Meny

.

Le Voyageur Liner 9.3 QD Car

TvÄ till priset av en

I standardutrustningen till denna Liner ingÄr en personbil av typ Smart. Du fÄr alltsÄ tvÄ bilar till priset av en. LÄt vara att prislappen Àr tyngre Àn de flestas ekonomi mÀktar bÀra.

Jag vill frÄn början varna för att detta test Àr ovanligt fritt frÄn kritik. Inte för att allt ombord Àr perfekt, ty det Àr det inte. Men att kritisera en bil dÀr köparen styr utförandet Àr liksom meningslöst.

Text och foto Stefan Janeld

Franska Le Voyageur har gjort en smÄtt otrolig resa de senaste Ären. FrÄn att vara en helt fransk angelÀgenhet med en produktion pÄ hundratalet husbilar per Är. Har man ökat produktionen tiofalt och tagit sig in pÄ de flesta marknader i Europa. Inte minst i Sverige har man charmat mÄnga nya kunder.

Nyckeln var att bredda sitt sortiment. FrÄn att bygga enbart pÄ Mercedes Sprinter har man idag övergivit detta chassi till förmÄn för Fiat Ducato, Iveco Daily och Iveco Eurocargo.

Men jag blir inte förvÄnad om man lanserar en serie Àven pÄ Mercedes Sprinter nu nÀr den kommit i nytt utförande.

I Le Voyageurs Liner serie finns idag hela fjorton modeller. Varav Ätta med bilgarage. Testbilen Àr den minsta av dessa. Storasyskonen byggs pÄ Iveco Eurocargo och Àr mellan 10 och 11,5 meter lÄnga. Vill man inte ha bilgarage finns modeller som rymmer en ATV i garaget istÀllet.

Man kan tro att Le Voyageur Àr noviser nÀr det gÀller denna typ av husbil. Icke sÄ!

Koncernsyskonet RMB har haft liknande modeller i sitt modellprogram i mÄnga Är.

Dessa har sÄlts som Le Voyageur i Frankrike.

Nu har Pilote Gruppen helt slutat sÀlja husbilar med RMB:s logga i fronten, till och med i Tyskland. Den övre premiummarknaden Àr helt förbehÄllen Le Voyageur. SÄ egentligen Àr detta en kÀnd spelare i ny kostym.

Överraskar pĂ„ vĂ€gen

Det Àr en respektingivande pjÀs. Hög! Men bakom ratten krymper intrycket. Jag sitter lÀgre Àn förvÀntat. Med massor av luft mellan huvudet och taksÀngen.

SKA-stolen Àr mycket bekvÀm och den stora ratten Àr bekvÀm att hÄlla i. LuftfjÀdrat chassi svÀljer ojÀmnheterna pÄ den isiga vÀgen. Men i första rondellen slÄr reptilhjÀrnan till, bilens höjd gör sig pÄmind. Man fÄr ta det nÀtt för att det inte ska kÀnnas svajigt.

Med lite högre lufttryck i luftfjÀdringens bÀlgar blir upptrÀdandet mer stabilt. Det Àr en enkel sak att justera trycket med reglaget vid förarplatsen. Komforten blir inte nÀmnvÀrt lidande.

En tung husbil med stor frontarea kan förvÀntas vara lite trött. SÄ nÀr jag ska ut pÄ motorvÀgen via en, för en sÄ pass stor bil, kort pÄfart trycker jag gasen i botten. MÄlet Àr att komma upp i 90 km/h innan pÄfarten tar slut. NÀr jag tagit plats i högerfilen kastar jag ett öga pÄ hastighetsmÀtaren och ser att jag passerat 110 km/h.

De 205 hÀstarna Àr i överraskande god form.

Den ÄttavÀxlade automatlÄdan tÀmjer dem inte nÀmnvÀrt. Jag kör pÄ lÄdans ECO lÀge, det finns Àven ett Power lÀge, men det behövs inte. Möjligen att man kan behöva det med fullastad bil i kraftigt motlut.

Under gaspÄdrag vÀsnas motorn en hel del. Onödigt mycket kan jag tycka.

Jag lÀgger mig i 90 km/h, husbilslunk. Varvtalet sjunker till knappa 2000 och det blir behagligt tyst ombord. Vind- och vÀgljud stör inte alls. FrÄn bodelen hörs inte ett knÀpp.

FrÄn förarplatsen har jag full koll pÄ framfarten. Navigatorn pÄminner mig ljudligt om rÄdande hastighetsbegrÀnsning. Backspeglarna Àr stora och stabila. Trots att jag sitter relativt lÄngt in i bilen fÄr jag snabbt en god kÀnsla för bilens placering pÄ vÀgen.

Jag saknar smÄ filialspeglar som visar de frÀmre hörnen, de underlÀttar i manövrering pÄ smÄ ytor. BakÀndan har man full koll pÄ via den tydliga backkamerans stora skÀrm.

Det Àr en lÀttkörd husbil trots de rejÀla yttermÄtten.

Kompetent vinterbil

Rymligt dubbelgolv dÀr VVS system och teknik hÄlls varmt. Tjocka vÀggar, luftspalter bakom möblerna, kondensavvisande textiltapet och ett vattenburet vÀrmesystem draget Ànda fram till pedalstÀllet gör vinterkomforten god ombord. Det finns till och med boosterflÀktar som blÄser varmluft pÄ förarens och passagerarens fötter vid behov.

En vÀrmevÀxlare utnyttjar motorn kylvatten för att vÀrma bodelen under fÀrd. Detta ska man dock vara lite försiktig med. Dagens moderna dieselmotorer genererar inte sÀrskilt mycket överskottsvÀrme. Det finns alltsÄ en risk att motorn inte nÄr korrekt arbetstemperatur. NÄgot man fÄr hÄlla koll pÄ.

Bakhjulsdrift med tvillinghjul (fyra drivhjul) greppar bra i sÄvÀl djup snö som pÄ isig vÀg. Det kan jag efter detta test skriva under pÄ.

Bilgarage krÀver sin tribut

Totalvikten Àr 7 490 kg, med en lastvikt exklusive tillvalsutrustning pÄ 1 490 kg. En Smart vÀger 880 kg. Kvar blir 610 kg för packning, mat och dryck. RÀcker för de flesta, Àven barnfamiljer.

Det finns plats i dubbelgolvet för en del skrymmande ting. Men nÄgot garage att packa i finns inte. Bilen tar hela utrymmet i ansprÄk. Nu har ju Àven en Smart en del utrymme i bagageluckan, sÄ den som vill kan ju anvÀnda det.

I bodelen Àr det rymliga överskÄp och i sÀng och soffors socklar praktiska lÄdor. Under en lucka i golvet ett djupt utrymme. Bredvid sÀngen garderober, men lÄga sÄdana. I badrummet en stor fullhöjds garderob.

Normalt i en bil av denna storlek Àr det mer plats för packning. Men ska en personbil tas med pÄ resan mÄste nÄgot offras. Det ligger i konceptet.

Jag tycker

Le Voyageur lockar med en inredning som kÀnns vÀldesignad men inte överdesignad. Diskret lyx kÀnns som en passande beskrivning. Allt man förvÀntar sig av en husbil i denna klass i form av kvalitet och kompetens lever den upp till.

NÀr man köper en Liner betalar man inte frÀmst för mer boyta, det finns lika lÄnga husbilar byggda pÄ Fiat, man betalar för bilens kompetens. Det starka chassiet, gedigna snickerierna och de rejÀla, lÀttservade, installationerna.

Jag skulle kunna klaga pĂ„ att det inte Ă€r en vettig hall ombord. Men min kritik skulle falla platt eftersom Le Voyageur ordnar en hall om du sĂ„ önskar. Du som kund har hĂ€r stort inflytande över bilens utförande. Den byggs av hantverkare, inte montörer, och det betyder att de kan snickra till det mesta. Bredare sĂ€ng, större badrum, mindre kök. Ja, ni förstĂ„r. Är det nĂ„got ni vĂ€rjer er emot ombord Ă€r det bara att sĂ€ga till.

En sak jag hade bett om, förutom en hall, Àr fast gasoltank. NÀr alla andra tankar, inklusive toatanken, Àr sÄ vÀl tilltagna kÀnns tvÄ P11:or inte i nivÄ med bilens lÄngfÀrdsambitioner.

Kortsagt: Ni som letar husbil att Äka lÄngt och lÀnge med och vill ha friheten det innebÀr att ha en personbil i garaget har hÀr ett riktigt trevligt alternativ.

Jag gillar

KvalitetskÀnslan

UtrustningsnivÄn

Köket

Drivlinan – stark, vĂ€xlar mjukt

Komfort under fÀrd

Köregenskaper pÄ vintervÀg

Möjlighet till individanpassad bodel

VÀlplanerat vÀrmesystem

Jag önskar

BÀttre dÀmpat motorljud under acceleration

En hall (det fÄr jag om jag bestÀller)

Fakta

Utrustning testbil

ABS, antisladd, antispinn, AC motor, farthĂ„llare, elspeglar, centrallĂ„s, CD, GPS, backkamera, avtagbar ratt, hydrauliska stödben, helluftfjĂ€dring, gasfjĂ€drade framstolar, kylskĂ„p, separat frys, ugn, 2 lĂ„gors gasolspis, köksflĂ€kt, hiss till kaffemaskin, eltrappsteg, mörklĂ€ggningsgardiner, elmarkis, skinnklĂ€dsel, vatenburen vĂ€rme med vĂ€rmevĂ€xlare, parabol, TV, DVD, keramisk toalett med hackverk, solceller 3×140 W, inverter 1800 W, skinnklĂ€dsel.

Dela denna artikel

Facebook
WhatsApp
Email
Utskrift