MÄnga hade nog vÀntat sig en helt ny Ducato, men sÄ blir det inte. Det blir Ànnu ett lyft. Och jag tror jag vet varför.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Husbilsbasen ânumero unoâ Ă€r nu inne pĂ„ sin femtioelfte facelift sedan 2006 dĂ„ den sĂ„g dagens ljus. Under Ă„ren har den blivit lĂ€ttare, snĂ„lare, fĂ„tt en fantastisk automatlĂ„da, en ny motorgeneration och ny förarmiljö. Det Ă€r nog de tvĂ„ sistnĂ€mnda sistnĂ€mnda punkterna som Ă€r förklaringen till att man inte helt gör om Ducato Ă€nnu. Ty Ducato Ă€r en del i en familj av varumĂ€rken. CitroĂ«n, Peugeot, Opel och Toyota. De fick inte ta del av Ducatos förra lyft av interiör och drivlina. De ligger sĂ„ att sĂ€ga efter.
Nu vill moderbolaget, Stellantis, att de olika fabrikaten ska dela mer teknik Ă€n de redan gör.  Vi kan förvĂ€nta oss likadana förarmiljöer och samma drivlinor. Ăven prisskillnaden mellan fabrikaten kommer suddas ut.
Â
Ducato 2024 facelift i korthet
- – E-Ducato fĂ„r 30% lĂ€ngre rĂ€ckvidd tack vare ett nytt 110 kWh batteri. RĂ€ckvidden Ă€r nu 42 mil. Kanske vi fĂ„r se elektriska plĂ„tisar pĂ„ höstens mĂ€ssor?
- Â
- – Effektivare snabbladdning av E-Ducato.
- Â
- – BĂ€ttre aerodynamik ska enligt Fiat minska brĂ€nsleförbrukningen med upp till 9%.
- Â
- – 160 hk motorn utgĂ„r.
- Â
- – Ny 8-vĂ€xlad automatlĂ„da till 140 hk och 180 hk motorerna som ska vara 5% snĂ„lare.
- Â
- – 120 hk motorn finns fortsatt bara med 6 vĂ€xlad manuell.
- Â
- – 180 hk motorn fĂ„r hela 450 Nm vridmoment i kombination med automat.
- Â
- – Totalt 21 olika förarassistenssystem som möjliggör delvis körautonomi (styra, accelerera, bromsa) Standard Ă€r följande system: Auto nödbroms med cykel och fotgĂ€ngardetektor, filhĂ„llningsassistent, lĂ€sa hastighetsskyltar, hastighetsbegrĂ€nsare, trötthetsdetektor, förbĂ€ttrad ESP, sidvindsassistent.
- Â
- – 5â eller 10â multimediadisplay, 7â utgĂ„r.
- Â
- – Digital 8,9â backspegel Ă„terinförs som tillval.
- Â
- – Full LED strĂ„lkastare standard till E-Ducato, tillval till övriga. IngĂ„r i flera olika utrustningspaket.
- Â
- – E-Ducato fĂ„r âEasy entry & goâ nyckelfritt system som standard, tillval pĂ„ övriga Ducato.
- Â
- – E-Ducato fĂ„r elektrisk parkeringsbroms som standard, tillval pĂ„ övriga Ducato.
- Â
- – TPMS blir standard pĂ„ alla modeller.
- Â
Ăn sĂ„ lĂ€nge har vi bara sett pressmaterialet. Förhoppningsvis kan vi snart sitta bakom ratten och se vad som skiljer i körupplevelse.
NÀr vi kan förvÀnta oss husbilar i handeln av den lyfta modellen framgÄr inte av materialet.