Rena rama sparbössan
Carthago är ett av de bäst säljande premiumfabrikaten i Europa. Vi har testat dem åtskilliga gånger och det brukar bli mestadels lovord. Men vi har inte synat en begagnad Carthago tidigare. Hur en bil upplevs som ny är ju en sak. Hur den håller ihop i praktiken en helt annan. En sak kan jag säga redan nu, värdet har hållit sig otroligt väl. Ny kostade detta exemplar cirka 1 150 000 kronor (grundpriset var drygt en miljon). Nio år senare begärs det 800 000 kronor. Det är en värdeminskning på under 30%. Det är vad många husbilar tappar på tre år!
Text och foto Stefan Janeld
Att köpa en begagnad premiumbil istället för en sprillans mellanklassare är något vi tipsar om med jämna mellanrum. Man får en bil byggd med omsorg. Ofta älskad av föregående ägare som tagit väl hand om bilen. Utrustningen ombord är riklig och även den av premiumklass. Skulle man vara missnöjd får man tillbaka merparten av sina slantar när man säljer.
Denna Carthago är ett bra exempel på ovanstående tes. Den har stora motorn, automatlåda, AL-KO chassi, Alde vattenburen värme, solceller, dubbelgolv och en lastvikt väl över ett ton. Till priset av en mellanklassbil.
Det enda mellanklassbilen har till sin fördel är garantier och det faktum att allt är nytt ombord. Inga repade fönster eller fransig och blekt dekortejp.
Körupplevelse i toppklass
Carthago har sedan lanseringen av Chic serien haft marknadens bästa förarmiljö i helintegrerade husbilar byggda på Fiat. Hemligheten är den väldigt djupt nerdragna framrutan. Faktiskt har man bättre överblick i en helintegrerad Carthago än i Fiats originalkupé.
Det enda som skvallrar om bilens ålder är fransiga dekaler, en sliten torkare och att det gnekar från konsolen till backkameran. Lite vindbrus från förardörren vittnar om att den behöver justeras för att sluta tätt.
Motorn är den numera pensionerade 3,0 liters motorn på 156 hk och ett vrid på 400 Nm. I detta fall kopplad till automatlåda. En kraftkälla saknad av många. Bland annat för att den har kamkedja.
AL-KO chassiet har inga problem att hantera de grusiga och ibland tjälskadade vårvägarna. Bilen rinner fram på kurvig väg, det är en trygg känsla bakom ratten.
En sak som avslöjar bilens ålder är avsaknaden av ESP, för tio år sedan var det mycket ovanligt. Särskilt på bilar med AL-KO chassi. Men den har ABS bromsar och dubbla airbags. Manuell AC, farthållare, elhiss och centrallås som låser även bodelsdörren.
Klassledande vinteregenskaper
Med dubbelgolv, vattenburen värme och en bodel utan köldbryggor har Carthago visat sig på styva linan i ett av våra vintertester. Den var en av de gasolsnålaste husbilar vi testat under vinterförhållanden.
Här står sig testbilen mycket väl i konkurrens med dagens husbilar. Det enda som har hänt är att man idag ofta drar värmen ända fram till instrumentpanelen och att Alde tagit fram en värmematta till förarplatsen.
Hög lastvikt, stort garage
Som en av få tillverkare har Carthago aldrig byggt en modell med låga långbäddar. Anledningen är att en av fabrikatets käpphästar är att erbjuda ett stort garage. Man tog till exempel inte fram en bil med U-soffa förrän man hade löst hur man skulle få till ett fullstort garage i en dylik bil.
Det stora garaget parat med ett rymligt dubbelgolv där tankarna har sin plats gör att det är gott om plats att stuva in semesterpackningen. Det är gott om överskåp och det finns en rejält tilltagen garderob att hänga in kläder i. Och det behövs ty bilen saknar klädkrokar till ytterkläder i hallen.
Med en lastvikt på 1 170 kg behöver man knappast sålla allt för hårt när man packar.
Men tänk på att inte lasta för tungt i garaget. Överhänget är betydande och med tung last långt bak försämras framhjulens grepp om vägen. Särskilt om det går uppför.
Jag tycker
Detta exemplar har använts mer än milen antyder, det är jag säker på. Troligen har ägaren spenderat långa perioder inom ett begränsat område. Ändå har bilen klarat åren mycket väl. De skavanker som finns är kosmetiska – nött dekortejp, skavda armstöd på förarstolen, repiga rutor och ingrodd smuts i utvändiga stuvutrymmen. Några plastlister som kantar skottväggar i bodelen har krympt och lämnar nu glipor.
Men grundkonstruktionen är opåverkad av åren och milen. Någon antydan till fukt ombord kan jag inte finna.
Det är detta som är kvaliteten hos en premiumbil, de håller att användas.
Innan bilen levereras kommer man justera förrdörren, den gnekande konsollen till backkameran, byta torkarblad och tvätta ur alla utvändiga stuvutrymmen.
Det är lätt att förstå varför Carthago endast uppdaterat och finputsat modellen genom åren, den står sig väl än idag.
Håller än
- Drivlinan
- Köregenskaperna
- Förarmiljön, jag tänker på den goda överblicken
- Värmesystemet
- Sittgruppen
- Gasolutrymmet
- Bodelskonstruktionen – träfri, stabil, utan köldbryggor
- Lastvikten
Hopplöst ute
- Ej 100% LED
- För högt insteg till förarplatsen
- Inga hyllplan i överskåpen
- Saknar ESP
Fakta
- Modell Carthago Chic E-Line i51
- Ursprungsland Tyskland
- Chassi Fiat+AL-KO
- Motor 3,0MJ 156 hk
- Vridmoment 400 Nm
- Växellåda 6 växlad automat (robotiserad manuell)
- Mätarställning 9 332 mil
- Totalvikt 4 500 kg
- Max last 1 170 kg (oräknat extrautrustning)
- L x B x H 753 x 234
- Invändig höjd sittgrupp 210 cm, kök 198 cm, sovrum 175 cm
- Bränsletank 120 liter
- Vattentank 115 liter
- Gråvattentank 115 liter
- Toatank 17 liter
- Pris: 799 000:-
- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge
- www.carthago.com
Utrustning testbil
ABS, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås inkl bodel, CD radio, backkamera, kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, ugn, eltrappsteg, mörkläggningsplissé, Alde vattenburen värme, TV
Vill du läsa mer om Carthago? Klicka här!