Meny

.

Bürster Delfin Performance T625 från 2005, begagnattest

I begagnathallarna blir de sällan stående och det är lätt att förstå varför. Ett par med reslust har svårt att finna något att klaga på. Frågan för dagen är hur Bürstner resonerade när de lade ner denna modellserie.

 

Text och foto Stefan Janeld

 

Modellserien Delfin såg dagens ljus 2004 och byggdes fram till 2008. Flera planlösningar stod till buds: höga och låga långbäddar, tvärbädd och så fransk säng som den vi kört. Längderna varierade mellan strax under sju meter upp till ett par decimeter på andra sidan åtta meter. Begagnatutbudet är stort. I skrivande stund finner jag ett tiotal på olika begagnatsidor. De flesta med samma planlösning som testbilen. Jag påstår att det är en modern klassiker.

Körbarhet tio poäng

Jag sitter i relativt låga fåtöljer med gott sid- och lårstöd. Alla reglage sitter logiskt och ergonomiskt korrekt placerade. Det finns farthållare, AC, elhissar, elspeglar och CD stereo. Säkerhetsutrustningen omfattar fyra bälten, dubbla airbags och ABS. Det saknas antisladd, men det gör det på de flesta av dagens husbilar också.

Motorn huserar 136 pigga hästar, betydligt piggare än Fiats från samma tid och klart i nivå med dagens motorer. Man hänger med i såväl motorvägstempo som vid rödljusen. Det är dessutom en avslappnad färd. I 90 knyck snurrar motorn på låga – och tysta – 1 900 varv. Lådan är sexväxlad, lite vevig men lättjobbad.

Chassiet är från AL-KO och riktigt väl avstämt med god balans mellan komfort och stabilitet. Att bilen väger en bit över tre ton bidrar till komforten.

Rymmer mycket, lastar klent

Bilen är byggd att husera två personer. Ambitionen understryks av att dinetten inte är bäddbar. Som jag nämnde är bilen tung, cirka 3 200 kilo. Lastvikten blir låga 270 kilo. Men det går att registrera bilen med totalvikt på 3 850 kilo.

Det är gott om stuv trots avsaknaden av stort garage. Dubbelgolvet rymmer tankar, teknik och en hel del packning, vilket frigör utrymme ombord. Två personer får enkelt in allt de önskar under sängen, i dinetten, i överskåp och i den mycket stora garderoben – som vintertid hålls varm av värmarens expansionskärl. Höjs inte totalvikten är risken för överlast stor.

Duglig året om

Testbilen var försedd med Alde vattenburen värme, inte standard men ändå  vanligt förekommande. Även dubbelgolvet värms och där ligger tankar, tappkranar och annat frostkänsligt. Utmed väggarna löper luftspalter som ger luften fritt fram att jaga ut oönskad fukt.

De två radiatorerna i skarven mellan bodel och kupé motar det mesta kallraset från kupén utmed golvet. De invändiga mörkläggande pliségardinerna hjälper mer än man tror vintertid. Det finns alltså goda förutsättningar för vintercamping. Ett rejält täcke över kupén blir pricken över i.

Jag tycker

Omvärderingen bygger på ett grundläggande frågeställande: Vad försakar du när du köper en begagnad husbil jämfört med en ny. Svaret här är: Ingenting!

Dinetten slår många moderna husbilar på fingrarna, köket likaså. Dessutom är den lika bekväm vid ratten som dagens husbilar. Renault låg några år före Fiat i motorteknik.

Kvaliteten på bygget är god. Inredningen känns stabil. Inget gnek eller rassel under färd.

Bilens främsta styrka är att Bürstner haft en tydlig målbild och byggt en bil för två personer som vill bo och åka med hög komfort. Inga krussiduller eller krystade lösningar, bara god funktion för två. Barnbarn eller andra nattgäster får sova på golvet.

Vår enda reservation är den låga lastvikten, men den går att öka genom att låta handlaren registrera om bilen med en totalvikt på 3 850 kg.

Du får svårt att finna en bättre tvåpersoners husbil, ny eller begagnad.

Fakta

Håller än

  • Drivlina
  • Chassi
  • Dinette
  • Kök
  • Dubbelgolv

 

Hopplöst ute

  • Ingenting
  •  

Utrustning testbil

Farthållare, AC, dubbla airbags, elhissar, elspeglar, ABS, CD, vattenburen värme, värmeväxlare, kyl, frys, ugn, tv antenn, markis, tankar i uppvärmt dubbelgolv, cykelställ

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift