2021 sÄg Challenger X150 (Chausson 550) dagens ljus och blev en stor succé. MÄtten var nÀstan desamma som en sexmeters plÄtis, men bodelen betydligt rymligare och dessutom var bilen smidigare att ratta pga den kortare hjulbasen.
Nu lanseras en större version kallad X250. Ăven denna har mĂ„tt som en plĂ„tis, 636 x 210 cm, och en hjulbas som gör den smidigare att köra Ă€n en plĂ„tis av samma lĂ€ngd.
Vi har synat ett av de första exemplaren.
Â
Text och fotografi: Carla och Kees Witvliet
Â
 Tanken var att X250 skulle lanseras tidigare. Men chassibrist försenade debuten. Nu hoppas man hos Trigano att man sÀkrat nog med chassin för att möta efterfrÄgan.
Â
Smidigare att köra Àn en plÄtis
Bilen Àr 5 cm bredare Àn en plÄtis av samma lÀngd. Men det mÀrks inte. Men den kortare hjulbasen mÀrks, man svÀnger pÄ en femöring. De raka vÀggarna ger mer volym och de Àr ocksÄ bÀttre isolerade Àn vÀggarna i en plÄtis. Isoleringen Àr XPS, 30 mm i vÀggarna, 55 mm i taket och 64 mm i golvet.
Standardmotor Àr Fiats 2,2 liters common rail diesel pÄ 140 hk kopplad till en manuell lÄda. Dubbla airbags, farthÄllare, ECO paket och dimljus Àr standard.
KylskÄpet Àr kompressordrivet och Truma Combi vÀrmaren gÄr pÄ diesel. Det enda som krÀver gasol Àr spisen.
Â
KlÀdkammare
Bak i bilen hittar vi en stor garderob bakom en skjutdörr. Garderoben kan sĂ€nkas med en elmotor och trolla fram en klĂ€dkammare. HĂ€r finns lĂ„dor, öppna utrymmen och en klĂ€dstĂ„ng. Redan detta gör bilen till en vinnare i vĂ„ra ögon. Â
Mellan den stora garderoben och bodelsdörren Àr köket placerat. Ett kök med tillrÀckligt med arbetsyta och förvaring. Dessutom med ett lekfullt designat stÀnkskydd pÄ vÀggen. KylskÄpet pÄ 132,5 liter Àr högt placerat mitt emot köket.
Mitt emot köket, bredvid kylen, har badrummet sin plats. Dörren Àr en skjutdörr i plast. För att hindra missljud frÄn dörren under fÀrd fÀster man den i öppet lÀge med kardborrband. Badrummet förvandlas till duschkabin genom att man svÀnger handfatsvÀggen Ät sidan. En lösning mÄnga tillverkare anvÀnder idag. I taket en taklucka för ljus och ventilering.
Â
Vardagsrum med plats för gÀster
I sittgruppen finns plats för sju personer till bords. Halverar man bordsytan blir det en bred passage fram till förarhytten. Designteamet har lyckats vÀl med att fÄ till en trivsam miljö. Glada fÀrger och former överallt. Som lampan i form av ett stort X under taksÀngen.
TvÄ fönster pÄ sidorna ger utsikt. Ett öppningsbart panoramatak över förarhytten kompenserar för avsaknaden av takfönster. Har man passagerare kan man trolla fram baksÀte med Isofix fÀsten.
Â
För tvÄ, men man kan sova fyra
Bilen Àr i allt vÀsentligt planerad för att ge tvÄ personer god boendekomfort. Det saknas fast sÀng. Den elektriska taksÀngen sÀnks ner med ett knapptryck. Man kan sÀnka bordet sÄ att sÀngen kan komma ner djupt nog för enkelt insteg.
BÄda behöver ha samma dygnsrytm. Med sÀngen nere blockeras sittgruppen. Teoretiskt kan man sitta i en av framstolarna, men det Àr knappast ett praktiskt alternativ.
I hÀndelse av nattgÀst(er) kan man bÀdda sittgruppen till en sÀng och lÄta taksÀngen stanna halvvÀgs. För detta krÀvs skrymmande lösa dynor som tar upp mycket stuvutrymme. BÀttre lÀmna dem hemma.
Â
I bildgalleriet nedan kan du bekanta dig nÀrmare med Challenger X250. Klicka för större bild och bildtext
Vi tycker
PÄ vÀgen kommer du vÀcka uppmÀrksamhet med denna tufft designade husbil. Med sin slimmade design, flexibla garderobslösning och intelligenta förvaringslösningar Àr det en trevlig men framförallt kompakt reskamrat. Den generösa sittgruppen och praktiska taksÀngen gör livet ombord enkelt och komfortabelt, dag som natt.
Fakta
- Modell Challenger X250
- Chassi Fiat Ducato
- Standardmotor 2,2L MJ3 140 hk
- Vridmoment 350 Nm
- LxBxH 636 x 210 x 275 cm
- Hjulbas 3 800 mm
- Totalvikt 3 500 kg
- Lastvikt 700 kg
- FĂ€rskvatten 100 liter
- GrÄvatten 100 liter
- Svartvatten 17 liter
- Dieseltank 75 liter
- AdBlue 15 liter
- Pris Svenskt pris ej faststÀllt i skrivande stund
- Vi lÄnade bilen av Challenger i Frankrike
Vi gillar
- -Den flexibla garderobslösningen
- -Rymlig sittgrupp
- -Smidig att köra
Â
Vi önskar
- -Att bÀddningen av sittgruppen var smidigare
Utrustning: Dubbla airbags, start/stopp system, ABS, ESP, ASR, farthÄllare, Fix and Go kit (inget reservhjul, c-lÄs, TPMS, Truma 4kW dieselvÀrmare, tvÄlÄgig spis, 132,5 liters kompressorkyl.
Â