Välkomna till del 2 i serien om bra husbilar under en halv miljon. Denna gång tipsar vi om helintegrerade. Det finns dock ett krux, mer om det nedan.
Av Stefan Janeld
Målet var att det skulle vara 10 helintegrerade modeller under 500 000 kronor, från 2007 eller senare i denna artikel. Precis som i artikeln där jag tipsar om bra halvintegrerade modeller. Men bilarna jag känner mig trygg att rekommendera är dyrare. Därför har taket höjts till 700 000 kronor. Vilket är logiskt då helintegrerade husbilar kostar mer än halvintegrerade även som nya. Men titeln blir tyvärr missvisande.
I kommande två artiklar i serien listar jag alkovbilar och inredda skåpbilar. Där klarar vi att hålla oss inom 500 000 kronor. Dock svårare att hitta 10 modeller då inredda skåpbilar inte varit populära så länge och många tillverkare har slutat bygga alkovbilar sedan många år.
Även ännu äldre modeller kan vara bra köp
Idag är det vanligt med prispressade helintegrerade husbilar. Men för femton år sedan var helintegrerade husbilar alltid premiumprodukter. Påkostade, välutrustade. Det var först för 10-15 år sedan som det började dyka upp lite billigare helintegrerade.
Därför kan det vara idé att titta på äldre modeller än de vi tar upp i denna artikel. Husbilar byggda mellan 2002 och 2006 har elektronisk insprutning och kan därmed chiptrimmas/optimeras. Då får man en husbil som känns piggare och mer modern. Den vanligaste motorn är Fiats 127 hk motor, den blir riktigt trevlig att köra om man chiptrimmar/optimerar.
147 hk motorn är inte lika vanlig. Men hittar du en bil med den motorn är det ett bra val. Särskilt om du väljer att chiptrimma/optimera den.
Kontrollera noga
Med begagnade husbilar är det alltid viktigt med funktionskontroll, fuktmätning, servicehistorik och att man provkör med sinnena på helspänn. Extra så med så här pass gamla begagnade husbilar.
Det fina med äldre helintegrerade husbilar är att de som regel är mycket välbyggda och klarat åren bra. De var som sagt premiummodeller när de lanserades. En nackdel med denna kvalitet är att den väger, det är få modeller som har god lastvikt vid 3,5 tons totalvikt.
Läs våra köpguider för detaljerad information som hjälper dig i köpet.
Ett gott råd är att inte köpa av en privatperson. Inte för att de luras eller säljer sämre husbilar. Men du har inte samma skydd som när du köper av en handlare. Konsumentköplagen är en god vän när något händer.
Urvalskriterierna
För att en husbil ska kvala in i denna artikel ska det vara en bil vi känner väl och kan rekommendera. Den ska vara från 2007 eller senare och vara en relativt vanlig modell som dyker upp på begagnatmarknaden med jämna mellanrum.
Som nämndes i ingressen har jag tvingats tulla lite på prisnivån. Det var helt enkelt inte möjligt att finna 10 modeller under en halv miljon som jag tycker jag kan rekommendera.
Rubriken, modellnamnet, är en länk till test av modellen, klicka om du vill ha mer information. Vi har sorterat i bokstavsordning.
En helintegrerad husbilsserie som gått lite under radarn. Den var relativt kortlivad så den hann kanske inte göra något större avtryck. Men den är en mycket kompetent husbil som bjuder en mycket komfortabel färd. Drivlina från Renault och chassi från AL-KO är en lyckad kombination som förtjänade att leva vidare. Men den var nog lite för exklusiv för att passa in i dåtidens Adria sortiment.
Då den baseras på Renault tillåter vi att den är med i denna artikel även då den lanserades före 2007. Helt enkelt för att Renault var tidigare ute med commonrail teknik i sina motorer än Fiat.
- Starka sidor
- Vägegenskaperna
- Utsikten från sittgruppen
- Svaga sidor
- Exteriördesignen har inte åldrats väl
Detta är en riktig kompetent och lyxig husbil med vattenburen värme, dubbelgolv och träfri bodelskonstruktion. Runt 2007-2009 var den Carthagos populäraste modellserie. När de billigare C-Line och senare C-Tourer lanserades tog de över försäljningen. Men E-Line är den mer påkostade modellserien. Du hittar bra exemplar med 13-15 år på nacken under 700 000 kronor. Kan låta gammalt. Men byggkvaliteten är så hög att de klarat åren väl så länge ägaren tyckt om sin husbil.
- Starka sidor
- Vinterdugligheten
- Byggkvaliteten
- Körkänslan
- Svaga sidor
- Rejäla nivåskillnader i bodelsgolvet
- Svajiga backspeglar på äldre exemplar
En toppmodell i Dethleffs modellutbud för femton år sedan. Välbyggda och ofta välutrustade. Med dubbelgolv och vattenburen värme är det en kompetent åretrunthusbil. Det finns exemplar med luftburen värme, det är okej i kortare tvåaxlade versioner. Men de längre, treaxlade, har svårt att få värmen att sprida sig jämnt i bodelen.
De som importerades reguljärt till Sverige har isolering med slutna celler. Medan de som byggdes för att säljas på andra marknader har frigolit i väggarna. Så det är värt att kontrollera bilens historik innan du slår till.
- Starka sidor
- Vinterdugligheten
- Köket
- Svaga sidor
- Modeller 2007-2010 har skymd sikt från förarplatsen pga snyggt designade sidofönster
Detta är en mycket speciell husbilsmodell. Den liknar ingen annan som byggts före eller efter. Ta bara en sån sak som att man elektriskt måste hissa framstolarna för att komma i nivå med bodelen.
Vid en första anblick kan man bli avskräckt. Inte minst för att det är många steg för att ta sig upp till bodelen. Men ge bilen en chans. Du kommer finna att den har ett av de rymligaste dubbelgolven som någonsin förärats en husbil. På vägen går den med komfort och pondus. Kvaliteten är på toppnivå. Som långfärdsbil eller till och med permanent bostad är den svårslagen. Vi testade i740 så det är modellen vi känner bäst, men du kan även titta på i840/i850.
- Starka sidor
- Byggkvaliteten
- Garage och dubbelgolv
- Vinterkomfort
- Svaga sidor
- Lång invändig trappa
- Fladdriga backspeglar
En mycket populär modellserie som det finns gott om i olika planlösningar. Kvaliteten är hög. Bilarna är byggda med reglar i aluminium i vilka inredningen skruvas. Rymliga dubbelgolv och massor av kluriga lösningar.
Om du tycker dryga åtta meter husbil är för stort kan du titta på 790 och 740 modellerna. Samma kompetens och klurighet i mindre förpackning.
- Starka sidor
- Hög kvalitet
- Gott om praktiska lösningar
- Hög komfort, både på vägen och ställplatsen
- Svaga sidor
- En distanserad körkänsla, man sitter långt in i bilen och har dålig sikt i bilens närområde.
Det hade såklart varit mer logiskt att ta med Hymers klassiska B-Klass i denna artikel. Det är en ikonisk husbilsserie med kvalitet och kompetens i toppklass. Men jag har ett särskilt öga till helintegrerade Exsis. Dels för att den överraskade mig på ett positivt vis när jag testade den första gången och dels för att den smyger lite under radarn och inte ligger lika högt i pris som B-Klass.
Den saknar förvisso det rymliga dubbelgolvet men det vägs upp av en god lastvikt redan vid 3 500 kg totalvikt och en körkänsla i toppklass.
- Starka sidor
- God åkkomfort
- Bra med golvyta
- Hög kvalitet
- Svaga sidor
- Nivåskillnader i golvet
- Kan vara svår att hitta begagnad
För tio år sedan var LMC Hymer Gruppens experimentverkstad när det gällde lättviktsmaterial. De helintegrerade Liberty bilarna var lägre än de flesta konkurrenterna. De var dessutom lättare vilket gynnar lastvikten. Som standard hade de AL-KO:s nivåreglerande dämpare på bakaxeln. Sammantaget ger detta en husbil med mycket trevliga vägegenskaper, bland de bästa vi testat. Att bilarna är välbyggda gör inte saken sämre.
Såldes en tid även under Solifers varumärke, de är precis lika bra.
- Starka sidor
- Vägegenskaperna
- Värmesystemet
- Byggkvaliteten
- Svaga sidor
- Lågt i tak för de som sover i taksängen fram
- Vissa planlösningar känns lite övermöblerade
Såldes som välutrustad kampanjmodell och var under ett par år en stor succé. Man kan säga att det var modellen som grundlade Pilotes succé i Sverige. Finns med långbäddar eller queensbed i sovrummet. Heavy chassi var standard så lastvikten är god, cirka ett ton.
Med tanke på hur många som såldes är det förvånansvärt få som hittar ut på begagnatmarknaden. Nöjda ägare?
- Starka sidor
- Välutrustad
- God lastvikt
- Svaga sidor
- Inte det bästa värmesystemet
90df serien baseras på Fiat och har ett rymligt dubbelgolv. D=dubbelgolv, F=Fiat.
Serien såldes med god utrustningsnivå som standard. Rapido har aldrig varit ett fabrikat som sysslat med lockpriser i form av nakna husbilar där man måste kryssa en massa i tillvalslistan för att få en duglig husbil. Finns i treaxlat utförande, då heter den 10 000 vilken kan få en att tro att det är en högre serie, men den är i samma kvalitet och kompetensnivå.
Modellserien var populär i många år och det finns relativt gott om exemplar på marknaden.
- Starka sidor
- Bra med stuvutrymmen
- Vinterduglig
- Svaga sidor
- De djupt infällda lyktorna i fronten samlar smuts och slask vintertid
Baserad på Mercedes med bakhjulsdrift är detta en bil som tar sig fram även på hal vinterväg. Kan vara nog så viktigt.
Att köra denna husbil är mycket trevligt. Att Mercedes uppdaterade sin förarmiljö så pass tidigt känns nästan onödigt. Särskilt med tanke på att Citroën ännu lever med samma förarmiljö som de lanserade 2006.
- Starka sidor
- Bekväm färd
- Svaga sidor
- Låg lastvikt, så pass att bilen är att betrakta som en tvåpersonersbil.