Chausson lanserade i vĂ„ras en kompakt husbil som de sjĂ€lva beskriver som ett mellanting av plĂ„tis och vanlig husbil. YttermĂ„tten Ă€r plĂ„tisens, men rymden husbilens. Ăr det ett lyckat koncept?
Av Stefan Janeld och Stig Forsberg
Chausson Ă€r inte första tillverkare att försöka göra en halvintegrerad husbil med plĂ„tisens mĂ„tt. Hymer har gjort det, BĂŒrstner likasĂ„. Tikro drog konceptet lĂ€ngst. Alla floppade.
Men de lanserades innan plÄtisboomen, under en tid dÄ kompakta husbilar stod för en fjÀrdedel av husbilsmarknaden. Idag Àr kompaktsegmentet 60% av den totala marknaden i Europa.
Det viktiga Àr inte alltid att vara först. Det Àr viktigare att vara ute i rÀtt tid. Kanske Chausson tajmat denna modell rÀtt. Framtiden har svaret.
Smidig att köra
Med 140 hk och niovÀxlad automat Àr det en pigg bil att ratta. Mer motor behöver man inte kosta pÄ sig. Men kÀnslan Àr inte den förvÀntade. Jag vÀntade mig en mer lÀttfotad bil, denna kÀnns vuxen pÄ vÀgen. Det Àr inte negativt, snarare tryggt.
NÀr vi parkerar Àr svÀngradien nÄgot snÀvare en pÄ en sex meters plÄtis. Det förklaras av att hjulbasen pÄ X550 Àr 3800 mm medan plÄtisens hjulbas Àr 4030 mm.
Jag sitter lite vĂ€l högt, som oftast i Fiat Ducato, men bekvĂ€mt. Det Ă€r vĂ€l sörjt för komforten under fĂ€rd â farthĂ„llare, AC, stereo, backkamera. Men det saknas antisladdsystem, lite förvĂ„nande pĂ„ en i övrigt mycket pĂ„kostad bil.
Designmodell
Lika mycket som detta Àr en bil tÀnkt att vara maximalt praktisk pÄ minimal yta Àr det en bil som lockar med design.
UtvÀndigt Àr dekoren sportig och designen av bakstammen för tankarna till sportbilarnas vÀrld.
InvÀndigt leker man med formen pÄ lampor och dekordetaljer. Dynorna gÄr i grÄtt och blÄtt med blÄ sömmar i det grÄ.
Det viktigaste Ă€r dock att designen inte gĂ„tt före funktionen. HĂ€r Ă€r det ett ordentligt kök, bĂ€ttre Ă€n i de flesta plĂ„tisar. Sittgruppen Ă€r minst sagt generös, Kronblom hade kĂ€nt sig hemma. Ăven badrummet Ă€r rymligt, med en vit jalusivĂ€gg man drar för i stĂ€llet för de transparenta duschvĂ€ggar vi Ă€r vana vid. Det mest överraskande Ă€r nog Ă€ndĂ„ den stora garderoben/linneskĂ„pet i anslutning till badrummet. SĂ„nt hittar man inte i nĂ„gon plĂ„tis.
Hög lastvikt
En fördel med bodel i sandwichlaminat istÀllet för plÄt Àr att den vÀger mindre. En sex meters plÄtis har typiskt 500 kg i lastvikt. I X550 fÄr man lasta 770 kg.
Men det Àr inte lÀtt att förstÄ var man ska fÄ in all denna last. Det Àr ganska ont om stuvutrymmen. I soffans socklar finns ett par, garderoben vi nyss nÀmnde och sÄ en smal garderob som nÄs bÄde frÄn insidan och via en utvÀndig lucka. HÀr hittar vi dynorna för att bÀdda ner sittgruppen. De tar hela utrymmet. SjÀlv skulle jag nog lÀmna dem hemma om jag inte bestÀmt att nÄgon skall besöka mig.
Klarar en frostnatt
VÀrmaren Àr en dieselvÀrmare frÄn Webasto. Varmvattenberedaren Àr separat och gÄr pÄ gasol. Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd. I dörrarna dubbel pappersplissé och för framrutan en jalusigardin man drar upp. Man kommer inte frysa ombord.
Men en sak gör att vi inte vill kalla bilen vinterduglig. TaksÀngen hissas upp sÄ den ligger i press mot taket. Det gör att den blir en del av isoleringen. Nollpunkten kommer dÄ krypa in i sÀngen som fryser med pÄföljande fuktproblem. Sommartid Àr det daggpunkten som Àr problematisk. Daggpunkten intrÀffar nÀr temperaturen sjunkit 7 grader. DÄ börjar fukten i luften fÀllas ut i sÀngen. Det kan alltsÄ intrÀffa Àven en varm sommardag och med tiden blir det risk för mögel om inte fukten ventileras bort.
Lösningen Àr dock enkel. Se till att sÀnka sÀngen sÄ det finns en luftspalt mellan sÀng och tak.
Ryggdynorna i sittgruppen trycker mot sidovÀggarna. Det betyder att det finns viss risk för samma problematik hÀr. Vill du vara pÄ den sÀkra sidan fÀster du ett par tunna lister och en tunn plywoodskiva pÄ vÀggen. DÄ skapas en luftspalt som helt tar bort risken för mögel.
Klicka pÄ bilderna i galleriet nedan för större bilder och bildtexter.
Vi tycker
En mycket trevlig husbil som trots kompakta mĂ„tt kan husera fyra i god komfort. BĂ€st fungerar den för tvĂ„ med tanke pĂ„ bristen pĂ„ stuvutrymmen. Ăr man tvĂ„ resenĂ€rer kan man dessutom sova med taksĂ€ngen i nedersta lĂ€get. Det Ă€r mycket trevligare Ă€n att ligga uppe vid taket.
Att bilen har plÄtisens mÄtt Àr inte helt sant. Den Àr faktiskt 5 cm bredare. Men körsmidigheten övertrÀffar plÄtisens. Det Àr ett stort plus.
Prislappen Àr inget att förfÀras över. Man fÄr betala betydligt mer för de flesta modeller med motsvarande utrustning och kvalitetskÀnsla, plÄtisar sÄvÀl som panelbyggda husbilar.
Risken Àr att det sportiga utseendet tar fokus frÄn bilens kompetens, att man ser den som en designmodell och inget mer.
Genom att avstÄ fast sÀng fÄr man i denna korta bil boendekomfort som i en 7,5 meters husbil. Det Àr vad som borde vara argumentet i marknadsföringen. Tycker vi.
Fakta
- Modell Chausson X550
- Ă rsmodell 2022
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3 MJ2 140 hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda 9 vÀxlad automat
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last 770 kg
- L x B x H 599 x 210 x 275 cm
- AxelavstÄnd 3 800 mm
- StÄhöjd 198 cm
- BrÀnsletank 70 liter
- AdBlue tank 15 liter
- Vattentank 100 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Pris som testad: 722 800 kr
- Hemsida: www.chausson-camping-cars.fr
- Vi lÄnade bilen av Mobilen Husbilar i Stockholm
Vi gillar
- Smidig att köra
- Sittgruppen
- Lastvikten
- Ramfönster
- DieselvÀrmare
- Drivlinan
- Â
Vi önskar
- Fönster pÄ höger vÀgg
- Mer utvÀndig stuv
- Att det fanns klÀdkrokar vid ingÄngen.
Utrustning
Utrustning: ABS, antispinn, dubbla airbags, farthÄllare, elspeglar, AC, backkamera, CD radio med utvÀndig antenn, Slimtower kylskÄp med frysfack, spis med 2 gasolbrÀnnare, Webasto dieselvÀrmare, Truma gasoldriven varmvattenberedare, isolerad spillvattentank, myggnÀtsdörr.