Milslukare av rang
För elva år sedan körde jag denna bils systerbil i ett nybilstest. Då gav jag den lovord för körupplevelsen och att den var mer praktisk än flärdfull. Gäller detta fortfarande eller har den körts ifrån av dagens husbilar?
Text och foto Stefan Janeld
Dethleffs Esprit är en av märkets högre serier. AL-KO chassi, dubbelgolv med plats för såväl teknik som packning. På denna tid gjorde man en viktig skillnad på bilar med vattenburen värme från Alde och luftburen från Truma. De med Truma hade frigolit i väggarna, de med Alde förärades isolering med slutna celler. Något att tänka på när du letar efter en äldre Esprit.
Om du väljer en så här pass stor husbil är det värt att satsa på en med Alde värme även av ett annat skäl. En Truma värmare bör ha max åtta meter värmeslang i hela systemet. I en husbil på över åtta meter är det inte möjligt att klara sig på så lite slang. Luften kommer kylas av mer än önskvärt och även tappa fart på sin väg ut i bilen. Så vet du med dig att du kommer vilja använda bilen även när Kung Bore regerar bör du välja ett exemplar med vattenburet system.
Denna version av Esprit såldes från 2007 till 2010. Priset 2008, när denna bil såldes, var ca 1 350 000 kronor beroende på utrustingsnivå. Detta exemplar är väldigt välutrustat med bland annat bodels-AC placerad i dubbelgolvet, modern multimedia, solpanel och hjälpluftfjädring på bakaxeln.
Tur det finns farthållare
Detta är en stor husbil, över åtta meter lång. Att manövrera den i trång miljö är en utmaning. Även om bra backspeglar i kombination med backkamera ger god koll.
Det är på motorvägen bilen briljerar. Den går som på räls!
Det var rejält blåsigt när vi körde mellan Stockholm och Nynäshamn. Först med i princip tomma luftbälgar bak och sedan med 2 kg tryck i dem. Redan utan bälgarna aktiverade var det en trevlig färd. Med bälgarna uppumpade blev färden ännu stabilare, utan att komforten blev lidande. Jag aktiverade farthållaren av ren självbevarelsedrift för jag var på väg över 120 km/h utan att jag märkte det.
Förutom att chassit maskerade farten gjorde även ljudet det. Fast inte som man tror. Ty redan i beskedlig fart, ca 80 km/h, är det en ganska ljudlig färd. Motorn är hela tiden närvarande och faktiskt lite störande. Eftersom det är bullrigt redan i relativt låg fart märker man inte att ljudet ökar när man kör fortare. Här kan den händige göra stor förbättring med extra ljudisolering mellan hytt och motorrum.
En sak som blir tydlig i denna bil är hur bra 3,0 liters motorn var. Det är en helt annan sak att köra denna än dagens 2,3 liters motor. Trots att specifikationerna på dagens motor överstiger denna. Det är sant som jänkarna säger – ”there is no substitute for cubic inches”.
Lådan är manuell och inte helt lättjobbad. Att få i ettans växel är en brottningsmatch. Nu är detta en simpel justeringssak och inget som ska avskräcka från köp. Man ska spänna en vajer ett snäpp, det är allt. Idag hade en bil av denna kaliber haft automatlåda.
Det är lite annat i hytten jag saknar jämfört med dagens husbilar – det saknas antisladdsystem, airbag finns endast till föraren och antisladdsystemet är det enklare ASR systemet istället för det effektivare Traction+ som de flesta av dagens husbilar är utrustade med. Inte heller finns start-i-backe-hjälp eller Hill Descent Control som krypkör nerför hala backar. Men en modern multimedia anläggning har eftermonterats, inklusive backkamera.
Gott om plats till prylar
Med fem tons totalvikt räknar man med en god lastvikt. Enligt registreringsbeviset får du lasta in 790 kg, exklusive extrautrustning. Och plats finns. Med ett rymligt dubbelgolv att husera tankar, teknik och bodelens AC anläggning blir det gott om plats i bodelen för packning. I överskåp, under soffan, i den rejält tilltagna dubbelgarderoben.
Sånt man inte vill ha inomhus får ledigt plats i garaget eller i det stora, genomgående, utrymmet i dubbelgolvet.
Klarar vinter
Som jag skrev tidigare har Esprit med vattenburen värme isolering med slutna celler i väggarna. De isolerar bättre än frigolit. Allt som kan frysa har sin plats i det uppvärmda dubbelgolvet.
Bakom möblerna, runt säng och soffor stiger varm luft och jagar väck eventuella kallras.
Luftspalter finns det även in bakom överskåpen så att varm luft kan cirkulera. Skåpen har en bakre vägg som förhindrar att man blockerar luftspalten med prylarna man har i överskåpen.
Aldevärmen är dragen ända fram till förarplatsen, men inte till framrutan.
På det hela taget är detta en husbil som klarar en normal svensk vinter. Men att kalla den för vinterbil är att ta i. För detta skulle man behöva komplettera med isolertäcke fram och önskvärt vore även värmegolv i förarhytten. Saker man kan komplettera med i efterhand.
Jag tycker
När jag testade långbäddarsversionen av denna bil för elva år sedan kritiserade jag den snålt tilltagna sittgruppen och tipsade om att med tvärbädd fick man en stor dinette. Faktiskt ansåg vi att långbäddarsbilen var att betrakta som en ren tvåpersonersbil p.g.a. det lilla bordet i dinetten som inte rymde fyra kuvert.
Nu när jag tittar närmare på just versionen med tvärbädd kan jag bara bekräfta vad jag sade för elva år sedan. Med tvärbädd får du en rymlig sittgrupp och husbilen blir komfortabel för fyra personer.
Det enda du försakar jämfört med en modern husbil är säkerhetsutrustning – dubbla airbags, antisladd, effektivt antispinnsystem – och ett dåligt ljudisolerat motorrum. I gengäld får du en bättre motor än vad dagens Fiat baserade husbilar kan erbjuda. Låt vara att den är i Euro 4 och inte välkommen i alla miljözoner.
Efter tolv år har bilen en del slitage. Det märks att garaget är välanvänt, taksängens främre draperi har lossnat på en punkt och hänger lite, en del beslag har förlorat sin känsla, fönstren är repiga och dekalerna har farit illa. Men snickerierna har klarat åren bra, det gnekar minimalt från bodelen under färd, vittnar om god kvalitet. Även VVS installationerna är rejält gjorda och har många år kvar.
Även om husbilar utvecklats en hel del sedan 2008 är denna modell i allt väsentligt på par med dagens husbilar. Men till en trevligare prislapp. Att få denna boendekomfort, väghållning, utrustningsnivå och kvalitet för drygt 600 000 kronor är väldigt prisvärt. En årlig skatt på blott 5 642 kronor gör totalekonomin ännu attraktivare.
Håller ännu
Motorn
Vägegenskaperna
Köket
Sittgruppen
Gott om stuv
Stora sängar
Vattenburen värme
Hopplöst ute
Högt motorljud
Saknar ESP
Bara en airbag
Manuell låda
Fakta
- Modell Dethleffs Esprit i7870
- Årsmodell 2008
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 3,0 MJ 156 hk
- Vridmoment 400 Nm
- Växellåda 6 växlad manuell
- Totalvikt 5 000 kg
- Max last 790 kg
- L x B x H 838 x 233 x 293 cm
- Invändig höjd 196 cm
- Bränsletank 80 liter (osäker uppgift)
- Vattentank 164 liter
- Gråvattentank 156 liter
- Toatank 17 liter
- Pris: 624 900 kr
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge,
Utrustning testbil
ABS, antispinn, farthållare, elspeglar, backkamera, infotainment system, kylskåp med separat frys, ugn, spis med 3 gasolbrännare, Alde vattenburen värme, Bodels-AC, luftfjädring bakaxlar, solcellspanel
Vill du läsa mer om Dethleffs? Klicka här!