VĂ€gvinnande komfort
Man kan tro att alla halvintegrerade husbilar baserade pÄ Fiat Àr likvÀrdiga att köra. Men inget kunde vara mer fel. Som denna modell frÄn Kabe tydligt visar. Den bjuder en av de bÀsta körupplevelser du kan fÄ i en halvintegrerad husbil. SÀrskilt om du vÀljer rÀtt dÀmpare fram och bak.
Text och foto Stefan Janeld
X780 serien Àr inte ny, den har i flera Är varit en av de populÀraste i Kabes modellutbud. Men planlösningen i testbilen Àr ny. Den hade katalogpremiÀr pÄ Elmia och sÄlde bra trots att den inte fanns att kÀnna och klÀmma pÄ.
Inte sÄ konstigt kanske. DrottningssÀng i sovrummet, taksÀng över sittgruppen, delat badrum, vinkelsoffa, vinkeldinette, god isolering och vÀlplanerat vÀrmesystem uppfyller mÄngas önskemÄl.
Med 2,5 meters bredd fÄr du volym som i en husvagn ombord. Detta Àr Kabe ensamma om pÄ marknaden. Endast stora Liners Àr lika breda.
Men! I min mening Àr det upptrÀdandet pÄ vÀgen som Àr bilens klo.
Unikt lÄng hjulbas
Det finns tvĂ„ saker som gör fordon komfortabla â tyngd och lĂ„ng hjulbas. Det Ă€r dĂ€rför man Ă„ker sĂ„ bekvĂ€mt i en limousine. I denna Kabe uppfylls bĂ„da parametrar. Inte kul för dig som inte fĂ„r köra husbil tyngre Ă€n 3 500 kg, men för alla oss andra Ă€r det en riktig höjdare.
Normalt har en husbil av denna storlek 4400 mm mellan hjulaxlarna. Men hÀr Àr hjulbasen 4700 mm. Ynka 30 cm lÄter inte mycket. Men skillnaden Àr pÄtaglig.
Som av guds försyn, jag Ă€r ju i Jönköping trots allt, blĂ„ser det rejĂ€lt under testet. FrĂ„n Tenhult in till Jönköping har jag rak sidvind. Jag kan höra den vina och kĂ€nner att det rycker i bilen. Men aldrig att jag behöver korrigera min kurs. Jag sitter avslappnat i 90 km/h och njuter av fĂ€rden. Ett resultat av att den lĂ„nga hjulbasen ger ett kortare överhĂ€ng, mindre ârumpaâ för vinden att grabba tag i. En inte ovĂ€sentlig sĂ€kerhetsfaktor!
OjÀmnheter svÀljs galant. Det rister lite i bilen men inte sÄ det stör.
I tvÀra kurvor drar jag ner lite pÄ farten, mest av gammal vana, det behövs egentligen inte. Men en husbil kör man inte pÄ attack.
Motorn Àr 150 hk versionen av Fiats 2,3 liters motor, kopplad till automatlÄda. En trivsam drivlina som gör ett gott jobb. Jag fÄr efter testet Àven testa bilen med 180 hk motorn och i Àrlighetens namn Àr den ett bÀttre val. Skillnaden mÀrks frÀmst nÀr det bÀr uppför.
Inne i Jönköping Àndras körupplevelsen. Bilens bredd gör att jag ligger nÀrmare mittlinjen. Jag tar Àven ut kurvorna mer Àn vanligt. Höga kantstenar oroar mig eftersom bilens insteg Àr vÀldigt lÄgt. Det kÀnns som att jag kan slÄ i kantstenen med bodelens nederkant.
NÀr jag möter bussar saktar jag ner för att inte riskera nÄgot. Det finns plats, men jag Àr ovan vid ett sÄ hÀr brett fordon. TÀnk vad ett par decimeter kan göra. Efter nÄgon timme i stadstrafik börjar jag fÄ en kÀnsla för bodelens bredd och kör mer avslappnat.
Jag rÄder er som Àr intresserade av bilen att provköra lite lÀngre Àn vanligt, annars Àr risken att ni blir avskrÀckta och vÀljer bort bilen pÄ fel grund.
ALC + ACS = Personbilskomfort
Som jag nÀmnde fick jag Àven köra bilen med den starkare motorn. Men det var inte pÄ grund av motorn jag körde den bilen. Det var för att chassiet pimpats med AL-KO:s automatiskt nivÄreglerande dÀmpare (ALC) pÄ bakaxeln och deras ACS dÀmpare och fjÀdring pÄ framaxeln.
Redan i original Àr detta som sagt en mycket komfortabel husbil att köra. Men med ALC och ACS blir komforten personbilslik. Bilen gÄr mjukare utan att kompromissa med stabiliteten. Det blir Àven en tystare fÀrd dÄ bilen isoleras bÀttre frÄn underlaget.
Jag tror jag Äker i 90 km/h men hastighetsmÀtaren envisas med att hÀvda 110 km/h.
I kurvorna kör jag fortare utan att jag tÀnker pÄ det. Inget att strÀva efter förvisso men det signalerar ett tryggt vÀgupptrÀdande. Det Àr inte ofta farthÄllaren anvÀnds för att slippa överskrida hastighetsgrÀnsen nÀr man Äker husbil, men i denna bil Àr det lÀge att aktivera farthÄllaren av just denna anledning.
ALC dÀmparen pÄ bakaxeln ser till att automatiskt nivÄreglera bilen oavsett last. Det ger fjÀdringen optimalt arbetsintervall. Ingen smÄsak i en husbil som fÄr lasta ett ton. Dessutom har dÀmparen en gasblÄsa som ger komfort liknande luftfjÀdring.
Det kostar en slant att fÄ dessa tillval. Men det Àr vÀrt pengarna, jag lovar.
Man kan Àven bestÀlla bilen med luftfjÀdring fram och bak. Kostar betydligt mer, men ger inte bÀttre vÀgupptrÀdande. LuftfjÀdringen kan inte kompensera för snabba viktförskjutningar, exempelvis i en tvÀr kurva, och det gör att man upplever bilen som svajig i sidled. Dessutom mÄste man manuellt anpassa trycket i luftbÀlgarna efter aktuell last.
Vinter? GĂ€rna!
Att en Kabe husbil klarar svensk vinter tar man för givet. De har byggt sitt varumÀrke runt goda vinteregenskaper. VÀlisolerade, inga köldbryggor, inga kallras bakom möblerna, vattenburen vÀrme inklusive golvvÀrme.
Testbilen Àr inget undantag. Det Àr luftspalter överallt och dÀr det Àr konvektorer har man sörjt för god konvektorverkan. Med det menas att man har stora öppningar in till konvektorn dÀr kall luft kan strömma in för att ersÀtta den stigande varmluften.
Varmluften stiger genom smala öppningar som fÄr luften att accelerera och pÄ sÄ vis cirkulera i bodelen och ge jÀmn vÀrme.
Isolerad och av vÀrmesystemet uppvÀrmd spillvattentank lÀmpar sig vÀl för fricamping. Spillvattentanken töms med pump, en frostsÀker lösning.
En sak vi klagat pÄ i ett vintertest av en Àldre Kabe var att den hade svÄrt att ta sig fram i vinterföre, sÀrskilt nÀr det gick uppför. Ett lÄngt överhÀng var boven i dramat. Testbilen lider tack vare sin lÄnga hjulbas inte av detta och blir dÀrmed en Ànnu bÀttre vinterkompis.
Ingen 3,5 tonnare
En nÀstan Ätta meter lÄng husbil med vattenburen vÀrme, taksÀng och diger utrustningslista Àr inget lÀtt fordon. Teoretiskt skulle man kunna registrera bilen med 3,5 tons totalvikt. Men den blir inte praktiskt anvÀndbar. Testbilen vÀger in pÄ 4 500 kg totalvikt och fÄr dÄ lasta ett drygt ton. Mer Àn nog.
UtvÀndigt finns ett stort garage att stuva campingmöbler och annat skrymmande i. HÀr finns Àven hÀngare för skidklÀder, skoteroverall och andra ytterklÀder. Eftersom dubbelgolv saknas Àr det inga andra utvÀndiga stuv.
InvÀndigt Àr det gott om överskÄp och smÄ fack till allehanda prylar. Under sÀngen finns lÄdor och skÄp och ett utrymme man kommer Ät genom att lyfta sÀngen. TvÄ garderober, en pÄ var sida om sÀngen.
För tvÄ personer rÀcker stuvutrymmena. För fyra en helg likasÄ. Men ska en familj om fyra semestra i veckor fÄr man packa med eftertanke.
Jag tycker
Den lÄnga hjulbasen gör underverk för komforten och kursstabiliteten under fÀrd. Att svÀngradien blir lite lÀngre störs jag inte av alls.
BÀsta motorvalet Àr 180 hk, gÀrna kopplad till automatlÄda.
Den stora sÀngen bak skapar ett trÄngt sovrum. Jag önskar att den gick att sÀnka, dÄ kom man runt den lÀttare och fick mer rymdkÀnsla i sovrummet. Att man kan skjuta upp den mot bakstammen dagtid hjÀlper en aning, men Àr frÀmst komforthöjande nÀr man vill lÀsa eller slumra. Att det Àr en komfortabel sovplats rÄder inga tvivel om.
KvalitetskÀnslan Àr hög ombord. God kÀnsla i luckor, dörrar och beslag. Passformen i luckor och skÄp Àr god.
Jag stör mig pÄ att det inte finns en strömbrytare i anslutning till varje lampa. Vissa tÀnds via bodelens kontrollpanel, andra med strömbrytare. Placeringen av strömbrytarna Àr inte alltid logisk. För mig som testar mÄnga husbilar Àr det störande, för den som bara har en husbil att lÀra sig spelar det mindre roll.
Kort sagt Àr detta en komfortabel lÄngfÀrdsbil med rymd som en husvagn och vinteregenskaper i toppklass. Vad mer kan man krÀva?
Jag gillar
- Hög Äkkomfort
- Trygga köregenskaper
- Funktionell hall
- Rymlig och bekvÀm sittgrupp
- VÀlplanerat vÀrmesystem
- Gott om skÄp och fack för prylar
- LÄgt insteg till bodel och förarhytt
Jag önskar
- SlÀde i gasolutrymmet
- Möjlighet till större teve vid sittgruppen
- Strömbrytare vid varje lampa
- Â
Fakta
- Modell Kabe Travelmaster x780 LQB
- Ursprungsland Sverige
- Chassi Fiat + AL-KO
- Motor 2,3MJ 150 hk
- Vridmoment 380 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotvÀxlad manuell)
- Totalvikt 4 500 kg
- Max last 920 kg (orÀknat extrautrustning)
- L x B x H 775 x 249 x 305 cm
- InvÀndig höjd 197 cm
- BrÀnsletank 80 liter
- Vattentank 90 liter
- GrÄvattentank 90 liter
- Toatank 17 liter
- Pris testbil 1 218 000kr
- Grundpris: 1 218 000kr
- Vi lÄnade bilen av Kabe i Tenhult
Utrustning testbil
ABS, antispinn, ESP, AC motor, farthÄllare, elspeglar, centrallÄs inkl bodel, kylskÄp, frys, 3 lÄgors gasolspis, ugn, mörklÀggningsjalusier, Alde vattenburen vÀrme inkl golvvÀrme, vÀrmevÀxlare, Webasto motorvÀrmare, CD radio, navigator, backkamera, förberedd för TV, vinterisolerad spillvattentank inklusive tömning, uppvÀrmt gasolutrymme.
Vill du lÀsa mer om Kabe? Klicka hÀr!