Andra gÄngen gillt?
Det var 2010, inför sÀsongen 2011, som Rapido lanserade V56. En inredd skÄpbil med fransk sÀng. Den levde fram till 2016 dÄ den ströks ur programmet.
Men kunderna har efterfrĂ„gat modellen. SĂ„ nu Ă€r det dags igen. Men under nytt namn – V62. Det Ă€r alltsĂ„ inte sĂ„ att Rapido gjorde det lĂ€tt för sig och Ă„terupplivade en gammal modell. Den nya modellen Ă€r lĂ€ngre och lite annorlunda inredd.
Vi tog en kortare tur med bilen dÄ den premiÀrvisades i Mayenne och fann en plÄtis vÀl lÀmpad för lÄngfÀrd. SÄ lÀnge resenÀrerna inte Àr storvuxna.
Text och foto Stefan Janeld
Rapido gruppen vĂ€xer sĂ„ det knakar inom van-segmentet. Man Ă€r idag av en av de större aktörerna i denna nisch. Dels genom uppköp, men Ă€ven genom utveckling av befintliga varumĂ€rken och start av nya. Man har siktat in sig pĂ„ de högre marknadssegmenten, nĂ„gon instegsmodell har man inte. Ănnu! Sedan en tid ingĂ„r P.L.A. och Giottiline i koncernen. Och jag skulle inte bli förvĂ„nad om vi fĂ„r se en inredd skĂ„pbil frĂ„n nĂ„got av dessa fabrikat. Kanske bĂ„da?
Satsningen började med att man, till mÄngas förvÄning, köpte tyska Westfalia, ett av de mest ikoniska varumÀrkena inom campingfordonsmarknaden.
De köpte Àven brittiska plÄtisspecialisten WildAx och Àger sedan nÄgra mÄnader Kanadensiska Roadtreck.
I hemlandet Frankrike har de sedan mĂ„nga Ă„r en stark position med dedikerade plĂ„tisfabrikatet CampĂ©rĂšve. Ăven franska VW California konkurrenten Stylevan Ă€gs av Rapido.
Det unga mÀrket Dreamer har pÄ kort tid etablerat sig utanför Frankrikes grÀnser med modeller som Àr lika innovativa som praktiska. Man startade Dreamer för att ingen utanför Frankrike kan uttala CampérÚve. Men inte alla modeller Àr hÀmtade ur CampérÚves sortiment, en del Àr unika för Dreamer och inte sÀllan nischprodukter Àmnade för specifika marknader.
Testbilen, Rapido V62 ingÄr i Rapidos egen van serie. Det finns en tvilling i Dreamers sortiment, D62, men Rapido har en lyxigare framtoning, mer i linje med Rapidos övriga husbilar.
140 hk motorn rÀcker gott
Vi Àr tre fullvuxna ombord under testet, sammanlagd vikt Àr över 300 kg. Landskapet Àr böljande sÄ det gÄr ibland brant uppför. Men aldrig att jag saknar kraft. TvÀrtom kÀnns bilen rapp i alla lÀgen. MotorvÀgsfart nÄs i ett huj.
Motorn Àr nya 2,3MJ pÄ 140 hÀstkrafter kopplad till manuell, sexvÀxlad, lÄda.
Bilen Àr försedd med ABS bromsar, dubbla airbags, antispinnsystem, antisladdsystem, filvarnare, start i backe hjÀlp och en funktion som hÄller bilen i konstant lÄg fart nÀr det gÄr brant utför.
Rapido vÀljer en förstÀrkt fjÀdring pÄ bilen. Det ger en stabil fÀrd med god fjÀdringsvÀg. Men bilen kan ibland upplevas som nickig i lÀngsled.
VĂ€lplanerade stuvutrymmen
Med flit har man valt en allt för hög sÀng för att det ska vara enkelt att ta sig i och ur densamma. Anledningen Àr att man vill ha ett rymligt garage och Àven ett rymligt invÀndigt stuvutryme under sÀngens fotÀnde.
Som kompensation för höjden finns ett steg gömt i sÀngens sockal. Man trycker till med foten och det kommer lÄngsamt ut. UnderlÀttar men Àr ingen klockren lösning. Steget skulle behövt vara bÄde högre och djupare.
NÄgot som sticker ut Àr den breda gardroben mellan kök och badrum. Inte djup, men bred och inredd med bÄde hyllor och plats att hÀnga in klÀder.
GĂ„r bra att fricampa vintertid
Rapido Àr ensamma om att erbjuda en Truma dieselvÀrmare pÄ 4kW. De bad Truma att göra en sÄdan eftersom dieselvÀrmare Àr efterfrÄgade i inredda skÄpbilar. Men 6kW versionen som Àr Trumas standardversion med dieselbrÀnnare Àr överdimensionerad i en skÄpbil. Standard Àr dock en gasoldriven vÀrmare.
VÀljer du dieselversionen Àr det bara spisen ombord som drivs av gasol. DÄ rÀcker de tvÄ P11:orna vÀldigt lÀnge. Du kan till och med vÀlja bort en flaska och anvÀnda halva gasolutrymmet som stuv.
Vattentanken har sin plats under sÀngen. Det har frigjort plats under soffan. HÀr sitter vÀrmaren. En perfekt placering eftersom det ger korta slangar, en förutsÀttning för effektiv spridning av vÀrmen.
Ăven om plĂ„tisar Ă€r kompakta och mĂ„nga tillverkare dĂ€rför slarvar med placeringen av vĂ€rmaren eftersom âden kommer göra sitt jobb Ă€ndĂ„â Ă€r det alltid bĂ€ttre med ett sĂ„ effektivt vĂ€rmesystem som möjligt.
Spillvattentanken Àr isolerad och vÀrms av bilens vÀrmesystem. Det gÄr alltsÄ bra att fricampa Àven i köldgrader.
Som tillval kan man vÀlja utvÀndigt tÀcke över framrutan och ett invÀndigt att hÀnga innanför bakdörrarna.
Jag tycker
Ăr lite kluven till modellen. KvalitetskĂ€nslan övertygar, allt Ă€r stabilt utom jalusidörren under sĂ€ngen, den kĂ€nns lite racklig. Men detta Ă€r en förseriebil sĂ„ jag drar inte sĂ„ stora vĂ€xlar pĂ„ detta. Min tveksamhet riktar sig mot att i en smal plĂ„tis ha sĂ€ng och badrum jĂ€mte varandra. Det innebĂ€r att det mĂ„ste kompromissas med bĂ„de sĂ€ngens mĂ„tt och badrummets bredd. Det senare Ă€r inte sĂ„ svĂ„rt att leva med. Badrum Ă€r ofta kompromisser i plĂ„tisar. Men en blott 125 cm bred sĂ€ng krĂ€ver att man Ă€r tvĂ„ smala individer som tycker om att ligga tĂ€tt ihop.
I övrigt Àr bilen mycket trevlig. Med köket bakom dinetten blir det vÀldigt öppet vid sittgruppen. Takfönstret bidrar till kÀnslan att sitta ute inne. Och garderoben kommer vara en kÀlla till glÀdje varje dag under resan.
Jag tror att paret som intresserar sig för denna modell redan har accepterat en smalare sĂ€ng. De köper modellen för att fĂ„ den öppna kĂ€nslan i âvardagsrummetâ och de mĂ„nga stuvutrymmena i varierande storlek som gör bilen lite extra enkel att leva med.
Jag gillar
- Centralt placerad vÀrmare
- KvalitetskÀnslan
- MĂ„nga och praktiska stuvutrymmen
- Takfönstret i kombination med stora takluckan
- Gasolutrymmet
- Kökets mĂ„nga lĂ„dor – bĂ€ttre med flera smĂ„ Ă€n fĂ€rre stora
- BekvÀm soffa
- Ramfönster
Jag önskar
- Bredare/breddbar soffa
- Att man kunde snurra runt passagerarstolen helt
- Att badrummet inte krÀvde duschdraperi
- Att man slopade handfatet i badrummet för att fÄ mer svÀngrum
- Â
Fakta
- Modell Rapido V62
- Ursprungsland Frankrike
- Chassi Fiat Ducato Light med förstÀrkt fjÀdring bak
- Motor 2,3MJ 140 hk
- Vridmoment 350 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad manuell
- Totalvikt 3 500 kg
- Max last ca 430 kg (osÀker siffra, officiell lastvikt ej redovisad i skrivande stund)
- L x B x H 636 x 205 x 259 cm
- InvÀndig höjd 190 cm
- BrÀnsletank 60 liter (Standard pÄ Fiat Euro6d Temp)
- Vattentank 110 liter
- GrÄvattentank 100 liter
- Toatank 17 liter
- Pris frÄn ca: 700 000 kr
- Vi lÄnade bilen av Rapido i Mayenne
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, AC motor, farthÄllare, elspeglar, förstÀrkt bakfjÀdring, centrallÄs, 135 liters kylskÄp med frysfack, 2 lÄgors gasolspis, mörklÀggningsjalusier, Truma 4kw luftburen vÀrme, förberedd för TV, isolerad och uppvÀrmd spillvattentank.