Meny

.

Frankia M-Line NEO

LĂ€tt och rymlig

Halvintegrerade NEO pÄ knappa sju meter ser nÀstan lite bortkommen ut flankerad av sina gigantiska slÀktingar i Frankia familjen. Men NEO Àr trots sina kompakta mÄtt en stor nyhet. Det Àr den första framhjulsdrivna Mercedes baserade husbilan frÄn Frankia, den stÄr pÄ ett AL-KO chassi som ger goda köregenskaper och sÄ Àr den lÀtt vilket ger god lastvikt med 3,5 tons totalvikt.

 

Av Carla och Kees Witvliet

 

Standardmotor Àr en 143 hk Euro 6 Blue-Tec-motor kopplad till manuell vÀxellÄda. Det finns fyra olika chassi-paket att vÀlja mellan, om det önskas mer körkomfort.

Kabinstolarna av mÀrket SKA Àr bekvÀma att sitta i och kan stÀllas in pÄ alla möjliga sÀtt.

OvanpÄ det lÄga AL-KO chassit, som förlÀngts i aktern, har garaget placerats. GÄr lÀtt att komma Ät via den stora bakluckan och sidodörren pÄ högra sidan. Bakluckan drar till sig blickarna med dess, minst sagt, ovanliga lyktor. De blinkande lamporna liksom ŽvandrarŽ lÀngs med ljusslingan.

VÀggpanelerna i aluminiumsandwich Àr helt trÀfria. De Àr 32 mm tjocka och kommer med sju Ärs tÀthetsgaranti. Tak och undersida Àr i glasfiber.

Ett 20 cm högt dubbelgolv rymmer en hel del och kan nÄs utifrÄn.

Vattentankarna Àr isolerade och placerade framför bakaxeln för god viktfördelning. Viktigt i en framhjulsdriven bil.

Frankia anvÀnder senaste generationens gastrycksregulator med gasfilter. Gasolflaskorna har placerats pÄ en utskjutbar slÀde. Föredömligt!

Under en lucka vid entrén hittar vi frostskyddet och vattenpumpen som placerats intill Truma Combi vÀrmaren.

NÀmnvÀrt Àr ocksÄ att entrédörren frÄn Hartal har tre lÄspunkter. Den Àr försedd med stort fönster med vÀlkommet ljusinslÀpp.

Luftig bodel

NÀr vi stiger in möts vi av en smakfullt interiör med god detaljfinish. Frankia bygger med omsorg.

Sittgruppen Àr rejÀl i dimensionerna. StÄhöjden pÄ 2 meter ger volym och strÀcker sig till och med mellan de komfortabla framstolarna. Fem sittplatser gör att man kan bjuda in grannen pÄ kaffe.

Möblemanget Àr absolut femstjÀrnigt. SkÄpsluckorna Àr sobert vita, utan störande detaljer. Ett lÀtt tryck och de öppnas. Enkelt och praktiskt.

Den lekfulla, indirekta belysningen bidrar till stilfulla ljuseffekter.

Stuvutrymmet ovanför förarhytten Ă€r praktiskt, liksom ”vĂ€gg-organizern” nĂ€r man snabbt vill fĂ„ undan lite prylar. Golvet i grĂ„ton Ă€r utan nivĂ„skillnader och matchar vĂ€l med bord och köksbĂ€nk.

Litet kylskÄp

Köksdelen Àr placerat bredvid entrén och ser tiptop ut. TvÄ spislÄgor och en rymlig diskho. Smart tÀnkt med tÀckplatta över diskhon nÀr mer arbetsyta önskas.

KompressorkylskÄpet frÄn Dometic Àr i minsta laget med sina 69 liter. Bra att det har en dörr som kan öppnas Ät bÄda hÄllen. Kan lÄta som en gimmick men Àr praktiskt i vardagen.

Den understa av de tre lÄdorna Àr försedd med sophink. Den snygga köksblandaren kan dras ut för att duscha grönsaker eller skölja disk.

BekvÀma sÀngar

LÀngst bak tronar tvÄ enkelsÀngar, bÄda försedda med 7 zons kallskumsmadrasser. Med hjÀlp av tvÄ breda trappsteg Àr det enkelt att kliva i och ur.

Under varje fotÀnda finns klÀdskÄp samt Àven en garderob och ett förstklassigt apotekarskÄp.

SjÀlvklart har man inte glömt lÀslampor med lampbrytare placerade praktiskt inom rÀckhÄll.

Stort litet badrum

Storleken pÄ badrummet Àr rent ut sagt imponerande. LikasÄ utförandet. BÀnktoaletten av mÀrket Thetford kan skjutas in i vÀggen och detsamma gÀller ocksÄ för handfatet ovanför. Och resultatet Àr att camparen fÄr en rymlig duschkabin med lyxig duschblandare till sitt förfogande.

Vi tycker

Frankia har med NEO byggt en husbil med en planlösning som visat sig mycket populÀr bland husbilsÀgare.  Att den Àr sÄ pass lÀtt att man realistiskt kan registrera den med totalvikt om 3 500 kg Àr ett av modellens mÄnga trumfkort.

Frankia Àr som alltid fiffiga och har pÄ liten yta fÄtt till en mycket praktisk bodel med mÄnga smÄ detaljer som gör vardagen lite enklare och trivsammare.

För de som vill ha en kompakt premiumbil med förstklassiga köregenskaper och installationer Àr NEO ett hett alternativ.

NEO bryter ny marknad för Frankia genom att vara byggd pÄ framhjulsdrivna versionen av Mercedes Sprinter. En kompakt husbil som kÀnns större invÀndigt Àn den ger sken av utvÀndigt.
Smakfull interiör. KÀnns lite minimalistisk, pÄ ett bra sÀtt.
Bra stÄhöjd och lekfull belysning vid sittgruppen.
SÀngarna mÀter 80 x 200 cm och Àr tack vare trappan lÀtta att komma i och ur.
SlÀde i gasolutrymmet förenklar.
Toaletten kan skjutas in i vÀggen, likasÄ handfatet. DÄ blir utrymmet en stor duschkabin.

Fakta

Utrustning testbil

Airbags, ABS, ESP, ASR, sidvindsassistent, farthÄllare, AC,  partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservdÀck), Truma Combi 6 vÀrmepanna, 2 spislÄgor, Thetford bÀnktoa, 69 liters Dometic kompressordrivet kylskÄp, LED bodelbelysning, 80 ah litium bodelsbatteri, 2x 11 kg gasolflaska.

Vi gillar

  1. Stabil konstruktion
  2. Funktionellt badrum
  3. Köregenskaperna
  4. KvalitetskÀnslan
  5. Litiumbatteri som standard

 

Vi önskar

  1. Större kyl
Frankia Àr kÀnda för sina garage. NEO Àr inget undantag. Via den stora takluckan nÄr man enkelt det man söker. MÄnga tillverkare avstÄr luckor pÄ bakstammen eftersom det Àr en kÀlla till fuktskador. Men Frankia litar pÄ sin konstruktion.
Planskiss

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift