettas och slits onödigt snabbt. Även vĂ€ghĂ„llningen försĂ€mras.

NÀr vi pÄ eftermiddagen Äter tog en tur var ringtrycket justerat till 5 kilo bak och 4 kilo fram. Skillnaden i upplevd komfort var marginell, men inredningen var tystare. Och det vittnar om att ALC dÀmparna filtrerar bort de mindre ojÀmnheterna effektivt.

I kurvorna höll vi högre fart nu Àn pÄ morgonen. Den ökade stabiliteten gör att reptilhjÀrnan hÄller tyst och lÄter gasfoten hÄlla jÀmnt tryck Àven nÀr det svÀnger.

Nu Àr inte tanken att man ska ligga och busköra, det Àr inte vad jag menar. Men det Àr skönt att köra en bil dÀr passagerarna uppskattar att det gÄr stabilt utan krÀngningar.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift