Kompakta husbilar är i ropet som aldrig förr. Särskilt de inredda skåpbilarna. Men det finns de som tycker att en skåpbil blir för trång över axlarna. De är smalare upptill än nedtill. Och isoleringen är inte alltid den bästa. Det är nämligen svårt att isolera ett skåp eftersom det är massor av förstärkningar i skåpet.
För att möta efterfrågan på kompakta fordon utan att behöva acceptera skåpbilarnas negativa sidor har Chausson parat en skåpbil med en vanlig husbil och tagit fram en halvintegrerad husbil med skåpbilens mått. De kallar modellen Combo X550 Exclusive Line, ett långt namn på en kort bil. I folkmun blir det nog kort och gott X550.
Chausson lanserade nyheten med buller och bång 21 januari. Ett datum med siffermagi – 21 01 21
Den är 599 cm kort och blott 210 cm smal. Ett Fiat Ducato skåp är 205 cm. Så skillnaden i yttermått är marginell. Men på en punkt skiljer sig Combo X550 på ett positivt vis. Hjulbasen är 3800 mm, det är drygt två decimeter kortare än på en 5,99 meters Ducato. Det gör att denna modell blir smidigare att ratta i trång trafikmiljö, mer personbilslik.
Konceptet är inte nytt. Många tillverkare har tagit fram liknande koncept. Men Chausson har givit bilen en speciell dekor och även en specialdesignad interiör som får den att sticka ut och kännas väldigt modern.
Genom att avstå fast säng blir bodelen mycket rymlig. Kök och badrum baktill, två motstående soffor midskepps. När det är dags att sova sänker man ner dubbelsängen från taket. Halvvägs om man ska sova fyra. Ty då sover två i sofforna. Men är man bara två ombord kan man sänka ner sängen ända till soffornas sits.
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig med bilen.