Meny

.

12 husbilar för singelåkare

Vi får allt fler frågor till Husbilsskolan om husbilsmodeller som passar de som reser ensamma. I dialogen med dessa personer har vi fått ett större förstående för deras behov. Det blir helt andra modeller än vad vi normalt skriver om. Modeller som handlare och tillverkare inte räknar som storsäljare. Vilket speglas av prislappen. Singelåkaren kan faktiskt fynda på ett sätt som ingen annan kategori av husbilsköpare kan göra. Särskilt på begagnatmarknaden.

 

Av Stefan Janeld

 

När vi pratar husbil för resande par och barnfamiljer är saker som antalet bäddar, storlek på bord, antal bältade platser, lastvikt och mängden stuvutrymme viktiga parametrar. Allt detta spelar såklart fortfarande in i beslutet även för singelåkaren. Men helt andra modeller blir relevanta. Inte sällan modeller som på begagnatmarknaden inte ses som särskilt ”heta”. Ibland rentav svårsålda.

Men även stekheta modeller är relevanta. Främst då de mer kompakta plåtisarna på 540 cm längd och plåtisar med lite udda planlösningar. Innan jag ger konkreta modellförslag ska jag ägna några rader åt generella råd.

 

Två kategorier

Singelåkare vi kommit i kontakt med faller oftast in i en av två kategorier. De som vill ha en husbil som fritidsnöje och de som vill ha en husbil som enda fordon. De senare lockas ofta av plåtisar och campingbilar. Man kan tro att de då ställer extra höga krav på vinterkomfort. Men så är det sällan. De ser bilen i första hand som en personbil de kan använda även på fritiden. Därför prioriteras körsmidighet och kompakta mått. Särskilt hos de som bor i en större stad.

De som vill ha husbilen som ett komplement till sin personbil efterfrågar i större utsträckning god vinterkomfort. De vill gärna ha en kompakt husbil men med mer volym än plåtisar och campingbilar erbjuder. Min tolkning är att denna kategori singelåkare ser husbilen som avkoppling och därför inte vill kompromissa med boendekomforten i lika stor utsträckning som de som vill ha en bil till allt.

Det finns en tredje kategori. De som vill bo permanent i husbilen. Men de är få och till dem rekommenderar vi ofta stora husbilar med dubbelgolv och rejält med lastvikt. Samma fordon som till par och barnfamiljer. De faller utanför ramarna för denna artikel.

 

Inte många tycker som jag

En sak som förvånar mig är att få singelåkare letar helintegrerad husbil. Jag själv tycker kompakta helintegrerade husbilar utan fast säng ger så otroligt mycket boendekomfort. Man får ofta stort badrum, rejält kök och sittgrupp med rymliga soffor i modeller under sju meters längd. Taksängen är bekväm och enkel att få fram när man vill ta en tupplur. Den blockerar heller inte sittgruppen så när man står på en och samma plats några dagar kan man ha den nere hela tiden.

Men dessa fördelar är det tydligen bara jag som lockas av.

Frankie 640 är en långkörare som man kan hitta för mycket rimliga pengar begagnad. I mitt tycke en perfekt bil för par och singelåkare. Men få håller med mig.
Planlösningen i Frankia 640 är öppen och kompromisserna få. 640 baseras på Fiat. Det finns även en 6400, den byggs på Mercedes.

En bra start

De modeller jag listar här nedan är alla sådana jag känner väl. Antingen genom tester eller genom att jag bekantat mig lite extra med dem på pressvisningar och mässor.

Det är inte så mycket bilder i artikeln, men följer ni länkarna i artiklarna kan ni se massor av bilder och även läsa mer djuplodande beskrivningar.

Den ursprungliga tanken var att lista 10 modeller. Men det blev fler eftersom jag fick svårt att begränsa mig.

Först ut en näve begagnade modeller med prislappar väl under en halv miljon.

Sedan några nya modeller för att avrunda med tre väl valda plåtisar och en elfte outsider.

Se dessa som en startpunkt i ditt sökande. Ofta finns det liknande modeller hos andra tillverkare än de jag tar upp här. Skulle jag göra en heltäckande modellguide skulle den innehålla hundratals modeller och bli oöverblickbar.

Home Car P631

En husbil byggd i Holland, såldes i Sverige via Cabbys handlarnät.

Mycket trevlig att vistas i och ofta välutrustad. Vi har testat den både som fabriksny och som begagnad. Det var faktiskt en av de första husbilar undertecknad testade. Vilket märks när jag läser texten på nytt.

Handlarna skyr modellen som pesten eftersom den trots fyra bältade platser bara får ha förare och en passagerare ombord. Detta för att lastvikten är under 200 kg. En lastvikt som är i lägsta laget även för singelåkare. Men man kan faktiskt få det att funka. Man behöver till exempel inte åka runt med full vattentank.

Planlösningen är inte singelåkarens föredragna. Bilen blir onödigt stor och att ha två långbäddar kan kännas som att man får en onödigt smal säng. Å andra sidan kan man använda ena sängen som avlastningsyta.

För singelåkaren är den ett av de prismässigt största fynden på begagnatmarknaden.

Länkar

Bürstner Delfin T625

Här är en modell som jag är svårt förtjust i. Baseras på Renault vilket i mitt tycke är positivt. När Delfin serien lanserades 2004 var Renault en betydligt trevligare körupplevelse än Fiat. Först 2007 hade Fiat lika körglada motorer.

Delfin har ett dubbelgolv, ofta vattenburen värme och ett chassi från AL-KO. En mycket kompetent husbil således.

Planlösningen är ljus och öppen. Den stora dinetten är bekväm och köket gör den matintresserade lycklig. 130 cm bred säng är trevligt att ha för sig själv.

Hittar du en Delfin T625 i fint skick är den ett verkligt fynd.

Runt åren 2002 – 2007 var det gott om modeller med fransk hörnsäng. Det var den enskilt populäraste planlösningen. Ett av de populäraste fabrikaten under denna tid var Bürstner. Så det finns fler intressanta Bürstner modeller från denna tid. Jag tänker särskilt på dessa två:

  • – Bürstner t-Star 680. En bil med samma planlösning som Delfin men baserad på Mercedes Sprinter. Lite enklare utförande, men bakhjulsdriften är bra vintertid.
  • – Bürstner Elegance i660 är ett helintegrerat alternativ baserat på Fiat/AL-KO.

 

Länkar

Rapido 997M

För dig som vill ha en lite rymligare, lite lyxigare husbil med härlig drivlina och bakhjulsdrift är detta ett hett alternativ. Modellen sålde relativt bra och är vanlig på begagnatmarknaden.

Prisbilden är låg, du hittar fina exemplar för 500 000 kr eller mindre. Anledningen är den låga lastvikten, under 300 kg. Men för den som reser ensam räcker lastvikten.

Modellen har tvärbädd bak, en lösning som låter sittgrupp, kök och badrum bre ut sig lite mer än i de flesta husbilar på 7,4 meters längd. Det här är en bobil för långa resor

Länk

Adria Vision i707 SG

När vi testade denna modell visade den sig vara något helt annat än vi väntade oss. Vår förväntan var en mellanklassbil med sedvanligt sävliga köregenskaper och enkel inredning. Men det visade sig vara en kompetent vägvagn med hög åkkomfort och välbyggt möblemang.

Modellen är en av mycket få helintegrerade husbilar baserad på Renault Master med AL-KO chassi. Den blev tyvärr inte långlivad. När Fiat lanserade sin helt omgjorda Ducato 2006 tog Adria beslutet att överge detta chassi och istället använda Fiat som bas.

Designmässigt har Vision inte åldrats så väl. Men det är fortfarande en av de trevligare helintegrerade husbilarna att köra. SG modellen med tvärbädd bak är inte den vanligaste på begagnatmarknaden, inte heller den mest åtråvärda versionen. Det gör att du som singelåkare kan göra ett riktigt fynd.

Länk

Challenger X150/X250

När man lanserade X150 2020 med säljstart 2021 var jag först tveksam. Andra tillverkare hade försökt tillverka halvintegrerade husbilar med samma mått som plåtisar utan framgång. Att man dessutom valde en så pass sportig design gjorde mig ännu mer tveksam. Men modellen har tagits emot mycket väl och man säljer allt man kan bygga.

X150 bjuder en riktigt trevlig körupplevelse, särskilt i trång trafikmiljö och på ringlande småvägar. Planlösningen är inte alls den man ser i plåtisar av samma stolek. Här är det betydligt mer plats. Dels för att man har raka väggar som ger mer invändig volym. Men också för att man avstått fast säng och placerat badrummet längst bak. Resultatet är en rymlig bodel med förvånansvärt få komprimisser. Att taksängen kommer ner så pass långt att man kan kliva i och ur sängen lika enkelt som en fast säng gör skillnad.

Modellen är planerad för två resenärer, men passar precis lika bra för singelåkaren.

Till såsongen 2024 lanserades en lite större version, X250, med utvändiga mått som en 640 cm plåtis.

Länkar

Eura Mobil Activa One 650 HS

Detta är en modell med anor från 90-talet. Det började med fabrikatet Karmann som hade flera liknande modeller baserade på VW-chassin. När Trigano Gruppen danade om Karmann till en renodlad plåtisinredare tog Eura Mobil över den nisch Karmann skapat.

Vi pratar om korta alkovbilar med u-soffa bak. Det enligt mig optimala sättet att inreda en kompakt husbil. Alkoven ger 3 kvadratmeter extra boyta och U-soffan är en oslagbart trevlig plats att koppla av. I detta fall sover man på längden i alkoven och det är en trappa för att komma på plats, ingen stege. Modellen är användbar året runt, även i kalla Sverige.

Om du hellre vill åka helintegrerat finns bilen i en helintegrerad version döpt till Integra Line 650 HS.

Länkar

Etrusco T5900

Etrusco har inte gjort mycket väsen av sig i Sverige. De är i princip helsyskon till Sunlight/Carado men byggs i Laikas fabrik i Italien. Enkla, välbyggda husbilar som är tänkta att tillhöra instegsklassen. Men de är enligt mig mer mellanklass än insteg.

T5900 är definitionen av en damsko. Liten på utsidan men rymlig på insidan. Blott 595 cm kort, inredd med fransk hörnsäng och halvdinette. Baseras på Fiat Ducato.

Länk

Sunlight V60/Carado Van 132

De här får representera de kompakta halvintegrerade husbilarna. De är smalare än de normala 132 cm som de flesta husbilar mäter. Inte mycket smalare, halvannan decimeter ungefär. Men det räcker för att man ska uppleva dem mer som en plåtis än husbil på vägen.

Fördelen med biltypen är höga lastvikter och körsmidighet. Ofta smidigare än plåtisar av samma längd då hjulbasen ofta är kortare vilket gör att bilarna har en snäv svängradie.

Modellerna med långbäddar är mäkta populära hos par som vill ha något smidigt men samtidigt rymligt, eller rymligare än en plåtis mer korrekt uttryckt. Men med tvärbädd är det utmärkta husbilar för singelresenärer.

 

Länk

Pössl Roadcamp R

540 cm korta plåtisar vinner allt större marknad. Alla plåtistillverkare har en 540 på programmet. 99% av dem har en tvärbädd bak, kök och badrum midskepps och en liten sittgrupp fram. Men även om receptet är detsamma hos i princip alla tillverkare finns det skillnader. Det som gör att jag tipsar om just denna modell är badrummet. Med duschen placerad i passagen vid köket blir badrummet lika stort som i en vanlig husbil.

Den korta hjulbasen gör dem körsmidiga som personbilar och man kan ha cykelställ baktill utan att passera 6 meters längd. Med popuptak får man ett extra sovrum.

På CMT mässan i år såg vi en mycket intressant 540 plåtis byggd i Polen. Den heter Freedom och byggs av Kabe ägda Affinity. Jag lägger en länk till den här nedanför.

 

Länkar

Rapido V62/Dreamer D62

Här har vi en plåtis som bryter mönstret. Den är 636 cm lång och inredd med en hörnsäng – fransk bädd. Köket har flyttats från dörröppningen till bakom dinettesoffan. Resultatet är en av de rymligaste plåtisarna på marknaden.

Att den inte säljer ännu mer än den gör, den är populär, är för att sängen är i smalaste laget. Men det stör ju inte dig som reser ensam. Detta kan mycket väl vara den idealiska plåtisen för singelåkare.

Utförandet håller toppklass! Finns både som Rapido och Dreamer. Rapido äger varumärket Dreamer. Skillnaden är endast kosmetisk.

 

Länk

Sunlight Cliff 590 4×4 Adventure Edition

Plåtisar på Ford är det idag gott om. Många tillverkare väljer att inreda Fords fyrhjulsdrivna version av Transit för att göra bilen mer mångsidig och inte minst tryggare på vinterväglag. Det man försakar när man väljer fyrhjulsdrift är automatlådan, endast manuell låda är tillgänglig på fyrhjulsdrivna Transit. Men låt inte det avskräcka dig, lådan är mycket lättjobbad.

Den 6 meter långa bilen har en kortare hjulbas än exempelvis plåtisar på Fiat Ducato. Det gör att den har en snävare svängradie och blir därmed smidigare i trång trafikmiljö. Nog så viktigt för de som letar kompakt husbil.

 

Länk

Easy Camper EC 6 SH-2.1

Det är lätt att glömma bort camper som ett alternativ till husbil. Man ser inte många på vägarna och Sverige är inte ett pickupland. Men med tanke på dagens priser på husbilar seglar camper upp som ett mycket prisvärt, och kompetent, alternativ. Särskilt om du redan har en pickis eller om du köper en begagnad.

Med denna camper får du högsta vinterkomfort och en bodel stor nog att trivas i under längre tid. Liknande kompetens hos en plåtis kostar ett par miljoner. Ett camperekipage av denna kaliber kostar ungefär hälften om du köper en begagnad pickup.

 

Länkar

Campingbil

Detta är det snabbast växande segmentet på den europeiska husbilsmarknaden. Små transportbilar med popup-tak. Den mest kända är VW California.

Jag tipsar inte om en specifik modell, alla är de lika lämpade för den som reser ensam. De är dessutom utmärkta vardagsfordon.

I länkarna nedan samlar jag information om biltypen.

Länkar

Ytterligare 15 bra val för singelresenären

Om ingen av ovanstående föll dig på läppen kan du ta en titt på länkarna jag listar här. Det är gott om husbilar för den som reser ensam. Denna artikel var egentligen tänkt att tipsa om 10 modeller. Men det var stört omöjligt att begränsa den så hårt. För varje bil jag ville tipsa om finns det en handfull lika bra alternativ. Totalt blev det 36 modeller. Men det kunde varit det dubbla.

 

 

 

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift