Bodelen är stjärnan!
Även hos Bürstner har man tagit nya Mercedes Sprinter till sitt hjärta i form av halvintegrerade Lyseo M Harmony Line. En bil som lockar med stjärnan i fronten men vars styrka sitter i bodelen. Planlösningen och dess utförande var en mycket positiv överraskning för oss.
Av Carla och Kees Witvliet
Tyska husbilsfabrikanten Bürstner har sedan några år ordet ”hemkänsla” som ledord för sina bodelar. Boendekomforten och trivseln kommer alltså på första plats. Man lägger mycket energi på att skapa harmoni ombord – Harmony Line.
Många paket att välja på
Bürstners halvintegrerade Lyseo vilar, precis som koncernsyskonet Dethleffs Globeline som vi också synar i detta nummer, på ett Mercedes Sprinter chassi med bakhjulsdrift. Vintervänligt.
Hjulbasen är kortare än hos konkurrenter på Fiat eller de som byggs på framhjulsdrivna Sprinter. Det gör att den kan kännas lite vinglig på vägen. Genom att montera luftfjädring på bakaxeln kan köregenskaperna stabiliseras.
I standardutförandet är Lyseo försedd med en 143 hk CDI motor kopplad till en silkeslen automatlåda. Gör ett gott jobb men varvar enligt vårt förmenande onödigt högt.
Det blir klurigt att välja tillvalspaket eftersom det erbjuds inte färre än sju olika. Det finns ett vinterpaket med uppvärmbara förarstolar, elektriskt uppvärmbart golv och en Truma Combi 6E (troligen mer eller mindre standard i Sverige).
Med karosseripaketet är körkomforten ännu bättre. Aguti-stolarna har bra inställningsmöjligheter, är snyggt klädda och enkelt vridbara.
Bagageutrymmet under den franska sängen är uppvärmt, upplyst och försett med ett 230 volts eluttag. Här hittar vi också en knappsats till tömningen av tankarna.
Hemkänsla, på riktigt
Förvåningen är stor när vi kliver in. Man har valt att placera en så kallad fransk säng, längst bak på högersidan. Det är inte många tillverkar som erbjuder den sänglösningen idag. Vilket är synd, för det blir en mycket öppen planlösning som trollar fram rymdkänsla i husbilen.
Men franska sängar är lite smalare, alla vill inte ligga tätt tillsammans. Att bädda är också lite bökigare än om sängen är fristående. Vill man ha mer utrymme eller om man har nattgäster finns det en taksäng på 132 x 190 cm.
Kombinationen av material och färger i mjuka, naturliga nyanser är stilfull. Smakfulla rullgardiner, med samma kedjesystem som hemma, bidrar för en gångs skull till trivseln ombord.
Sänggaveln drar blickarna åt sig, effektfullt designad med trivsam mysbelysning. Men allt är inte ögonfägnad. Det är även en praktiskt möblerad bodel med mycket skåputrymme, en stor garderob, ett smalt skåp med hyllor och mängder med utrymme under sängens fotände.
Badrum
Jämte sängen ligger badrummet, det är detta som gör att sängen inte kan göras lika bred som en fristående säng.
Det hänger en stor spegel på dörren till badrummet. Bra när man vill kontrollera detaljerna i utstyrseln när man ”badat” färdigt. På andra sidan dörren finns ett småttt otroligt badrum, vilket utrymme! Toan är placerad mot den bortre väggen, handfatet kan vikas in mot toastolen och – simsalabim – en duschkabin! Kabinen står sig väl jämfört med vad de större kusinerna i husbilsvärlden bjuder på.
Kök
Vinkelköket är även det väldesignat och intar en central plats i husbilen. Det är gott om golvyta framför. Trots spis med tre brännare är det gott om arbetsyta.
Vad gäller utrymme i skåpen räcker det och blir över. Kylen på 90 liter torde vara tillräcklig även den.
Praktiska detaljer
Sittgruppen rymmer fem personer. En snygg detalj är de stilfulla sömmarna i klädseln. Panoramafönstret i taket, sidofönstret och fönstret i entrédörren badar interiören i ljus.
Intill entrén finns en funktionell möbel med praktiska fack där du kan stoppa undan din iPad och telefon samtidigt som de laddas. För naturligtvis har man också tänkt på att placera ett usb-uttag intill. Det finns faktiskt hela fyra USB i bilen.
I samma möbel har teven sin plats, samt årets uppfinning: Ett vitrinskåp som försetts med magnetstrips! Med en liten magnet under varje glas står de urstadigt, även under vår testrunda över skumpiga småvägar. Bra!
En annan bra detalj, som Bürstner varit noga med i flera år, är att värmaren placerats centralt i bilen, under soffan. Korta värmeslangar maximerar effektiviteten och ger en jämn värme i bilen.
Sammanfattning
Man kan skoja om att Bürstner valt att göra en bil med fransk säng för att fabriken ligger så nära den franska gränsen. Kanske är det även de franska influenserna som inspirerat till den sällsynt fina intriören. Det är inte ofta vi blir så förtjusta.Men faktum är att detta är en av de mest trivsamma bodelar vi vistats i på mycket länge. Och vi som trodde Mercedes chassit och bakhjulsdriften skulle vara bilens främsta företräden.
Sammantaget känns det som Bürstner har en vinnare med denna modell.
Fakta
- Chassi: Mercedes Benz Sprinter 414 CDI
- Standard motor: 143 hk Euro6 BlueTec
- Vridmoment: 330 Nm
- L x B x H: 699 x 232 x 299 cm
- Invändig höjd: 215 cm
- Hjulbas: 3 665 mm
- Totalvikt: 3 500 kg
- Lastvikt: Ej fastställd i skrivande stund
- Vattentank: 120 liter
- Spillvattentank: 100 liter
- Toatank: 17 liter
- Bränsletank: 71 liter
- AdBlue: 22 liter
- Antal sitt-/sovplatser: 4/3
- www.buerstner.com/se
Utrustning testbil
Airbags, ABS, ESP, ASR, farthållare, halvautomatisk AC, partikelfilter, Fix and Go-kit (inget reservhjul), sidovindsassistans, 16” stålfälgar, Truma Combi 6D (diesel) luftburen värme, spis med 3 brännare, kassettoa, 90 liters Thetford kylskåp med frysfack på 9 liter, LED-inomhusbelysning, 95 AH AGM hushållsbatteri, 2 st P11 gasolflaskor.