Bekant nykomling
Ett nytt instegsfabrikat har rullat in pĂ„ svensk mark. Eller nytt och nytt. Faktiskt finns bilarna under andra namn redan hĂ€r sedan ett drygt decennium. Vi kĂ€nner dem som Sunlight och Carado. Europas populĂ€raste instegsbilar som med Ă„ren tjĂ€nat ihop till ett mycket gott renommĂ© â vĂ€lbyggda, tysta, problemfria. (Under en tid sĂ„ldes bilarna Ă€ven som Solifer Action)
Men dÄ Sunlight och Carado byggs i Tyskland byggs Etrusco i samma fabrik som Laika, strax söder om Florens i Italien.
Min undran inför detta test Àr kort och gott om bilen upplevs lika vÀlbyggd och tyst pÄ vÀgen som sina tyska tvillingar.
Text och foto Stefan Janeld
Sagan om Etrusco började med att Hymer Gruppen för ungefÀr tvÄ decennier sedan ville bygga en ny Laika fabrik. Man köpte mark och satte spadarna i backen. NÀr man grÀvt lite hittade man rester av en Etruskisk villa. (Nu vet ni varför man valde namnet.)
I Italien tar man sina fornlÀmningar pÄ allvar och fyndet rapporterades. Nu blev det byggstopp i vÀntan pÄ att man kunde göra en korrekt arkeologisk utgrÀvning.
Det tog sju Ă„r innan man kunde Ă„teruppta bygget. 2016 invigdes fabriken.
Planen var att bygga 4 500 husbilar Ärligen. Med tanke pÄ att Laika bygger drygt 1 000 husbilar per Är var det logiskt att Hymer Gruppen förlade produktion av andra fabrikat till fabriken.
Ett av dessa blev nystartade Etrusco. Tanken var att man skulle sÀlja Sunlight och Carado i norra Europa medan Etrusco skulle sÀljas i södra Europa och Belgien. Man hade slagit i produktionstaket i sin tyska fabrik sÄ enda chansen att möta den stigande efterfrÄgan pÄ instegsbilar var att bygga dem i en annan fabrik.
Men trots detta kunde man inte förse marknaden i norra Europa med tillrÀckligt mÄnga Sunlight och Carado. DÀrför ser vi nu Etrusco pÄ svensk mark.
Ingen enÀggstvilling
Det första jag noterar nÀr jag synar bilen Àr att den Àr lite mer pÄkostad Àn sina syskon. Ramfönster Àr ovanligt i detta marknadssegment. LikasÄ Àr skinnklÀdda framstolar med broderad logotyp. FÀrgskalan ombord gÄr i jordtoner, kÀnns modernt.
Tyst fÀrd
PĂ„ de ringlande vĂ€garna i skogarna i Ăsthammars kommun ligger gruset tjockt utmed vĂ€gens sidor. Jag ser till att hĂ„lla höger hjulpar i gruset sĂ„ mycket jag kan. Vill höra hur mycket ljud som letar sig in i bilen. Det visar sig inte vara mycket alls. Bilen saknar invĂ€ndig trappa vid bodelsdörren och det gör stor skillnad. Det smattrar lite i hjulhusen, men det Ă€r allt.
Ăven inredningen tiger still trots att vĂ€gen utmanar bilens styvhet.
Motorn Àr den tidigare sÄ vanliga 130 hk versionen av Fiats 2,3 liters motor kopplad till deras automatlÄda. Idag Àr 150 hk versionen vanligaste valet. Det var en tid sedan jag körde denna motor i en sÄ pass stor husbil och jag blir pÄmind om hur bra den faktiskt Àr.
I farter runt 70-80 km/h tvekar lÄdan ibland pÄ ett sÀtt som inte sker nÀr den Àr kopplad till 150 hk motorn. Det blir fler nedvÀxlingar och det leder till en lite ryckigare framfart. Dock Àr det pÄ marginalen och jag tÀnker inte sÄ mycket pÄ det efter en tids körande.
FjĂ€dringskomforten Ă€r god, 16â hjulen har en hel del gummi och bak Ă€r det lĂ„ng fjĂ€dringsvĂ€g i den olastade bilen. I kraftigare gupp blir det en del rekyl frĂ„n bakaxeln, som alltid pĂ„ husbilar med bladfjĂ€dring bak.
UtrustningsnivÄn i basutförande lÀmnar en del i övrigt att önska. Det saknas ESP och antispinnsystemet Àr Fiats simplaste version. 2019 ska det sjÀlvklart vara ESP pÄ en fabriksny bil. Stereo ingÄr men Àr inte monterad pÄ testbilen.
I övrigt finns dubbla airbags, ABS bromsar, elhissar, farthÄllare, AC och centrallÄs till förarhytten.
Ingen tungviktare
Att vÀga upp sin husbil för att lagligt kunna lasta allt man önskar Àr populÀrt i Sverige. Testbilen kan fÄs med en totalvikt pÄ 3 850 kg om sÄ önskas. Men faktiskt Àr det inte sÀkert att det behövs. Bilen i körklart skick vÀger in pÄ nÀtta 2 850 kg. Det betyder en lastvikt pÄ 650 kg i standardutförande. RÀcker lÄngt för tvÄ resenÀrer. Och man kan lÄna ut bilen till ungdomarna som inte fÄr köra tyngre husbil pÄ sitt B-körkort.
En annan sak som talar emot uppvÀgning Àr att det inte finns sÄ mycket plats att lasta saker i. Visst, garaget Àr stort. Men det fÄr bara tyngas med 150 kg.
Inne i bodelen finns förvisso tvÄ garderober och en hoper överskÄp. Men att fÄ in nog med prylar för att överstiga totalvikten Àr en utmaning. I alla fall om man Àr ett par som reser.
Isolerade tankar
VÀrmaren Àr placerad lÀngst bak. Man nÄr den via en fastskruvad lucka i garaget. Placeringen Àr inte idealisk för att fÄ jÀmn vÀrme i bilen. Luften som ska vÀrma sittgrupp och förarhytt har fÀrdats lÄngt och pÄ vÀgen tappat fart och vÀrme. Normalt dissar vi vÀrmesystem med denna konfiguration. Men hÀr har man anstrÀngt sig för att kompensera för vÀrmarens placering. Luftflödet till garaget Àr strypt med en förtrÀngning. Endast ett utblÄs i sovrummet. Resterande utblÄs Àr riktade framÄt, tvÄ till och med dedikerade för att vÀrma hyttgolvet.
Genom breda luftspalter kan varm luft frÄn garaget och de tvÄ garderoberna under sÀngarna stiga utmed vÀggarna i sovrummet och hindra kallras.
Ett elektriskt vÀrmegolv ger varma fossingar men krÀver tillgÄng till 230 volt.
Spillvattentanken Àr isolerad och uppvÀrmd och tömningskranen Àr placerad innanför isoleringen.
Vid elstolpe och ett tÀcke över förarhytten kan man lugnt spendera sportlovet i bilen. Men nÄgon egentlig vinterbil Àr det inte frÄgan om.
Jag tycker
FörvÀntade mig en Sunlight/Carado klon men riktigt sÄ enkelt gÄr det inte att beskriva Etrusco. Det finns kosmetiska och tekniska skillnader att ta hÀnsyn till innan man vÀljer.
För mig Àr ramfönstren nÄgot som slÄr högt, för andra kanske fÀrgskalan ombord Àr viktigare.
Jag hade bestÀllt bilen utan taksÀng för att vinna rymd och fÄ en taklucka till.
Med tanke pÄ hur populÀra Sunlight och Carado Àr har Etrusco en god chans att etablera sig pÄ marknaden. Men det förutsÀtter att kunderna hittar bilen. FÄ personer lÀr idag söka pÄ namnet Etrusco nÀr de letar husbil.
Kort sagt: Etrusco Àr en vÀlbyggd instegsbil som Àr vÀl vÀrd en titt innan man beslutar sig. SÀrskilt om man letar nÄgot med lite extra lyxkÀnsla.
Jag gillar
- KvalitetskÀnslan
- Ramfönster
- RejÀla bÀddmÄtt
- Tyst fÀrd
- Att det finns en hall
- Stort och stabilt matbord
- Bra lastvikt Àven med 3,5 tons totalvikt
- Garaget öppnar stort frÄn bÄda sidor
Jag önskar
- Ett fönster till höger om sittgruppen
- Smidigare mekanism till bordsskivan
- 2 lÄgor i köket istÀllet för 3 för att vinna arbetsyta
- Mer lÀttarbetat gasolutrymme
- ESP som standard
- BÀttre sittdjup i baksÀtet
- Tryckvattenpump istÀllet för simpel drÀnkbar
Fakta
- Modell Etrusco T 7400 SB
- Ursprungsland Italien
- Chassi Fiat Camper
- Motor 2,3MJ 130 hk
- Vridmoment 320 Nm
- VÀxellÄda 6 vÀxlad automat (robotiserad manuell)
- Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg
- Max last 650 / 1 000 kg (orÀknat extrautrustning)
- L x B x H 743 x 233 x 290 cm
- InvÀndig höjd sittgrupp 180 cm, kök 210 cm, sovrum 191 cm
- BrÀnsletank 90 liter
- Vattentank 122 liter
- GrÄvattentank 92 liter
- Toatank 17 liter
- Pris testbil 717 584 kr
- www.etrusco.com
- Vi lÄnade bilen av Sören KÀlls Bil
Utrustning testbil
ABS, antispinn, AC motor, farthÄllare, elspeglar, centrallÄs hytt, CD (ej monterad), kylskÄp, separat frys, 3 lÄgors gasolspis, eltrappsteg, mörklÀggningsgardiner, skinnklÀdsel (ej Àkta), Truma 6 kW luftburen vÀrme med elpatron, förberedd för TV