Meny

.

Rimor Seal 695

Familjebil för folket

Inte alla vill köpa en begagnad husbil. De vill ha köptryggheten det innebÀr med nybilsgarantier pÄ motor, bodel och fuktintrÀngning. Men de höga prislapparna Àr ett hinder. HÀr kommer Italienska Rimor in i bilden. Ett företag som i fyrtio Är byggt husbilar som vanligt folk har rÄd med, Àven barnfamiljer. Testbilen Àr ett bra exempel.

Text och foto Stefan Janeld

Italienska Rimor Àr specialister pÄ att bygga instegsbilar. De har gjort sÄ i fyrtio Är och nu nÀr allt fler tillverkare bygger exklusivare och exklusivare husbilar vÀxer Rimors del av instegskakan. I deras digra modellutbud finns 44 modeler varav hela 18 Àr alkovbilar. FÄ fabrikat, om nÄgot, har lika stor andel alkovmodeller i sitt program. Men sÄ har Rimor en trogen kundkrets i barnfamiljer ocksÄ.

Testbilen Ă€r tagen ur deras mest prispressade serie. Ute i Europa börjar priserna pĂ„ en halv miljon. I Sverige kostar de mer eftersom den svenska importören, Lindströms Husbilar i Enköping, utrustar dem för att bĂ€ttre klara svenskt klimat – större vĂ€rmare med elpatron, vĂ€rmegolv, isolerad spillvattentank med mera.

Testbilen har dessutom starkare motor, 150 hk istÀllet för standard 130 hk, och ett Maxi chassi som ger nÀstan 1,3 tons lastvikt. Med standardchassie och 3,5 tons totalvikt Àr lastvikten blott 391 kg. Knappast tillrÀckligt för en familj om fyra, Àn mindre fem. I priset ingÄr ocksÄ 3 Ärs fri service som förutom motorn inkluderar Ärligt fukttest och provtryckning av gasolsystemet.

Alkoven mÀrks inte

Jag sitter högt men bekvĂ€mt under fĂ€rd. PĂ„ smĂ„vĂ€garna utanför Enköping rattar jag bilen med lĂ€tthet genom kurvorna. Ibland Ă€r vĂ€gen dĂ„lig, dĂ„ mĂ€rks det att bilen har kraftigare fjĂ€dring bak, det ”studsar” en del. LĂ„ter mer dramatiskt Ă€n det Ă€r. Bilen Ă€r olastad, det krĂ€vs last för att chassiet ska gĂ„ mjukt.

PÄ motorvÀgen kÀnns bilen kursstabil, det blÄser inte sÀrskilt mycket sÄ hur bilen Àr i kraftig sidvind kan jag inte avgöra.

Jag hÄller utan större problem takten med övrig trafik. Motorn orkar utan vidare. Av alkoven mÀrker jag ingenting under fÀrd. Det gör jag dÀremot av trappan in till bodelen. Den Àr ventilerad/drÀnerad med hÄl i nedersta steget. Genom dessa letar sig vÀgljud in. Det mÀrks inte i lÀgre fart, men nÀr man passerar 70 km/h blir ljudet pÄtagligt. FrÄn bilens möbler hörs ingenting, inredningen Àr gnek- och knakfri under fÀrd.

Jag saknar antisladd och antispinnsystem, det borde vara standard 2019. Det stÄr att en stereo ska ingÄ men den Àr inte monterad pÄ testbilen. Dubbla airbags, ABS bromsar, farthÄllare och en iskall AC Àr mina hjÀlpmedel under fÀrd.

LastÄsna

Testbilen stÄr som tidigare nÀmnt pÄ ett sÄ kallat Maxichassi. Totalvikten Àr 4 400 kg och lastvikten 1 290 kg. Perfekt för en barnfamilj. Alla kan ta med sig det de önskar.

I garaget fÄr man stoppa in 124 kg last. Med tanke pÄ att överhÀnget Àr rejÀlt bör man respektera denna grÀns. Annars riskerar man fÄ sÀmre vÀgkontakt med de drivande och styrande framhjulen. Med slÀp fÄr man bara lasta 54 kg i garaget.

Inne i bodelen finns stora utrymmen under sÀngarna. SÀrskilt utrymmet under höger sÀng Àr gigantiskt. HÀr skulle en utvÀndig lucka vara praktisk. Under vÀnster sÀng finns en hylla med ett stort utrymme under. HÀr har vÀrmaren sin plats. TyvÀrr brer den ut sig onödigt mycket. Med lite smartare dragning av gasoltillförseln skulle man kunna delat av utrymmet och utnyttjat det effektivare.

ÖverskĂ„pen Ă€r rymliga, sĂ€rskilt de vid sittgruppen. Kan vara svĂ„rt att utnyttja volymen maximalt dĂ„ de saknar hylla. Men det kan man enkelt ordna pĂ„ egen hand.

Det Àr ocksÄ lÄnga öppna hyllor i sovrummet och man kan utnyttja sittgruppens överskÄps ovansida.

Inte byggd för svensk vinter

VÀrmaren Àr placerad under vÀnster sÀng. Det betyder lÄnga luftslangar för att nÄ lÀngst fram i bilen. Luften kyls av och tappar fart. Inte sÄ att man fryser i bilen, men det blir ojÀmn vÀrme ombord. Varmast i sovrummet och svalare i sittgruppen. En mer centralt placerad vÀrmare hade varit önskvÀrt.

Nu har vintercamping aldrig varit avsikten med bilen. Det finns inga luftspalter bakom möblerna eller in i överskÄpen. Inte heller utmed sÀngarna. Risken för kondens ombord Àr stor nÀr varm luft inte kan cirkulera utmed vÀggarna.

De utvÀndiga kjolarna Àr gjorda i plast, den blir skör i strÀng kyla och spricker lÀtt om man slÄr i.

Importören har gjort en del för att fÄ bilen mer duglig i kall vÀderlek. VÀrmaren Àr kraftigaste versionen, golvet Àr eluppvÀrmt med 230 volt och spillvattentanken Àr isolerad. Dock Àr tömningskranen till spillvattentanken oisolerad. RÄdet Àr att lÀmna den pÄ glÀnt med en balja under nÀr det Àr minusgrader.

Vill man ha en fullt ut vinterduglig bil kostar den minst 250 000 kronor till. I skenet av detta fÄr man en riktigt duglig husbil för slantarna.

Ett sportlov vid elstolpe Àr knappast en strapats.

Jag tycker

Är svag för enklare husbilar. SĂ€rskilt om man ska ha barn ombord. Om nĂ„got gĂ„r sönder eller fĂ„r en repa Ă€r det liksom inte lika illa som i en husbil för ett par miljoner.

MÄlbilden med bilen Àr att till en sÄ lÄg kostnad som möjligt erbjuda en familj om upp till fem personer en prisvÀrd husbil som i princip Àr nyckelfÀrdig. Det lever den upp till galant.

Att det kÀrvar en del i lÄs och beslag kan man lösa med teflonspray. De fÄ missarna ombord Àr enkelt och billigt ÄtgÀrdade.

BÀsta rummet ombord Àr sovrummet. Ljust, stora fönster, man kan stÀnga om sig och sÀngarna Àr rymliga. Men det krÀver sin tribut. Med lÄngbÀddar och delat badrum i en bil under 7,5 meter blir köket kompakt och sittgruppen inte sÀrskilt rymlig. Rimor har gjort det bÀsta av saken genom att ha ett mindre bord som gör att sittgruppen inte blir trÄng. Men en familj om fem fÄr svÄrt att rymma sina tallrikar och glas pÄ bordet.

Slutligen. Enkelt Àr inte lika med dÄligt. Snarare kan det vara sÄ att en enkel husbil skapar fÀrre bekymmer för sina Àgare eftersom det inte Àr sÄ mycket som kan krÄngla.

Letar du ett prisvÀrt sommar- och helgnöje för familjen som i tre Är inte kostar en extra krona förutom brÀnsle, skatt och försÀkring Àr det vÀrt att ta en nÀrmare titt pÄ Rimor Seal 695!

Jag gillar

  1. Prislappen
  2. Sovrummet
  3. Den rejÀla tryckvattenpumpen
  4. Fungerar för 5 personer
  5. Hög lastvikt

Jag önskar

  1. Mer plats runt toastolen
  2. Draperi som Àven mörklÀgger
  3. Fallskydd i alkoven
  4. Fönster bredvid eller i bodelsdörren
  5.  

Fakta

Utrustning testbil

ABS, AC motor, farthÄllare, elspeglar, centrallÄs (ej bodel), kylskÄp, frys, 3 lÄgors gasolspis, insynsdrapperi, Truma 6 kw luftburen vÀrme med elpatron, 230 volts golvvÀrme, förberedd för TV, vinterisolerad spillvattentank exklusive tömning.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift