Meny

.

Nytt lyft – Fiat Ducato 2024

MÄnga hade nog vÀntat sig en helt ny Ducato, men sÄ blir det inte. Det blir Ànnu ett lyft. Och jag tror jag vet varför.

 

Av Stefan Janeld

 

Husbilsbasen ”numero uno” Ă€r nu inne pĂ„ sin femtioelfte facelift sedan 2006 dĂ„ den sĂ„g dagens ljus. Under Ă„ren har den blivit lĂ€ttare, snĂ„lare, fĂ„tt en fantastisk automatlĂ„da, en ny motorgeneration och ny förarmiljö. Det Ă€r nog de tvĂ„ sistnĂ€mnda sistnĂ€mnda punkterna som Ă€r förklaringen till att man inte helt gör om Ducato Ă€nnu. Ty Ducato Ă€r en del i en familj av varumĂ€rken. CitroĂ«n, Peugeot, Opel och Toyota. De fick inte ta del av Ducatos förra lyft av interiör och drivlina. De ligger sĂ„ att sĂ€ga efter.

Nu vill moderbolaget, Stellantis, att de olika fabrikaten ska dela mer teknik Ă€n de redan gör.  Vi kan förvĂ€nta oss likadana förarmiljöer och samma drivlinor. Även prisskillnaden mellan fabrikaten kommer suddas ut.

 

Ducato 2024 facelift i korthet

  • – E-Ducato fĂ„r 30% lĂ€ngre rĂ€ckvidd tack vare ett nytt 110 kWh batteri. RĂ€ckvidden Ă€r nu 42 mil. Kanske vi fĂ„r se elektriska plĂ„tisar pĂ„ höstens mĂ€ssor?
  •  
  • – Effektivare snabbladdning av E-Ducato.
  •  
  • – BĂ€ttre aerodynamik ska enligt Fiat minska brĂ€nsleförbrukningen med upp till 9%.
  •  
  • – 160 hk motorn utgĂ„r.
  •  
  • – Ny 8-vĂ€xlad automatlĂ„da till 140 hk och 180 hk motorerna som ska vara 5% snĂ„lare.
  •  
  • – 120 hk motorn finns fortsatt bara med 6 vĂ€xlad manuell.
  •  
  • – 180 hk motorn fĂ„r hela 450 Nm vridmoment i kombination med automat.
  •  
  • – Totalt 21 olika förarassistenssystem som möjliggör delvis körautonomi (styra, accelerera, bromsa) Standard Ă€r följande system: Auto nödbroms med cykel och fotgĂ€ngardetektor, filhĂ„llningsassistent, lĂ€sa hastighetsskyltar, hastighetsbegrĂ€nsare, trötthetsdetektor, förbĂ€ttrad ESP, sidvindsassistent.
  •  
  • – 5” eller 10” multimediadisplay, 7” utgĂ„r.
  •  
  • – Digital 8,9” backspegel Ă„terinförs som tillval.
  •  
  • – Full LED strĂ„lkastare standard till E-Ducato, tillval till övriga. IngĂ„r i flera olika utrustningspaket.
  •  
  • – E-Ducato fĂ„r ”Easy entry & go” nyckelfritt system som standard, tillval pĂ„ övriga Ducato.
  •  
  • – E-Ducato fĂ„r elektrisk parkeringsbroms som standard, tillval pĂ„ övriga Ducato.
  •  
  • – TPMS blir standard pĂ„ alla modeller.
  •  

Än sĂ„ lĂ€nge har vi bara sett pressmaterialet. Förhoppningsvis kan vi snart sitta bakom ratten och se vad som skiljer i körupplevelse.

NÀr vi kan förvÀnta oss husbilar i handeln av den lyfta modellen framgÄr inte av materialet.

Den nydesignade fronten.
Instrumenteringen finns i flera versioner
SvÄrt att se vad som skiljer förarmiljö anno 2024 frÄn den som lanserades 2021.
Dagens 9-vÀxlade lÄda byts mot en 8-vÀxlad. Finns till 140 hk och 180 hk motorerna.
10" multimediadisplay. 5" Àr standard.
2,2 liters motorer pÄ 120, 140 eller 180 hk stÄr till buds.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift