Tillbaka till rötterna
Malibu byggs av Carthago, ett varumÀrke som med sina premiumbilar tagit marknaden med storm de senaste Ären. Men vad inte alla vet Àr att Carthago började sin husbilskarriÀr med att inreda folkabussar. NÀr de nu börjat inreda skÄpbilar Àr de tillbaka pÄ mammas gata.
Â
Text och foto Stefan Janeld
Â
Varför skapa ett nytt varumĂ€rke bara för att inreda skĂ„pbilar â plĂ„tisar ânĂ€r man redan har ett av branschens starkaste varumĂ€rken?
Svaret Ă€r enkelt. Man vill ha en lĂ„gprisprodukt i sitt utbud, eller Ă„tminstone en produkt som inte behöver vara lika pĂ„kostad som sina premiumbilar. Redan för tre Ă„r sedan, nĂ€r vi först hörde talas om Malibu, stod det klart att man planerade en hel serie husbilar under varumĂ€rket â plĂ„tisar och panelbyggda husbilar. Man startade med plĂ„tisarna för att det Ă€r ett snabbt vĂ€xande segment och ligger Carthago nĂ€ra hjĂ€rtat.
Gjort succé i hemlandet
Att Malibu inte Àr i nivÄ med Carthagos kvalité vittnar husvagnsrutorna om, den simpla drÀnkbara vattenpumpen, en madrasslösning i fem olika delar i en vanlig tvÀrstÀlld dubbelbÀdd och sist men inte minst avsaknaden av lÀslampor pÄ arm.
Arvet frÄn Carthago finns dÀr ÀndÄ: en klurighet och omsorg kring vitala funktioner som kÀnns igen frÄn moderfabrikatet. NÄgra exempel:
- – Badrummet Ă€r litet men Ă€ndĂ„ ett av de rymligaste.
- – Ombord finns en kĂ€nsla av kvalitet i allt man tar i.
- – Under fĂ€rd Ă€r det den absolut tystaste plĂ„tis vi kört.
- – Taket Ă€r klĂ€tt i textil, likasĂ„ sidovĂ€ggarna i sovrummet. Ombonat? SĂ„ det förslĂ„r!
- – Textilierna kĂ€nns pĂ„kostade, de kommer behĂ„lla frĂ€schören lĂ€nge.
- – Att tĂ€cklocken i diskhon ligger med presspass och Ă€r knĂ€pptysta vittnar om omsorg för detaljer.
- Â
Fler Àn jag har sett Malibus kvaliteter. à rets produktion har varit slut sedan lÀnge. De svenska handlare som köpte en demobil för att testa intresset i Sverige fÄr vÀnta till i höst pÄ leverans av fler bilar.
Tyst fÀrd
Motorn Àr den 148 hÀstkrafter starka versionen av Fiats 2,3 liters motor. LÄdan Àr manuell, en vÀxel bak och sex fram. Motorn passar bilen som hand i handsken. Att vÀlja trelitersmotorn Àr att göra sig en otjÀnst. Den Àr inte bara dyrare, den ger mer vikt pÄ framaxeln och det gynnar inte köregenskaperna.
PÄ en krokig vÀg söder om Stockholm rattar jag Malibun genom kurvorna som vore den en vÀlbalanserad personbil. NÀr jag svÀnger ut pÄ motorvÀgen och trycker pÄ slÄs jag av tystnaden. Möblerna Àr helt tysta, inte ett gnek eller rassel förnims. VÀgljudet finns dÀr men inte vÀrre Àn i vilken modern personbil som helst. Motorn gör sig pÄmind under acceleration, men inte i jÀmn fart; kan det vara sÄ att man lagt in extra isolering?
Det som Àr mest slÄende Àr avsaknaden av vindbrus. PlÄtisarnas stora taklucka över sittgruppen ventilerar Àven stÀngd (ett mÄste för att bli godkÀnda). Det innebÀr att luckan vÀsnas mer eller mindre i motorvÀgsfart. Malibu har valt en taklucka med vev. Den förmÄr spÀnna fast luckan hÄrdare Àn vad de lite simplare luckorna som hÄlls stÀngda med plastbygel klarar av. Och det drar ned ljudet till en behaglig nivÄ Àven i motorvÀgsfart.
SĂ€kerhetsmĂ€ssigt har testbilen det man nĂ„dens Ă„r 2015 har rĂ€tt att krĂ€va â ABS, antispinn, antisladd, hillholder och dubbla airbags.
För en komfortabel fÀrd finns automatisk klimatanlÀggning, farthÄllare, elspeglar, elhissar och ett centrallÄs. Men ingen stereo, kunden fÄr hÀr vÀlja nivÄ pÄ underhÄlningen sjÀlv.
Gott om plats för packning
Den lÄga dubbelsÀngen Àr lÀtt att komma i och ur, men det begrÀnsar ocksÄ utrymmet under den. IstÀllet för tvÄ elva-kilos gasflaskor ryms blott tvÄ sex-kilos.
Att âgaragetâ under sĂ€ngen blir lĂ€gre i takhöjd Ă€r lĂ€tt att leva med, dels Ă€r höga garage svĂ„ra att utnyttja, dels kan man vid behov fĂ€lla upp sĂ€ngarna och fĂ„ in möbelpaketet frĂ„n Ikea utan bekymmer.
Den lÄga sÀngen ger plats för en rejÀl garderob i sÀngens fotÀnda, försedd med hyllplan rymmer den en hel del. Ovanför kylskÄpet finns ytterligare en, dÀr hÀnger man med fördel klÀder. Under soffan har vi en rymlig lÄda och i köket ytterligare tre. Som helhet har bilen bÀttre stuvmöjligheter Àn de flesta plÄtisar med liknande planlösning.
Trots den gedigna kÀnslan ombord Àr bilen en lÀttviktare, i körklart skick vÀger den in pÄ 2 765 kilo. Eftersom testbilen har den högre totalvikten, 3 500 kilo (istÀllet för standard 3 300 kilo), hamnar lastvikten pÄ 700 kilo. Inte illa. Den som behöver mer bestÀller maxichassi och fÄr 1,2 tons lastvikt.
Vinterduglig?
VÀrmaren Àr en 4kw Truma Combi. Den klarar utan vidare att hÄlla vÀrmen och sprida den jÀmnt Àven i strÀng kyla tack vare tillrÀckligt mÄnga och vettigt placerade utblÄs. Vattentanken har sin boning under huvudÀndan i sÀngen, varmt och gott. Spillvattentanken hÀnger under bilen, isolerad men till synes inte uppvÀrmd. Tömningen till spillvattentanken Àr placerad innanför isoleringen, vilket Àr bra.
En detalj man inte utan vidare tÀnker pÄ, men som gör stor skillnad vintertid, Àr att sovrummet saknar sidofönster. Det Àr dÀr kallraset Àr som svÄrast att stoppa. Malibus tvÄ fönster i bakdörrarna isoleras lÀtt med ett invÀndigt isolertÀcke, finns som tillbehör. Att sovrummets sidovÀggar Àr textilklÀdda höjer komforten ytterligare. Ett utvÀndigt tÀcke till förarhytten bör ocksÄ införskaffas, Àven det finns pÄ tillvalslistan. Som helhet Àr Malibu 600 DB2 Low en duglig vinterboning med ett frÄgetecken kring spillvattentankens funktion.
Jag tycker
Malibu har onekligen attraktionskraft. Den lÄga bÀdden lockar svÄrt. Köket Àr vÀlplanerat med sina flexibla avstÀllningsytor och rymliga lÄdor. Badrummet var jag skeptisk till nÀr jag sÄg prototypen, men nu verkar det blivit ordning pÄ mekanismen och min skepsis Àr bortblÄst. Jag vet ingen plÄtis med rymligare dusch.
De smÄ gasolflaskorna bekymrar mig. Varför inte bestÀlla Trumas dieselvÀrmare och den större 120 liters dieseltanken? VÀrmaren finns inte pÄ tillvalslistan, men borde gÄ att fÄ. Med dieselvÀrmare rÀcker de tvÄ smÄ gasolflaskorna riktigt lÀnge, de ska ju bara ge energi till kylskÄp och matlagning.
För de som söker en kompakt plÄtis med gott om stuvutrymmen, hög kvalitetskÀnsla och en sÀng som Àr bekvÀmt lÄg ligger Malibu 600 DB2 Low bra till. Visst kostar den lite mer Àn konkurrenterna, men man fÄr en hel del för slantarna.
Fakta
- Modell Malibu 600 DB2 Low
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat Ducato
- Motor 2,3MJ 148 hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 300 kilo / 3 500 kilo
- Max last 535 kilo / 735 kilo (avser basutrustad bil)
- L x B x H 599 x 205 x 259 centimeter
- BrÀnsletank 120 liter (90 liter standard)
- Vattentank 80 liter
- GrÄvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Antal bÀddar 2 + 1
- Antal bÀltade platser 4
- Pris som testad 635 000 kronor
- www.malibu-carthago.com
- Vi lÄnade bilen av Caravanhallen i Haninge
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, antispinnsystem Traction+ med hillholder, antisladdsystem, markis, elhissar, elspeglar, automatisk klimatanlÀggning, farthÄllare, centrallÄs, luftburen vÀrme, myggnÀt skjutdörr, eltrappsteg, kyl med frysfack, spis
Â
Vi gillar
- Tyst fÀrd
- Den lÄga sÀngen
- Hög kvalitetskÀnsla
- Ombonad med dÀmpad ljudatmosfÀr
- Bra kök för biltypen
- Mer förvaring Àn vanligt
- Rymligt badrum
Â
Vi önskar
- DieselvÀrmare
- Att baksÀtet gick att bredda
- Ramförsedda fönster
- BÀttre lösning pÄ bÀddning av sittgruppen
Â
Vi gillar inte
- Onödigt tillkrÄnglad lösning för att stuva undan sÀngen nÀr man vill frakta skrymmande prylar.