Meny

.

Rapido 997M från 2007, begagnattest

För två som vill färdas i komfort

En av Rapidos stora nyheter inför säsongen 2020 är deras modeller baserade på Mercedes. Men det är inte första gången Rapido bygger husbilar på Mercedes chassi. Denna bil från 2007 står på ett 3,5 tons Mercedes Sprinter chassi.

På sin tid var den en av Rapidos exklusivaste modeller, idag är den något av ett begagnatfynd.

Text och foto Stefan Janeld

Rapido har en lång historia av att bygga husbilar på Mercedes Sprinter, redan vid millennieskiftet hade de modeller både under Rapidos varumärke och deras, numera nedlagda, prestigefabrikat Esterel.

2006 lanserade Mercedes en kraftigt moderniserad Sprinter. Flera tillverkare tog fram modeller som man trodde skulle bli succéer nu när de var så trevliga att köra, så även Rapido. 2007 började husbilar på detta chassi levereras. Men någon större succé blev det inte. Mercedes-baserade husbilar förblev en nischprodukt.

Bakhjulsdriften är lockande vintertid, bilen tar sig fram bra med tyngden över drivhjulen.

Men bakhjulsdriften tar också plats under bilen. Vilket försvårar att bygga dubbelgolv och det hämmar vinterkomforten.

Många av bilarna hade tvillinghjul bak, dessa är svajiga på vägen då fjädringen är centrerad nära bakaxelklumpen. Chassiet är designat att bära en centralt placerad last, tvärtemot var husbilen har sin tyngd.

Bakhjulsdriften är tung, lastvikten blir lägre än på framhjulsdrivna husbilar.

Till sist kostar ett Mercedes chassi mer. En prisskillnad som var svår att motivera på grund av ovanstående nackdelar.

2015 slutade Rapido bygga husbilar på Mercedes. Men, 2020, tog man som sagt upp chassiet igen, i framhjulsdriven version.

Med allt ovanstående i åtanke kanske du tappat intresset och slutar läsa redan nu. Gör inte det! Det finns en hel del positiva saker med denna bil som gör att den är lite av ett begagnatfynd.

Härlig att köra

Jag sitter bekvämt i den skinnklädda kaptenstolen. Ratten är lite för låg för att det ska kännas optimalt, jag hade velat kunna vinkla upp den ytterligare 4-5 cm.

När jag lägger i Drive på automatlådan och ger gas skjuter bilen fart utan knot. Accelerationen är helt linjär, utan att växlingarna känns. När jag når 90 km/h snurrar motorn på 2 200 varv, många gånger är det en ganska surrig färd i Mercedes pga det höga varvtalet. Men i denna bil är motorljudet är väl bortisolerat. Det enda som stör under färden är vägljudet som letar sig in genom den invändiga trappan vid bodeldörren.

På de vindlande småvägarna utanför Västerås är det en fröjd att köra bilen. Den är välbalanserad och kränger minimalt i kurvorna. Det sitter en rejäl krängningshämmare under bilen, vilket förklarar stabiliteten. Eftersom bilen byggs på ett 3,5 tons chassi med enkelhjul på bakaxeln är fjädrarna längre ut än på bilar med tvillinghjul, det gör också sitt till för stabiliteten.

Trots att jag sitter långt in i bilen är det enkelt att placera bilen på vägen. Hastigheten varierar mellan 40 km/h och 90 km/h. Lådan växlar omärkbart och det finns alltid nog med kraft för att hänga med i trafikrytmen.

Kort sagt är bilen väldigt lättkörd.

Låg lastvikt

Ett rymligt garage, mängder av överskåp och en stor garderob räcker gott för att få med sig det man behöver. På toaletten slås någon form av inofficiellt rekord i skåpsutrymme och även köket har gott om plats för torrvaror och utensilier.

Bilen är registrerad med en totalvikt på 3 500 kg. Men det är en ganska tung husbil, tjänstevikten är 3 230 kg. Dels för att den är bakhjulsdriven, men också för att det är en premiumbil med gedigna möbler, rejäla beslag och en hel del utrustning.

Lastvikten är blott 270 kg. Det gör att den är godkänd för två passagerare plus förare, inte de tre passagerare som det finns bälten till.

Även om man är två personer blir det att packa med omsorg för att inte överlasta bilen.

Vinterisolerad

Med bakhjulsdrift tar sig bilen fram bättre än framhjulsdrivna husbilar. Tyngden över drivhjulen betyder mycket för framkomligheten, särskilt i uppförsbackar där trycket på drivhjulen ökar ju brantare backen är.

Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd, inklusive tömningskranen.

Värmaren är en luftburen Truma Trumatic 6EH. Det finns extra värmefläkt under passagerarstolen i förarhytten för att kompensera för kallras från de stora rutorna och även det som drar in via pedalstället.

Man kan tycka att en bil av denna dignitet borde ha vattenburen värme, men ett vattenburet system väger ca 40 kg mer än ett luftburet och lastvikten är redan låg.

Det finns fästen för utvändigt vintertäcke över förarhytten.

Så långt är allt väl anpassat för vinter. Men det saknas luftspalter bakom möblerna och in i överskåpen. Risk för kallras och kondens.

Golvet är enkelt och saknar värme. Man kommer inte frysa ombord. Men det kan krävas tofflor för att inte bli kall om fötterna.

Jag tycker


Det är imponerande hur väl bilen klarat åren. Inget ombord skvallrar om att det är en tretton år gammal husbil. Möblerna är fräscha och alla beslag lika spänstiga som då bilen var ny. Ett gott betyg åt Rapidos kvalitet.


Drivlinan håller jämna steg med de bästa drivlinorna idag. Det är en Euro 4 motor, så miljömässigt ligger den lite efter. Men det gör alla motorer från 2007.


Dagens helintegrerade husbilar byggda på Mercedes är oftast framhjulsdrivna. Det betyder att de är lättare, har möjlighet till dubbelgolv. Men tar sig inte fram lika bra på vinterväg. Vad som är att föredra är upp till användarens behov.

För ett resande par som drar söderöver vintertid, eller ställer undan bilen höst till vår, är Rapido 997M lite av ett fynd. Att få denna kvalitet och kompetens för en halv miljon är lockande.

Planlösningen är inte den populäraste. Få vill sova på tvären längst bak. Men vill man ha en bil som inte är allt för lång är tvärbädden en bra lösning. Du får ett garage och en stor umgängesfrämjande sittgrupp utan att det blir trångt ombord. Om det skulle vara långbäddar i bilen skulle dinetten krympa rejält, eller så skulle man tvingas ha ett badrum med dusch och toa i ett och samma utrymme.

Eftersom bilen lämpar sig bäst för två personer kan en sova i taksängen fram och den andra i sängen bak. Var sin stor och bekväm säng. Inte illa. Eller hur?

Håller än

  • Drivlinan
  • Köregenskaperna
  • Byggkvaliteten
  • Sittgruppen
  • Gasolutrymmet

Hopplöst ute

  • Halogenlampor istället för LED
  • Lastvikten
  • Framstolarna kan inte snurras helt bakåt

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antispinn, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås inklusive bodelsdörr, CD radio, backkamera, GPS, kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, ugn, Truma Trumatic 6kw luftburen värme med elpatron, uppvärmd isolerad spillvattentank, TV

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift