Franska Challenger ersÀtter som bekant tvillingfabrikatet Chausson i Sverige. Till nÀsta sÀsong har de tvÄ nya modeller och erbjuder totalt 16 modeller i fyra serier. PlÄtisar, halvintegrerade och en helintegrerad modell.
Â
Av Stefan Janeld
Â
Challenger baserar sina modeller pĂ„ tre olika chassin â Ford, Fiat och Peugeot. PlĂ„tisarna baseras pĂ„ Fiat, de halvintegrerade pĂ„ Ford, den enda helintegrerade modellen Challenger erbjuder stĂ„r pĂ„ Fiat och tvĂ„ halvintegrerade loungemodeller kallade Etape Edition byggs pĂ„ Peugeot.
Man kan alltsÄ inte fritt vÀlja chassi mellan Ford och Fiat sÄ som man kunnat göra pÄ de halvintegrerade modellerna i mÄnga Är nu.
Â
Etape Edition
En serie riktad mot den brittiska marknaden. BestĂ„r av tvĂ„ modeller, 250 och 384. De har bĂ„da planlösningar med sĂ„ kallad âfront loungeâ, mycket populĂ€rt i Storbritannien. Men den öppna planlösningen kommer sĂ€kerligen falla Ă€ven en del svenska kunder pĂ„ lĂ€ppen.
Eftersom man siktar pÄ den brittiska marknaden har man valt att bygga Etape Edition pÄ Peugeot. Britterna föredrar Peugeot framför Fiat och Citroën och verkstadsnÀtet för Peugeot Àr större.
Planlösningen i 250 Etape Edition Àr anpassad för tvÄ boende. Den större modellen, 384 Etape Edition, Àr en halvintegrerad familjehusbil för upp till 5 personer.
Â
I bildgalleriet kan du bekanta dig nÀrmare med Challenger 384 Etape Edition
X250
2021 var X150 (Chausson X550) en av Ă„rets mest omskrivna husbilsnyheter. En 599 cm kort husbil med sportig attityd och en bodel anpassad för tvĂ„ resande. I Ă„r lanseras dess storebror, X250. Ăven denna tĂ€nkt för tvĂ„ personer. Vi har redan tittat nĂ€rmare pĂ„ den och gjort ett minitest av modellen.
I bildgalleriet kan du bekanta dig med nya Challenger X250